longering, träningsgjord?

J

josephinel

Jag hade tänkt börja longera min häst men då har jag bara ett litet problem.
Måste man ha en longeringsgjord eller går det bra med grimma?
Longeringsgjord kostar ju över 1000kr och det är en aning mer än vad jag har råd med just nu...

Sv: longering, träningsgjord?

Jag hade tänkt börja longera min häst men då har jag bara ett litet problem.
Måste man ha en longeringsgjord eller går det bra med grimma?
Longeringsgjord kostar ju över 1000kr och det är en aning mer än vad jag har råd med just nu...

Varför longera och inte tömköra/löslongera?

Denna tömkörningsgjord använder jag vid tömkörning - Är i nylon och kostade 299 kr! Fungerar toppen. //Linda

Jo men måste man ha longeringsgjord vid longering?
Jag har endast en longeringslina, går det med den och grimma?
Eller kan man använda en tömkörningsgjord och longerlina?

Jo men måste man ha longeringsgjord vid longering?
Jag har endast en longeringslina, går det med den och grimma?
Eller kan man använda en tömkörningsgjord och longerlina?

men vad vill du uppnå? Varför vill du longera din häst ist. för att tömköra?

Är det så att du vill få en bättre relation med din häst och arbeta från marken, kanske mest busa och leka eller träna ledarskap bör du jobba med den lös eller med grimma och rep/grimskaft.

Vill du löshoppa den så bör du ha den lös.

Tänkte du utföra ngt vettigt dressyrarbete så föreslår jag tömkörning framför longering.

Om du ska ha gjord när du longerar så är det enbart för att spänna in hästen med inspänningstyglar. Om du inte ska spänna in hästen behöver du ingen gjord.
Personligen föredrar jag tömkörning som någon ovan visade bild på. Då behövs gjord, men man spänner inte in hästen med inspänningstyglar.

Vad bra för jag har mer tänkt att träna upp honom med olika kommandon och sådär, ej inspänning.
Men vad är det för skillnad på tömkörning och longering egentligen?

Den skillnaden jag lagt märke till är att man har mycket mer kontroll över hästen då man tömkör. Eftersom tömmarna är ungefär som tyglar då man rider kan man få hästen att jobba i form utan statiska inspänningstyglar som håller emot, man kan ge eftergift tex.
Men självklart om du bara vill öva kommandon spelar det egentligen ingen roll. Det kan vara lättare att longera en unghäst ibörjan, mindre grejor att hålla reda på. :D

Den skillnaden jag lagt märke till är att man har mycket mer kontroll över hästen då man tömkör. Eftersom tömmarna är ungefär som tyglar då man rider kan man få hästen att jobba i form utan statiska inspänningstyglar som håller emot, man kan ge eftergift tex.
Men självklart om du bara vill öva kommandon spelar det egentligen ingen roll. Det kan vara lättare att longera en unghäst ibörjan, mindre grejor att hålla reda på. :D

precis :idea: Löslongering är också perfekt för inlärning av kommandon, nackdelen är dock att man måste ha full kontroll på sitt kroppsspråk, och det kan vara bra att ha med sig en rutinerad person i början. Tömkörning kräver ännu mer träning, bara att ha koll på tömmarna hade jag problem med, sedan vare ju hästen också..:devil::rofl:

Lycka till!

precis :idea: Löslongering är också perfekt för inlärning av kommandon, nackdelen är dock att man måste ha full kontroll på sitt kroppsspråk, och det kan vara bra att ha med sig en rutinerad person i början. Tömkörning kräver ännu mer träning, bara att ha koll på tömmarna hade jag problem med, sedan vare ju hästen också..:devil::rofl:

Lycka till!

Och att inte fastna med fötterna i tömmarna... :crazy:

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
259
Senast: Lavinia
·
Ridning Min häst är diagnostiserad med en allvarlig Kissing spine som vi har rehabat sedan början av året och behandlat ryggen två gånger...
Svar
15
· Visningar
1 409
Senast: Cs218
·
Ekonomi & Juridik Hej! Hur går man tillväga. Köpte i torsdags ett sto på 5 år. Enligt säljarna världens snällaste och var snäll men sparkade lite mot...
15 16 17
Svar
330
· Visningar
17 287
Senast: ameo
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 731
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama