Sv: Longering

Kollade på bilden och det är just en sån "pessoa" som jag skrev i tidigare inlägg. Rekomenderar den varmt, men som sagt ta det lite försiktigt i början och be helst någon visa dig annars kan det lätt bli fel..:)

Jag tror att hon inte kom på att det heter hasspets och då blev det knäveck istället. Inte så lätt alltid.

Hahahaha!
Min utbildning täcker ganska mycket anatomi, så skillnaden på hasspets och knäveck kan jag! ;)

mojo;12915420[QUOTE skrev:
]min häst har haft ont i ryggen och då fick jag "ordinerat" av vetrinären (efter behandling såklart) att longera med schambong lång och låg i skritt och trav i två veckor
.

Vad menas med Scambong ??

Det stavas chambong och är en form av inspänning. Googlar du får du nog upp några olika bilder på hur den fungerar.

Jag är också med på att det är bättre att tömköra och annat än att harva runt på en volt. Tips får andra vara bättre på. ;)

Att longera innebär inte att man ska harva runt på en volt, man kan "gå med" hästen i longering också. Det beror nog på hur mycket du själv orkar knalla runt. Jag går fruktansvärt mycket när jag longerar och minskar och förstorar volten. Tömkörning är något jag håller på och lär mig, väldigt intressant! Men för tillfället jobbar jag mina hästar bättre med longering än med tömkörning, för att tömköra tar en bra tid att lära sig. :grin:
Till TS
Jag använder träns + sele eller sadel. Vanliga inspänningsstyglar. Jag lägger longeringslinan genom bettringen till selen/sadeln. På de sättet för du "bättre" koll på hästen, kan ge eftergift, bromsa upp. Jag går med hästen runt ridbanan tex och försöker ha så stor volt som möjligt. Se till att den faktiskt jobbar! Longering eller tömkörning ska inte vara ett s.k latmansjobb. Känn efter själv hur pass du kan spänna inspänningstyglarna. På min tävlingshäst kan de nästan vara totalt lösa, medans på hästen under utbildning behövs mer stöd.
Lycka till!

Kollade på bilden och det är just en sån "pessoa" som jag skrev i tidigare inlägg. Rekomenderar den varmt, men som sagt ta det lite försiktigt i början och be helst någon visa dig annars kan det lätt bli fel..:)

Har inte direkt någon att fråga om hur det ska bli, så det får man fråga här på forumet eller testa sig fram antar jag ;)

Jag knallar runt en hel del när jag longerar, tycker det är ganska skönt att få motion samtidigt som hästen ;).
Vad menas med "vanliga inspänningstyglar" :o ( länk/bild?), jag är helt ny inom hjälputrustning, har alltid ridit med vanligt enkelt träns och sadel.

Jag var ute igår i över en timme och tömkörde, men stannade upp på ställen i skogen och longerade ett kort tag innan vi gick vidare. Tror pållen gillade att variera sig lite och så blev han faktiskt lite trött av det hela.
Han har världens energi så att inte rida honom är inte så kul för han, han vill enbart springa hela tiden, vilket jag inte orkar i tömkörning :D.
Skulle nog vara bra att skaffa sig en vagn och köra han, men det har jag inte råd med just nu.

Har ni några andra tips på hur man kan trötta ut hans energi lite. Longering travar vi en del, men känns som han aldrig blir trött trist nog...

Antar att du fått rådet från veterinär/ET ändå skulle jag hellre tex promenera och klättra i backar. Eller som någon av sa tömköra. Vid för mycket longering, fel underlag osv kan man påfresta helt andra delar av kroppen och ställa till mer problem

Antar att du fått rådet från veterinär/ET ändå skulle jag hellre tex promenera och klättra i backar. Eller som någon av sa tömköra. Vid för mycket longering, fel underlag osv kan man påfresta helt andra delar av kroppen och ställa till mer problem

Tipset har jag fått av en equiaterapeut ( eller hur det stavas).
Tror att jag kommer tömköra pållen hädanefter, är väldigt många som är anti mot longering, så tror nog det väger över allting annat. Ska försöka göra någon form av korall så jag kan löslongera han, men mestadels blir det tömkörning ute i skog och mark.

jag longerar min häst ganska ofta då jag är ur kass på att tömköra^^. longerar i antingen träns, grimma eller helt utan lina och grimma, (beroende på hur lat jag är) men jag tränar trick träning samtidigt då och longerar över bommar och ökar minskar volt och tempo hela tiden(allt för att hålla hennes uppmärksamhet hos mig hela tiden). min häst har varit halt i nu år så jag longerar utan lina för att inte tvinga henne att gå på för liten volt, utan så att hon kan följa fyrkants spåret om hon vill ( jag longerar i hagen då hon är trygg där och jag inte har tillgång till padock längre (stenfri 4kantig platt hage så klart)).

ska testa att tömköra henne mellan koner och över bommar nu i veckan om det blir bättre väder.

Senast ändrad:

Klart det inte blir katastrof om du inte har någon som visar dig, var bara noga att inte spänna in för mycket. Börja löst och spänn in gradvid. Tycker det är väldigt bra då den får med sig hela hästen liksom, vilket jag tycker är svårt att få när man tömkör.

Skriver också som någon annan skrev, bara för att man longerar betyder det ju inte att man harvar runt på en och samma volt. Jag använder hela ridhuset när jag longerar då jag rör mig hela tiden och springer med upp/ner längs långsidor med mera.

Jag knallar runt en hel del när jag longerar, tycker det är ganska skönt att få motion samtidigt som hästen ;).
Vad menas med "vanliga inspänningstyglar" :o ( länk/bild?), jag är helt ny inom hjälputrustning, har alltid ridit med vanligt enkelt träns och sadel.
Har ni några andra tips på hur man kan trötta ut hans energi lite. Longering travar vi en del, men känns som han aldrig blir trött trist nog...

Det är dom här inspänningstyglarna jag menade:
2406.jpg

Andra tips är att mentalt "trötta" ut honom. Tycker inte att man ska köra på som en tok för att trötta ut dem, utan sätt igång hans hjärna sas. Använd dig tex av en bom, varannat varv över bommen och varannat varv utanför / innanför. Lär dig styra honom i longeringen. Du kan senare uppgradera dig med tex en cavaletti. Två cavaletti. Tre cavaletti. Träna exempelvist på galopplyften. Du kan även lägga ut koner som du ska runda. Det gäller bara att ha fantasi! :D

Att longera innebär inte att man ska harva runt på en volt, man kan "gå med" hästen i longering också. Det beror nog på hur mycket du själv orkar knalla runt. Jag går fruktansvärt mycket när jag longerar och minskar och förstorar volten. Tömkörning är något jag håller på och lär mig, väldigt intressant! Men för tillfället jobbar jag mina hästar bättre med longering än med tömkörning, för att tömköra tar en bra tid att lära sig. :grin:

Javisst kan man röra på sig även vid longering, men jag tror tyvärr att det är vanligt att folk stampar på samma ställe och låter hästen "harva runt". Om du syftar på att jag inte går runt med mina hästar, så nej verkligen inte, jag longerar i stort sett aldrig, tar hellre en klätter/jogg-promenad eller tömkör. Jag tror fortfarande på att tömkörning ger mer och bidrar till mindre slitage och att det tar tid att lära sig är jag fullt medveten om eftersom jag själv har gått igenom processen. :grin:

Javisst kan man röra på sig även vid longering, men jag tror tyvärr att det är vanligt att folk stampar på samma ställe och låter hästen "harva runt". Om du syftar på att jag inte går runt med mina hästar, så nej verkligen inte, jag longerar i stort sett aldrig, tar hellre en klätter/jogg-promenad eller tömkör. Jag tror fortfarande på att tömkörning ger mer och bidrar till mindre slitage och att det tar tid att lära sig är jag fullt medveten om eftersom jag själv har gått igenom processen. :grin:

Ja du har helt rätt i vad du skriver. Tyvärr är det ju så att de flesta harvar runt på en liten volt. Tycker själv också att tömkörning är definitivt "bättre" än longering. Men de är svårt... I alla fall för mig i nuläget, men jag håller på och lär mig! :D

Det går visst att longera i grimma och longerlina och att få hästen att jobba i bra form! Men det krävs mkt arbete!

Ja, jag med eftersom man som tur är aldrig blir fullärd. :)

Liknande trådar

Träning Jag har problem med min häst som är dåligt musklad och blir springig (går/springer snabbt och slarvigt så att hon nästan snubblar) när...
Svar
8
· Visningar
1 740
Senast: Efwa
·
Utrustning Är det nån här som har provat det? http://www.hooks.se/product.aspx?productid=300404&deptid=109&sortType=sortPopularitet&sortOrder=DESC...
Svar
2
· Visningar
1 379
Senast: Neia
·
Utrustning Jag har kikat lite på denna: http://www.hooks.se/product.aspx?productid=320719&deptid=26&sortType=sortPopularitet&sortOrder=DESC sadel...
Svar
2
· Visningar
2 647
Utrustning Hej! Hittade ett par snygga skydd på hööks men bakskydden ser ut som senskydd, är inte duktig på det där med skydd då jag är...
Svar
3
· Visningar
1 149
Senast: Filippa99
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama