Longering skadligt?

M

My_08

Ni som känner till Monty Roberts och hans metoder kanske också känner till att han riktar skarp kritik åt longering på en lina. I hans bok "från mina händer till dina" står bland annat att longering påverkar hästen naturliga sätt att bära sitt huvud, disharmonerar med skelletet och kan få hästen att falla i korsgallopp. Han menar att hästar som longerats en enda gång (med eller utan inspänning) kan få bestående "men" för resten av livet. Longering på två linor är bättre, men enligt Monty Roberts är inte heller detta att rekommendera. Istället menar han att tömkörning på rätt sätt samt löslongering är de enda fullvärdiga träningsmetoderna från marken.

Vad anser ni om det här? Longering är ju trots allt en utbredd träningsmetod i hela världen och används av såväl elitryttare som amatörer i utbildningssyfte eller som ett alternativ till ridning...
Brukar ni själva longera på en lina? :confused:

Sv: Longering skadligt?

Har hört det samma utav hästkiropraktor, att ska man longera så ska man löslongera dom tex i en roundpenn (stavningen?) om det stämmer eller inte, vet jag ej. Men har även hört att du ska tex inte cyckla med din hund kopplad för den då sliter ohälsosamt utan den ska oxå vara lös i så fall, men där kommer lagen in. Så det kanske stämmer.

Vad menar du med att hunder "sliter ohälsosamt mycket" när man cyklar med de? Jag vet inte direkt vad jag ska tro, men så utförligt som han beskrev konsekvenserna av longering blir man ju helt klart lite fundersam. Jag har aldrig vågat longera alls efter det i alla fall...

Jag longerade ENDAST för att öva in röstkommando för halt, trav o avsaktning på min unghäst. Mkt korta pass o mest skritt. Endast travat 2 varv i sträck två gånger på olika platser för att just bara kunna hålla traven på lina. Gjorde det kanske en gång i veckan/varannan vecka sammanlagt ca 5 gånger. Nu tänker jag inte longera honom mer om det inte är för vet besikning eller dyl.

Tömkör gör jag på stooora volter blandat med rakt ut så det ser jag inte som slitsamt i bemärkelsen arbete på volt.

Allt arbete på volter sker dessutom i lugnare tempo än när jag rider för jag vet själv med mig att jag balanserar upp honom bäst från ryggen och det är oxå därför jag inte längre varken tömkör eller longerar. Det ger inte mig o min häst någonting tillbaka i jämförelse mot det slitaget.

Ska jag börja tömköra mer på bana så ska jag göra det för en erfaren tränare och denna ska få lägga en bra grund med min häst först innan jag kommer o klåpar mig :p

Jag löslongerar - enbart för att få ut lite överskottsenergi eller när jag vänjer dem vid sadel.

Tömkör gör jag med unghästar för att lära framåt och svänga. Mer avancerat än så klarar jag inte även om jag skulle vilja.

Jag tror definitivt att Monty har rätt i det han säger, när man longerar hästen med en lina på volt är det skitsvårt att få den balanserad.

Nej jag vet inte min kusin sa det och jag märkte en gång att schäfern klarade inte att ta en lång cyckeltur för trampdynorna gick helt enkelt sönder då var det varierat underlag mest asfalt men det klarar han annars, vet inte om det är att många hundar halv drar när man cycklar eller springer lite snett vet faktiskt inte säkert.

KL
Jag tror inte riktigt att ALL longering ger hästen men för livet. Men att dålig longering med motstånd i linan är enormt slitsamt och onaturligt för hästen.

En häst som med slak lina löper runt formad efter voltspåret och med inner bakben som avlastar inner framben, ser ut att arbeta ganska bra!

Däremot i lina, rörandes sig med motstånd i ev inspänningar, motställd/rak med tryck i linan och belastning av inner fram, då är det illa!

Monty ser nog en hel del dålig longering och reagerar på det. inte lika lätt att sabba en häst i tömkörning.

Det krävs lite att skola in en häst på longeringen så den rör sig bra. Men då det funkar tycker jag det är helt ok sätt att jobba hästen emellanåt eller som förberedelse för inridning.

Longering på 2 linor är att föredra då du med eftergift kan tjustera hur mkt du ska ställa hästen.

Monty har defenetivt rätt i det han säger. Sedan är det viktigt att du har såpass långa tömmar/linor så att det blir en stor fin volt. så att hästen inte behöver gå på en liten volt för länge samt i för monotont tempo.

Hans linor är 10 meter, alltså 2.5 - 3 meter längre och då blir ju volten större än om du har en "vanlig" longerlina som är ca 7- meter.

Det är ju en sak att tänka på, det blir en volt på ca 15-16 meter.
Det blir en för liten volt om man longerar med 2 linor, dvs en lina bakom rumpan på hästen, om man använder de "vanliga" longerlinorna.;)

Beror ju på vad man läser in i ordet "longering". Jag longerar mina hästar men det handlar om kommunikation samt kontroll av rörelserna. Ingen motion eller träning således. Använder kapson, repgrimma eller sidepull, aldrig nåt i munnen. Linan ska vara slak. Jobbar både med lina och utan...

Vad det gäller hundar och cykling handlar det nog om hundar som drar och snedbelastar sig. Även hundar ska läras gå rätt vid cykel, lika som om den gick med fritt följ...

svårt att ta ställning.
Hon jag rider hos har problem med kroppen och det skulle vara bra om hon kunde longera bort lite enegi då jag inte kan rida varje dag och han behöver göra något nästan varje dag!

Min faster har varit med om en bil olycka och har alltid longerat sina hästar eftersom hennes kropp inte klarat alla ridturerna! han har haft minst 5 hästar som hon ridit in och har inte lyckats longerat sönder dem...hon har tävlat dressyr i yngre år och på senare år har hon låtit tränare tävlat dem åt henne för att hästarna ska få vana och utbildning?

Nu blir man ju fundersam är det ide att försöka lära den bångstyringa hästen som släpat mig i longerlinan och studsar kickar och slår om det inte är bra för honom!?

Är han bångstyrig eller är det så att han upplever situationen för pressad? Många tänker inte på hur dom står vid longering och är hästen känslig kan det vara så att den försöker komma undan...går inte det tar vissa hästar och går in i försvar.

Be den bara att gå ut på spåret och skritta, när den gör det tittar du åt ett annat håll, t.ex. på marken bredvid hästen...vänd axeln mot och sänk undan en ev.pisk. Så länge hästen gör det du bett den om håller du dig avslappnad enligt beskrivet tills du vill ha en förändring.

Prova med att vända först...korta upp linan, gå för att bryta hästens väg och visa den runt till det nya varvet och när hästen gör detta så tar du åter bort all press.

Tänk alltid på säkerheten och ha hjälm och helst skydd för kroppen också, om det handlar om en häst som börjat slå mot hanteraren. Gör hästen något sådant är det ok att tydligt markera att det är fel men direkt sluta pressa när hästen gör rätt...krävs lite fingertoppskänsla. Ta hjälp av en tränare om du är osäker...;)

Jag longerar gärna och perioder ganska mycket. Helt traditionellt med en lina, pisk och inspänningstyglar.

Främst longerar jag i lösgörande syfte, ibland som lättare träning där jag vill undvika belastningen av en ryttare.

Jag tömkör BARA ! Slutade att longera då jag aldrg fick hästen att jobba, UTan det var mera en tickande bomb som var på andra sidan linan. Då blev det bara att hon sprang för fort och det hade blivit slitas på frambenen om vi hade fortsatt.
Lös longera skulle jag aldrig heller göra av den enkla andelningen att jag har svårt att fatta hur man kan få en häst som går helt fri jobba med bakkärra och i form. Longerade bara inspänt

Jag tömkör minst 1 gång i veckan och växlar mellan att tömköra i paddock och ute i skogen. TÖmkörningen ahr gett min häst jätte mkt och man verkligen ser hur hon trivs när hon går på töm. Gör i princip samma på töm som när jag rider. samma övningar osv.

jag föredrar tömkörning då du inte har några direkta begränsningar som du har i longeringen

Löslongering har jag som jag redan skrivit aldrig förstått mig på :crazy: Förstår inte hur man kan få en helt lös häst att gå och jobba rätt osv. e det någon som har sett en häst som gått med bakbensaktivitet och rund form i hagen liksom. och gjort en skänkelvikning haha

Människsor som uttrycker sig kategoriskt ger jag inte mycket för.

Är man duktig, kan just "påverkan av huvudet" i kombination med andra hjälper göra att hästen arbetar i en stärkande hållning.

Men vad vet Monty om det - han är ju cowboy.

Sedan skall man veta att longering snedbelastar hästen i lederna.

Man skall inte göra det om man inte vet hur man får hästen att arbeta rätt på lina

Håller med, samma här.
Använder aldrig longering, kan inte förstå hur en häst kan bli lösgjord av att spännas in, en del gör det också väldigt hårt och de går rejält bakom.

Asså jag tror inte riktigt longering är tillför att göra hästen lösgjord för att i mina ögon är det SKIT svårt att få en häst bli lösgjord genom att BARA gå runt runt.

Sen som du skriver att en del spänner in väldigt mkt oxå kan jag hålla med om. Och JAG har sett flera som sätter igång med detsamma utan att hästen fått värma upp. :cool:

Jag longerade min gammelgubbe ganska ofta och han hade inga men av det. Vi röntgade alla benen och det enda stället han hade en mild pålagring på var på höger fram där han hade en paralellförskjutning. Dock så förvärrades den inte utan var konstant från den dag den upptäcktes till den dag han var tvungen att tas bort. Han togs bort pga ovanliga sammanväxningar i ryggen.

Han blev ju ändå 18 år och om longering vore så skadligt så borde han ju fått förslitningar i benen?
Han longerades alltid inspänd, förutom under uppvärmningen. Han longerades ungefär 1/vecka i över 14 år..

Det är som med allt, det kan göras bra eller dåligt. Man måste lära hästen att bli longerad, likaväl som den måste lära sig allt annat.

Det finns lika många röster som höjs emot löslongering i roundpen, det är lika dåligt fel utfört som longering på lina.

Tömkörning kan också vara skadligt då det är ytterst svårt att ge en riktig eftergift i hästens mun med tömkörningslinan.

T.ex. på Spanska Ridskolan i Wien så longerar dom alla unghästar i flera månader innan dom får ryttare på ryggen. Deras hästar brukar bli väldigt gamla och hålla sig skadefria.

ja för det är ju MKT bättre för hästen att bli jagat runt runt i en minivolt i full galopp. det sliter säkert inte. :smirk:

jag är inte någon anhängare av longering men att HAN kritiserar det är bara löjligt.... det som tar skada är benen, att gå på en liten volt är mkt påfrestande. men det är ju exakt samma sak som han sysslar med. sen ska vi inte ens nämna att en quarter i usa anses som pensionär vid 8-9 års ålder, jämfört med dressyrhästar som rids till dom är 20..... :cool:

Vad menar du med att hunder "sliter ohälsosamt mycket" när man cyklar med de? ..

menas exakt vad det säger: att cykla med hunden sliter på den rejält. om det inte ska vara uttrykligen skadligt ska det ske under mycket begränsade förhållanden, och tempot måste avvägas oerhört noga. för hastigt tempo och galopp är helt förkastligt.

Jag longerar om jag vill kolla om hästen går rent efter en hälta. :angel:
i övrigt tömkör jag om jag ska arbeta hästen avsuttet.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Nu behöver jag alla tips jag kan få! Har en ny häst här hemma, en unghäst närmare bestämt. Tidigare ägare (och uppfödare) har haft...
Svar
17
· Visningar
4 244
Senast: Cattis_E
·
Utrustning Efter diverse trådar om olika bettlösa alternativ för ridning känner jag att jag vill diskutera longering/tömkörning bettlöst. Rådande...
2
Svar
23
· Visningar
3 664
Senast: mily
·
Hästhantering Svårlastade hästar finns det gott om och jag tränar en tjej med ett vanligt problem - hästen går inte att lasta - men det har en mycket...
Svar
16
· Visningar
2 132
Senast: Fiador
·
Ridning Det var väldigt svårt att sätta en rubrik, men det jag undrar över är på vilka olika sätt ni brukar jobba era hästar vad gäller...
Svar
2
· Visningar
981
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Black Friday
  • Dejtingtråden del 38

Hund, Katt, Andra Djur