D

Dream

Vad ska man tänka på när man longerar en häst som sparkar innåt?

Tacksam för alls råd och tips:bow:

Sv: longera

Efter ovanstående förslag sätt longerlina på varje sida så du kan styra ut hästens yttersida med hjälp av linan om inte spöet som extra arm hjälper

Men vad ska man tänka på när man väl står där och longerar?

Att hålla dig i position till hästen så att du inte riskerar att komma bakom den om den drar iväg och sparkar mot dig.

Om du står ungefär vid hästens mitt eller något framför så kan du dra hästens huvud mot dig. Kommer du för långt bak tappar du den möjligheten, och driver dessutom hästen bort från dig.

Akta dig för fötterna!:cool:

Nämen jobba med andra övningar som ger hästen intrycket att du bestämmer. Sedan gå inte på för mkt med drivningen så du pressar för hårt.

Är hästen helt frisk då? Om den har ont vill den inte springa= bockar om du driver med spöet för att den inte kan göra så mkt annat.

Hur är det i andra situationer? Gör h*n det du ber om när du leder, går förbi läskiga saker, tar över hela kroppen osv. Innan man kan säga att det har med ledarskapet att göra tror jag att man behöver en helhetsbild av relationen.

Annika

Svarar alla:

Annars är det inga problem hästen är helt okomplicerad i allt annat och har absolut inte ont någonstans

Det är i såna situationer man kan se att hästen tycker att det är h*n som bestämmer egentligen. Att driva en häst utåt ifrån sig visar om hästen accepterar att drivas eller om den blir arg för att du, som den ser det, moppsar dig mot den.

Det går säkert att öva bort, annars är ledarskapsövningar det effektivaste. I annat fall får du ha två tömmar så du kan styra ut hästen på det viset, men förtfarande måste den låta sig drivas.

Vad ska man tänka på när man longerar en häst som sparkar innåt?

Tacksam för alls råd och tips:bow:

Jag känner igen mig i din situation:smirk: Och jag brukar tömköra honom runt mig istället för att longera. Dels för att han jobbar bättre eftersom jag kan kontrollera honom som om jag red(fast från marken:D) och dels för att det är lättare för mig att styra bort honom från mig när han börjar sätta igång. Och jag använder ALLTID hjälm vare sig jag tömkör eller longerar. Eller rider såklart. Så prova tömköra! Man får bra motion också när man springer runt;)

Använda hjälm (o gärna väst), och ha ett långt spö! För om hästen "trycker sig innåt", o du vill få ut den äre bra att kunna be den gå ut utan att stå alldeles bredvid om den sparkar. Hoppas det går bra för er! :)

Det är i såna situationer man kan se att hästen tycker att det är h*n som bestämmer egentligen. Att driva en häst utåt ifrån sig visar om hästen accepterar att drivas eller om den blir arg för att du, som den ser det, moppsar dig mot den.

Det går säkert att öva bort, annars är ledarskapsövningar det effektivaste. I annat fall får du ha två tömmar så du kan styra ut hästen på det viset, men förtfarande måste den låta sig drivas.

Det kan säkert vara så. Men finns det inte en möjlighet att hästen faktiskt inte förstår att den ska söka sig utåt? Min märr (fö mycket dominant) har kickat ibland när jag petat med spöet på bogen och velat att hon ska gå utåt, men har sedan förstått att det beror på att hon inte begripit vad jag velat. Då blir frustrerad och arg.

Om hästen bara inte fattar principen: sätt upp bommar i en fyrkant på kavalettihöjd som du kan hålla dig själv inom. Låt hästen gå utanför dessa, på säkert sparkavstånd. För hoppningsvis faller poletten ner.

använd ditt kroppsspråk när du driver ut henne från dig, då kan hon inte missuppfatta!!

Liknande trådar

Ridning Min häst är diagnostiserad med en allvarlig Kissing spine som vi har rehabat sedan början av året och behandlat ryggen två gånger...
Svar
15
· Visningar
1 409
Senast: Cs218
·
Hästhantering Hej, Jag har stött på ett antal hästar på min ridskola som vid skötsel och borstning börjar ”vifta” med framhovarna och liksom ”dunkar”...
Svar
5
· Visningar
809
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 547
Senast: Badger
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
547
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama