Longering, drar bakåt och slår

R

Rimfaxe

Hej vänner.

Jag kör mycket ledarskapsövningar just nu med min nya häst då han testar det ena och det andra. När jag longerade honom igår drog han plötsligt bakåt, vände rumpan mot och kickade lite.

Under vår första vecka longerade jag honom, och då gick allt perfekt, fast då gick iofs allt bra... han började testa rejält för några veckor sedan. När han testar gör han det nå´n gång, och funkar inte det så prövar han inte fler gånger. Tex provade han att "vara rädd för att bli själv i stallet" ett par dagar, men slutade då han inte fick gehör.

Sist jag ledde ner honom på ridbanan drog han bakåt och kickade precis då vi kom på banan. Jag röt till, och resten av sessionen gick jättebra. Tyvärr lyssnar han bäst då jag ryter, är mest van vid känsliga ston som jag inte kan höja rösten åt.

Igår provocerade jag honom lite eftersom han en gång tidigare vänt rumpan emot då jag longerat, enda gången jag longerat honom med sadel. Jag visste alltså att det fanns i honom, så jag ville kolla. Jag röt till, han fick gå några varv till, fick beröm för fint uppförande också gick vi vidare till en annan övning. Resten av sessionen gick bra.

Hur gör jag nu? Är absolut inte rädd när han gör så. Jag vet att han ifrågasätter mig som ledare, det är det vi jobbar på. Har bara longerat med grimma så här långt, vill helst inte longera med träns förrän han lagt av med dumheten.

Ridbanan är inte inhägnad, vilket är till stor nackdel för mig som är van vid att korrigera "dumma" beteenden då hästen är lös. Hur skulle ni gjort? Jag innehar inte svart bälte i hästhantering, och min oro består i att förvärra problemet (skräckscenario). I övrigt går det frammåt för min häst och mig - han visar mer tillit och provar inte så mycket nya grejer längre, förutom ovanstående då..

Sv: Longering, drar bakåt och slår

Kom igen nu!

Jag vet ju att det finns så otroligt många kloka hästmänniskor på forumet:) Alla idéer och synpunkter beaktas!

Jag tycker att det verkar gå bra för dig! Hästen skärper sig ju = lyssnar. Hur gammal är den?

Varför är det "tyvärr" att hästen lyssnar bra på rösten?

Jag tycker att det verkar gå bra för dig! Hästen skärper sig ju = lyssnar. Hur gammal är den?

Min häst beter sig tyvärr likadant, hon fattar inte att hon ska gå bort från mig. Hon slår gärna också mot spöet, vilket är superläskigt då benen är milslånga. Hur förklarar man en sådan sak för en häst, at den ska söka sig ut på voltspåret? :crazy:

Det är bara det att mina "bästa" hästar har varit känsliga ston som varit less på gapiga, hårdhänta gubbar och som man fått prata mjukt med. Gillar inte att skrika:( Fast skriket ger en ju energi och mod just i stunden om man skulle behöva det. Han mår ju uppenbarligen inte illa av att jag skriker, tvärt om verkar lyssna han bättre

Han är 12 år, snart 13 och har travat (bra) hela livet:) Nu ska han bli ridhäst är det tänkt. Jag kör inte själv, men hoppas kanske hitta en "medkörare". Han skulle nog tycka det var skönt som omväxling.

Min häst beter sig tyvärr likadant, hon fattar inte att hon ska gå bort från mig. Hon slår gärna också mot spöet, vilket är superläskigt då benen är milslånga. Hur förklarar man en sådan sak för en häst, at den ska söka sig ut på voltspåret? :crazy:

Ja, fast han kan ju, jag har ju longerat honom då det funkat. Det han gör nu är en ny uppfinning från hans sida.

Men varför har du inte träns ?
Mina hästar vet att när dom "bara"har grimma så är det lek
När jag sätter på dom träns är det jobb

Hej från hambo

Men varför har du inte träns ?
Mina hästar vet att när dom "bara"har grimma så är det lek
När jag sätter på dom träns är det jobb

Hej från hambo

Det är mest för att jag tidigare bara longerat i grimma. Har aldrig haft detta problem innan...

Men det kanske blir lättare att korrigera med träns? Det är ju det också att jag aldrig longerar länge för jag tror inte det är bra, jag blandar det med olika lekar. Ibland klicker, och då kan jag inte ha träns. Han vill nämligen ha morotsbitarna som kommer med klicket, och han äter aldrig med tränset på.

Tillägger också att jag inte är ngn stjärna på "engelsk" ridning, jag vill skala av hjälptyglar, helst rida bettlöst och med westernsadel, men jag måste ju skynda långsamt.

Men jag sätter på honom senskydd - vilket jag inte ens tror han behöver och jag har aldrig tidigare haft det på en häst, men de följde med honom, och han förknippar dem med arbete.

Nu loggar jag ut för idag, återkommer vid elvasnåret imorrn.
Kom gärna med goda (eller mindre goda för all del) råd under tiden:bow:

Tack så länge:)

låter bra det du gör, fortsätt så och ge dig inte. du får använda longerspö med att hålla han ifrån dig och ute på spåret... sen när han gör det du begär beröm han och avsluta sen, nöt inte vidare då, då får du och han avluta bra. lätt att tråka ut hästen annars.
Sen tycker jag du ska använda träns. Klickerövningar och godis tycker jag inte man ska ge hästar under träning då dom hela tiden väntar på gott och har svårt att koncentrera sig på uppgiften. jag ger mina hästar efter ett träningspass då hästen står i gången.. aldrig under ett träningspass, då tycker jag muntligt beröm är bäst, :)

Våga använda longerspöet om han inte går fram utan bråkar, du är ingen djurplågare för det... det är en förlängd arm om man använder den på rätt sätt. lycka till

Våga använda longerspöet om han inte går fram utan bråkar, du är ingen djurplågare för det... det är en förlängd arm om man använder den på rätt sätt. lycka till

Jag önskar jag hade bättre spöteknik:smirk: Har en lång longerlina, och skulle vilja att han gick längre från mig i en större volt. Det blir alltid trassel med lång lina och spöet. Han är ju rätt stark då han drar bakåt så jag hinner liksom inte använda spöet vid rätt tillfälle. Följden blir att jag ryter till istället. Man kan ju inte bestraffa i efterskott:cool:

Jag önskar jag hade bättre spöteknik:smirk: Har en lång longerlina, och skulle vilja att han gick längre från mig i en större volt. Det blir alltid trassel med lång lina och spöet. Han är ju rätt stark då han drar bakåt så jag hinner liksom inte använda spöet vid rätt tillfälle. Följden blir att jag ryter till istället. Man kan ju inte bestraffa i efterskott:cool:

ok, jag kan ju bara svara på hur jag gör.. jag lägger alltid ner linan på backen och låter den löpa genom handen på så sätt trasslar det inte sig för mig. sen om jag behöver använda longerspöet så använder jag det i luften och inte på hästen.. en snärt i luften. men det kanske inte fungerar på din häst. men nu lyssnar min mycket på rösten.. sen ska du inte stå still i mitten utan följ med han någon meter från honom på en stor volt, försök röra dig med honom. bara träna på med honom. övning ger färdighet:)

ok, jag kan ju bara svara på hur jag gör.. jag lägger alltid ner linan på backen och låter den löpa genom handen på så sätt trasslar det inte sig för mig. sen om jag behöver använda longerspöet så använder jag det i luften och inte på hästen.. en snärt i luften. men det kanske inte fungerar på din häst. men nu lyssnar min mycket på rösten.. sen ska du inte stå still i mitten utan följ med han någon meter från honom på en stor volt, försök röra dig med honom. bara träna på med honom. övning ger färdighet:)

:DJag är inte så smidig... När jag lägger ned den lååånga linan och följer honom tenderar jag att trassla in mig:) Jag försöker hellre hålla linan i stora öglor i ena handen och släpper efter en ögla då vi gör volten större. Jag kanske förklarar lite flummigt..

Men du har rätt i att jag ska öva. Önskar verkligen att kommer över problemet. Jag får för mig att han gör så för att tala om för mig att "trots att allt gått bra idag ska du inte tro att jag till fullo accepterar dig som ledare", typ...

Varför longerar du så mycket/ofta? Hästen kanske är less på det.
Varför inte nöja dig med ett par varv med kort lina. Det finns väl inget egenvärde i att hästen "ska ut på spåret"? Avståndet mellan dig och häst kommer du att kunna reglera så småningom.

Vi longerar aldrig annat än när vi lär in/befäster vissa kommandon etc, och då i allmänhet utan lina.

I övrigt tycker jag din inställning är sympatisk. :)

LIA

Hej LIA.

Nej, ofta longerar jag definitivt inte! Incidenten jag beskriver i början hände i torsdags, och då hade det gått 2.5 vecka sedan förra gången. Han hade dragit sig bakåt ock försökt att kicka lite precis då vi kom på ridplan även förra tisdagen, men då longerade jag inte.

"Vi longerar aldrig annat än när vi lär in/befäster vissa kommandon etc, och då i allmänhet utan lina." Jo, så brukar jag också ha gjort, men som jag skrev i inlägget så är det en stor nackdel för mig att ridplan inte är inhägnad. Jag är van att sköta markarbete utan linor, men nu när jag måste skulle jag vilja veta hur jag ska göra..?

Det kanske låter som att jag leker rätt mycket med min nya häst, men det övningarna går ut på är ledarskap och kompanjonskap för att han ska kunna lita på mig och acceptera mig som ledare. Vi kör korta sessioner med stor variation, och han tycker det mesta är skoj. Ibland har han dålig arbetsmoral och har koncentrationen någon annan stans, då byter vi övning. Ärligt talat tycker jag att det suger att inte kunna ha honom lös under dessa övningar, men vad gör man? Ska flytta honom till sommaren, och där finns det inhägnad ridbana.

Jag kanske återkommer när jag longerat nästa gång (om problemet kvarstår, det är ju inte säkert att han gör så igen):)

"I övrigt tycker jag din inställning är sympatisk. " :bow: Tack, jag försöker:)

När jag lärde min häst att bli longerad (som unghäst) hade jag medhjälpare de 2 - 3 första gångerna. Medhjälparen gick på utsidan med hästen i grimskaft men var "osynlig" - dvs försökte att öht inte påverka hästen.
Kanske ska du ta några steg tillbaka med din??

Hade den då inte gjort ngt arbete på de där veckorna?

Den kanske borde köras om du nu inte vill rida den- utlopp för all energi.

Använd rösten på konstruktiva vis istället. Smacka om den ska gå framåt eller använd ngt som han förstår.

Pisken är ju en hjälp till att han ska förstå bara röstkommandona senare. Du måste dock placera dig rätt innan du kan driva- bakom den.
annars får du motsatt effekt.
Beröm allt som den gör rätt med en låg mjuk röst- inte godis hela tiden.
då kommer den att stanna så fort du säger - Bra!

ha träns på när du inte har inhägnat område.

Hade den då inte gjort ngt arbete på de där veckorna?

:DSjälvklart har vi arbetat! Svarade enbart på hur mycket jag longerat

Skrev dessutom tidigare att jag inte kör. Kanske du missuppfattar mitt broblem..? Jag har inga som helst problem att hitta på aktiviteter åt min häst och mig:)

Ah. du kör inte men rider den?

Andra aktiviteter stimulerar bara hjärnan- inte kroppen.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 202
Senast: QueenLilith
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 196
Träning Nu behöver jag hjälp. Jag köpte en häst i början på februari, importerad från Holland. Han var omusklad och tunn och så han har fått...
Svar
12
· Visningar
2 630
Hundhälsa Hej. Längesedan jag var aktiv på detta forum men nu känner jag att jag behöver skriva av mig och kanske få ett gott råd eller två så...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
12 453
Senast: LelleLilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar