Longering. genar..

S

sarre_hall

Jag har börjat att longera min unghäst lite smått. Det går jättebra i skritt, han går runt o lyssnar. Men när vi kommer till traven så genar han emot mig. Hur ska jag få han att gå mer utåt i volten ist för att gena. Han går fint emot den ensa sidan, men emot den öppna delen emot ridhuset så genar han emot mig. Har ni ngt bra tips??

mvh sarre:D

Sv: Longering. genar..

Jag fick tipset till min häst som gjorde likadant att ta en till longerlina, som sitter fast i yttersidan, alltså bettet som är ytterst och så har du den över halsen, går han innåt kan du med hjälp av den "yttre" longerlinan leda ut honom igen.

Lär hästen vad det är du vill.

Longerlina eller grimskaft av längre modell, din position är ungefär vid höftknölen på hästen, där ska din position alltid vara och hästen framför. Även på en volt.

Börja i skritt gärna längs en vägg, driv hästen frammåt, gör halt håll kvar din position. Ganska snabbt kan du även göra detta på volt, behåll din position och driv frammåt. Jag brukar använda ett dressyrspö i början så blir den mindre att hålla reda på. När hästen fattar skritt, halt, skritt, så byter du till longerutrustning. Börja på en liten volt, se till att du hela tiden håller hästen framför dig och att du behåller din position. Då driver du hästen frammåt hela tiden och den kan inte gena eller hamna mule mot näsa som också är ganska vanligt.

Jag har börjat att longera min unghäst lite smått. Det går jättebra i skritt, han går runt o lyssnar. Men när vi kommer till traven så genar han emot mig. Hur ska jag få han att gå mer utåt i volten ist för att gena. Han går fint emot den ensa sidan, men emot den öppna delen emot ridhuset så genar han emot mig. Har ni ngt bra tips??

mvh sarre:D

Jag har en 5årig arabkorsning, som också gjorde sådär.
men jag gjorde inget speciellt, jag drev bara på honom mer och mer, svängde med longeringslinan bakom rumpan, och för att trava måste han göra en större volt, och automatiskt så travade han på större volt.. kanske inte är det som ditt problem är , men prova att bara driva på ännu mer. tills han fattar att det inte går att gina..

Prova tömkörning i stället. Då kan du reglera hästen bättre och den går inte på volt hela tiden vilket sliter på lederna.

Prova tömkörning i stället. Då kan du reglera hästen bättre och den går inte på volt hela tiden vilket sliter på lederna.

Man kan använda hela ridplan fast man longerar.

Till TS
du kan röra dig undan din häst när han kommer till dig och samtidigt driva honom framåt.

detta var ett bra tips
Jag fick tipset till min häst som gjorde likadant att ta en till longerlina, som sitter fast i yttersidan, alltså bettet som är ytterst och så har du den över halsen, går han innåt kan du med hjälp av den "yttre" longerlinan leda ut honom igen.

Hur gör du om du longerar över hela ridbanan? Blir inte det typ tömkörning?Att fästa en longerlina i yttre bettringen och lägga över halsen ÄR tömkörning.
Jag har varit på tömkörningskurs med vår unghäst (2,5 år) för Göran Lindstrand (Flyinge). Hans budskap är att unghästar ska arbetas så lite som möjligt på bjöt spår. Vi skulle så fort som möjligt få hästen att gå rakt och följa spåret.

Det är bara att följa med hästen längs fyrkantspåret och försöka göra volten så stor som möjligt. Tycker heller inte om när hästarna ska snurras runt runt runt på en liten volt. Tömkörning ser jag som intressant, men jag är inte alls duktig på att tömköra.

Sen har jag inte testat att lägga linan i yttre bettringen och dra över halsen. Tyckte det lät som ett bra tips att få hästen utåt igen, varesig man tolkar det som tömkörning eller longering.

:)

Det är bara att följa med hästen längs fyrkantspåret och försöka göra volten så stor som möjligt. Tycker heller inte om när hästarna ska snurras runt runt runt på en liten volt. Tömkörning ser jag som intressant, men jag är inte alls duktig på att tömköra.

Sen har jag inte testat att lägga linan i yttre bettringen och dra över halsen. Tyckte det lät som ett bra tips att få hästen utåt igen, varesig man tolkar det som tömkörning eller longering.

:)

det är ett bra tips, för det fungerar verkligen :D Och det är inte tömkörning eftersom den yttre linan endast används när hästen går innåt, och den går så småningom att ta bort när hästen förstår vad den ska göra.

Hejhej!
Jag har haft exakt samma problem, jag löste det efter ca 1-2 g. Vad man än skaffar för hjälpmetoder så måste hästen få veta vad som är rätt och fel. Annars måste man upprepa samma prusedur om och om igen!
När hästen genade mot mig så backade jag, nästan springande bak mot hästens bakdel. (drivande hjälp) och smackade på. Efter hand så förstod hästen det hela och går nu runt hur fint som hellst med sträckt lina!

Kramar Jennie :)

du har fått bra tips redan, men för min kom de naturligt när han hittade balansen bättre. har en 06.a som nyligen fått lära sig vad longering betyder, tar ett tag men sen fattar de vad de ska göra.

lycka till.

Knapplån

Annars är det ju det man använder pisken till.:idea:
Den är framåtdrivande vid behov, men ännu viktigare din "innerskänkel" när du jobbar hästen både i longering och vid tömkörning på volt.
Att dra ut hästen i en yttertöm funkar, men du kan inte forma hästen rätt då. Att forma den gör den lösgjord.

Om man tänker att longeringen ska leda till att du kan jobba hästen i töm så kan du tänka dig att du ska kunna flytta hästen i skänkelvikning och skolor med hjälp av pisken.
Du pekar på den del av hästkroppen som du vill ska runda sig eller flytta sig från pisken.

Du kan lära hästen detta i skritt, på en såpass liten volt att du kan peta på hästen med piskänden. I början kan hästen försöka springa framåt istället för att flytta undan, men då får man bara sakta av och visa igen.
Har du lärt hästen detta så är det också så att hästen lär sig att hela tiden kolla vad pisken säger, den blir lyhörd.
När du driver ska pisken placeras precis bakom hästen och höjas, och när du saktar av sänker du den och drar den bakåt.
Beronede på hur din häst är kan det räcka med att peka med armen sedan.

Nej, att tömköra är inte helt lätt. Det var därför jag gick kurs. Men man får träna helt enkelt. Vi har en äldre höst också som är mycket tömkörd och kan det "själv" så henne tränar jag på. Det är ett tips, att tömköra en häst som kan. Ensak till som är positiv med töm körning - man får en jäkla kondis! VI ska nu få hästen att trava på rakt spår och då gäller det att hänga med:D

Hur gammal är hästen? Unga hästar kan ha svårt med balansen och hästen kanske inte är redo än?

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 102
Senast: MiniLi
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 401
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 682
Ridning Jag har nyligen köpt en 5 årig varmblodstravare. Han är rätt outbildad i ridningen då hann nyss avslutade sin karriär som travare. Han...
Svar
9
· Visningar
1 114

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?

Hästrelaterat

Omröstningar