U

ullis25

Hej! Ska börja longera min häst snart och behöver lite info om hur man gör... funkar det bra att longera i grimma eller träns? har inga andra finesser.. vad ska ja tänka på mm?

Sv: Longera

Om du inte vet hur man longerar bör du ha en kunnig person med dig de första gångerna, annars kan det leda till livsfara för både dig och din häst. Risken att ni traslar in er i linan är ganska stor och då är katastrofen ett faktum. Så, se till att någon kunnig person visar dig hur du bör göra ocvh tänk på att du ska förhålla dig till hästen som spetsen i en triangel, hästen skall befinna sig inramad mellan linan och pisken. Jag brukar longera i träns men grimma går också bra, självklart bör du dock använda en kapson om du har tillgång till det.
Lycka till:bump:

När jag var ung o dum(okunnig)skulle jag låta min unghäst få springa lite på ett fält, då dennes hage var knölig.

Jag hade grimma o 2 el.3 linor kommer inte ihåg.
detta för att den skulle få en Stor volt.
Den travade runt snällt o sen accelererade han ut från volten i "180",
Jag blev då dragen springandes efter o ramlade till slut.
Den stannade då.
Försökte igen o samma visa.
3e ggn gillt trodde jag att jag slog i en sten med axeln.
Det visade sig vara nyckelbenet som gick av.

en del lä r sig den hårda vägen.
Håll dig på inhängnat område o ha träns på-
Även om den longerats tidigare, ta med någon som kan.

ja det kan gå riktigt illa.... jag ska absolut ha med mig någon med mer erfarenhet än vad jag har, men jag är bara nyfiken ändå..

Liknande trådar

Ridning Min häst är diagnostiserad med en allvarlig Kissing spine som vi har rehabat sedan början av året och behandlat ryggen två gånger...
Svar
15
· Visningar
1 398
Senast: Cs218
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
240
Senast: Lavinia
·
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 539
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 674

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka