Sv: Longering

En häst som inte har blivit longerad speciellt mycket, och en "longerare" som heller inte har gjort det så mycket tycker jag DEFINITIVT inte ska börja att longera i grimma då det är som gjort för olyckor.

Inget otrevligt menat eller någonting, men jag antar att du håller på med NH eller liknande?

Nej inte NH. Har longerat i grimma senaste 6 åren iaf på de olika hästarna jag haft, och bla blivit "rekomenderad" det av veterinär, till en häst som hade muskelproblem när jag köpte henne.
Senaste halvåret har jag inspirerats en hel del av Ellen Ofstad.

Jaha ja.

Jag skulle i alla fall aldrig rekomendera någon att börja med det från start med tanke på säkerhet för både häst och ryttare. Men när man märker att det går bra i träns så visst, då är det klart man kan köra i grimma. Men inte börja med.

Jag skulle definitivt inte använda mig av div "inspännings selar, tyglar" det är förödande för en häst överhuvudtaget!!

Tömkörning är det absolut bästa du behöver inte vara proffs från början utan känslan kommer ju mer du tömkör. Fördelen med tömkörning är att du kan reglera hästen på ett helt annat sätt än vid longering.
Börja med skritt jobba hästen i 8:or få hästen att sänka sig så han "strechar" ryggen sen skulle jag göra som många andra skriver jobba hästen över bommar. Viktigt är att du har koll på när hästen blir trött för då bör du låta han/hon skritta en stund. Med tanke på att hästen har ryggproblem så är det viktigt att man inte jobbar hästen jätte trött för då leder det till felbelastningar.

Sen tycker jag att du kan tömköra hästen i skogen några dagar i veckan som han/hon får lyfta på benen över stock och sten gör lite volter runt träd osv..

Lycka till med hästen !!

Liknande trådar

Träning Jag har problem med min häst som är dåligt musklad och blir springig (går/springer snabbt och slarvigt så att hon nästan snubblar) när...
Svar
8
· Visningar
1 740
Senast: Efwa
·
Utrustning Är det nån här som har provat det? http://www.hooks.se/product.aspx?productid=300404&deptid=109&sortType=sortPopularitet&sortOrder=DESC...
Svar
2
· Visningar
1 379
Senast: Neia
·
Utrustning Jag har kikat lite på denna: http://www.hooks.se/product.aspx?productid=320719&deptid=26&sortType=sortPopularitet&sortOrder=DESC sadel...
Svar
2
· Visningar
2 647
Utrustning Hej! Hittade ett par snygga skydd på hööks men bakskydden ser ut som senskydd, är inte duktig på det där med skydd då jag är...
Svar
3
· Visningar
1 149
Senast: Filippa99
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama