Longering - Hur sätta linan?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare mizz_perfect
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 7 719
M

mizz_perfect

Jag är medveten om att longering inte är det bästa träningssättet men hur brukar ni sätta longerlinan när hästen longeras i träns? Kapson har jag testat men den fungerade inte alls, åkte på sne och fick ingen direkt kontakt med hästen.

jag har provat lite olika varianter men inget blir speciellt bra. Just nu använder jag mig av longerlinan löpande över nacken de gånger jag longerar men vilken är den ultimata fastsättningen?

hur gör ni?

Sv: Longering - Hur sätta linan?

Linan igenom ena bettringen och över nacken och ut på andra sidan som du gör.
Tycker det känns bäst så för hästen slipper att bettet dras ur munnen eller hamnar fel i munnen.

Är det en äldre skolad häst, sätter jag linan i den nre tränsringen. Då kan jag ta igenom och ställa hästen.

Då har jag iof en "longeringsvlt" som förhindrar att det blir ett dragande.

På yngre genom inre, under hakan och fäster i yttre. Man får dock passa så man inte nyper bettet för dem, så jag använder då ett rakt bett.
Anledningen till att jag har yttre på oskolade hästar är att de oftare vill tränga innåt volten och man då kan styra yt dem bättre.

anväder lonegringsdelta. vet inte om det är det ultimata sättet, men defenitivt lätt då man inte behöver knäppa om hela tiden

genom bettringen över nacken och fäster i bettringen på anndra sidan, brukar longera med remontnosgrimma för då kan amn även sätta fast nosgrimman i knäppet, så blir det inte samma drag/tryck i munnen på hästen.

jag varrierar mellan genom bettringen och över nacken och fästa vid den yttre bettringen, men sen har jag öven ibland linan igenom den inre bettringen sen fäster jag linan i longeringsgjorden. på så sätt kan jag lätt ställa hästen utan inspänning och liknande. :smirk:

Jag tycker bästa sättet är en kapson med hårt nosjärn som sitter längre ner på nosen. Då har man liksom grepp över nosen på hästen och den "tvingas" lära sig böja huvudet rätt på volten. Annars kan man longera i tid och otid och aldrig ha hästen rätt ställd på volten, och då gör longering mer skada än nytta.

Håller med Alkemisten. Hårt nosjärn och en bra kapson som sitter där den ska så slipper man dra i hästens mun hela tiden.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 815
Senast: QueenLilith
·
Hästhantering Nu behöver jag alla tips jag kan få! Har en ny häst här hemma, en unghäst närmare bestämt. Tidigare ägare (och uppfödare) har haft...
Svar
17
· Visningar
4 410
Senast: Cattis_E
·
Träning Hej! Vill börja med att tacka er som tar er tid att läsa detta och kanske svarar :) Det skulle verkligen hjälpa OTROLIGT mycket! Jag... 2
Svar
21
· Visningar
3 239
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i... 2
Svar
33
· Visningar
10 393
Senast: Lisa2014
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka