Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag vet ju inte ens vad du menar, men jag utgår från att du tycker att hasen och knäet är samma sak?
Jag tror att hon inte kom på att det heter hasspets och då blev det knäveck istället. Inte så lätt alltid.
Hahahaha!
Min utbildning täcker ganska mycket anatomi, så skillnaden på hasspets och knäveck kan jag!
.mojo;12915420[QUOTE skrev:]min häst har haft ont i ryggen och då fick jag "ordinerat" av vetrinären (efter behandling såklart) att longera med schambong lång och låg i skritt och trav i två veckor
Jag är också med på att det är bättre att tömköra och annat än att harva runt på en volt. Tips får andra vara bättre på.
Kollade på bilden och det är just en sån "pessoa" som jag skrev i tidigare inlägg. Rekomenderar den varmt, men som sagt ta det lite försiktigt i början och be helst någon visa dig annars kan det lätt bli fel..
Antar att du fått rådet från veterinär/ET ändå skulle jag hellre tex promenera och klättra i backar. Eller som någon av sa tömköra. Vid för mycket longering, fel underlag osv kan man påfresta helt andra delar av kroppen och ställa till mer problem
Jag knallar runt en hel del när jag longerar, tycker det är ganska skönt att få motion samtidigt som hästen .
Vad menas med "vanliga inspänningstyglar" ( länk/bild?), jag är helt ny inom hjälputrustning, har alltid ridit med vanligt enkelt träns och sadel.
Har ni några andra tips på hur man kan trötta ut hans energi lite. Longering travar vi en del, men känns som han aldrig blir trött trist nog...
Att longera innebär inte att man ska harva runt på en volt, man kan "gå med" hästen i longering också. Det beror nog på hur mycket du själv orkar knalla runt. Jag går fruktansvärt mycket när jag longerar och minskar och förstorar volten. Tömkörning är något jag håller på och lär mig, väldigt intressant! Men för tillfället jobbar jag mina hästar bättre med longering än med tömkörning, för att tömköra tar en bra tid att lära sig.
Javisst kan man röra på sig även vid longering, men jag tror tyvärr att det är vanligt att folk stampar på samma ställe och låter hästen "harva runt". Om du syftar på att jag inte går runt med mina hästar, så nej verkligen inte, jag longerar i stort sett aldrig, tar hellre en klätter/jogg-promenad eller tömkör. Jag tror fortfarande på att tömkörning ger mer och bidrar till mindre slitage och att det tar tid att lära sig är jag fullt medveten om eftersom jag själv har gått igenom processen.
Det stavas chambong och är en form av inspänning. Googlar du får du nog upp några olika bilder på hur den fungerar.