Longera i fri form = ökad bärighet o balans?

Lotus

Trådstartare
Att longera en häst i fri form, kan det öka självbärigheten och stärka överlinjen, eller är det enbart meningslöst centruifugerande som ger en framtung häst?

Har fått tipset att longera i galopp för att få lite bättre balans och överlinje på min häst, men är osäker på metoden. Vad tycker ni?

Sv: Longera i fri form = ökad bärighet o balans?

Beror nog på hur hästen ifråga går i "fri form". Mitt fullblod tex går alltid i form av sej själv men en häst som springer stelt med huvudet i vädret är det nog mindre lämpligt med..

I fri form måste hästen bära upp sig själv, annars stupar den på nosen. Det är inte fel att låta hästen hitta sin egen balans och bli säker i den.

Jag jobbar alltid mina hästar i fri form, inga inspänningar alls...ibland på lina och ibland lösa i corall eller i hagen och dom är mycket stabila i formen.

Jag köper det inte. Ren longering utan inspänning gör jag från början på råa unghästar med enda syfte att lära dem kommandona och bli av med lite överskottsenergi. Tömkörning är allra bästa sättet att stärka dem utan ryttare, där kan du själv ge hästen de ramar den kan behöva för att bära sig själv rätt. Sedan anser jag att övergångar och fattningar många gånger är mer stärkande än varv på varv i galopp. Jag skulle alltså inte longera min häst i galopp om jag var rädd om hästens kotor, jag ser heller inte att det skulle vara speciellt stärkande för överlinjen. Satsa istället på tömkörning, klättring och långskrittning som ger både överlinje och ryggmuskler.

*trådkapning* :)

Hur longerar ni då era unghästar? med vilken typ av inspänning och under hur lång tid??

Själv så låter jag dom få "värma upp" utan inspänning i ca 5 min för att sedan ha en vanlig inspänning på utsidan och sedan linan genom bettet till gjorden på insidan under ca. 10 min för att sen byta och göra 10 min i andra varvet och sedan trava lite utan ngt alls igen ett par min.
Har dock funderat lite då jag inte är 100 på att det... skulle vilja hitta på ngt "bättre"... funderar på pessoa selen men den vill ja inte ha på ynglingarna....

Att longera en häst i gallop är en mycket krävande övning (oavsett om det är i fri form eller inte, men mindre krävande i fri form). Storleken på volten spelar också en viss roll.

Jag tror på tömkörning och ridning i kuperad mark, precis som Sar

Jag longerar min unghäst för att befästa kommandona. Jag kör utan inspänning, om jag har inspänning så har jag en chambon. Jag tar alltid bara några varv sen byter jag. Jag tycker att det känns bäst att göra så men jag har ju linan i en repgrimma så hon byter varv när jag säger till bara, behöver ju alltså inte sätta om något när jag byter varv.

Jag longerar dem inte. Varför? Longerat 3 åringen några gånger för att lära in kommandon, dvs mest i skritt, ngra hela varv i trav för att han skulle kunna det. Galopop tänker jag inte ens på på lina. Galoppkommando lär han sig på löshoppnignen o sedan nu under ryttare. Inspännning osv ser jag snarare som en nackdel, iaf på känsliga hästar, de lär sig bättre tygelhjälper o inverkan när jag sitter på.

För att lära den unga hästen röstkommandona så har jag enbart haft kapson på. När den har förstått (tar bara 2-4 ggr) så går jag över till inspänningstyglar.
För att lära hästen att acceptera bettet (våga ta ett lätt stöd och gå framåt trots att det "tar emot" i munnen så har jag använt vanliga inspänningstyglar på båda sidor (efter uppvärmning i skritt och trav lös) med yttre inspänningen 1-2 hål längre och longeringslinan genom inre bettringen, över nacken och fastsatt i yttre bettringen. När de har förstått det (vilket har gått mycket snabbt) så tömkör jag endast.
På rakt spår har jag haft tyglarna genom ringarna på sidorna för att kunna rama in hästen, på volt har jag yttre tömkörningstygeln genom tömkörningsgjordens höga yttre ring och den inre tygen genom bettringen och fäst i ringen på gjordens inre mitt. Då hästen blir mer utbildad fäster jag den i den inre höga ringen och använder även den inre tygeln fastsatt så på rakt spår för att lättare kunna göra öppnor och skänkelvikningar och kunna variera mellan rakt spår och voltspår.

Pessoaselen skulle jag inte rekommendera.

Hej Du kan aldrig få ett bra svar på din fråga med så lite info om din häst.Longering o tömkörning är högst individuellt beroende på hur din häst är till psyket.Vissa hästar kan inte tömköras vissa bör inte longeras.Om du inte är kunnig själv så låt någon som kan se skillnaden prova den och ge dig egna råd som gäller just din häst.De andra råden är bra men det är stor risk att det inte stämmer för dig.Det är därför du får så många olika svar som alla låter kloka och genomtänkta.Kram.

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 195
Hästhantering Hejsan! Vill veta er åsikt om det här... Jag sköter en 2,5 årig som jag kört 1 gång i veckan och markhantering 1 gång vecka. Hästen är...
Svar
5
· Visningar
1 434
Senast: Cornelia
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 232
Senast: Magiana
·
Hästvård Har försökt läsa på o hittills kommit fram till att följande verkar ha lite evidens (?): Hyaluronsyra Så hög molkekylvikt som möjligt...
2 3
Svar
53
· Visningar
8 120
Senast: Corax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar