Löner och liknande för hästjobb.

S

SessCa

Sitter och funderar på att hoppa på ett stallskötar-jobb till sommaren.
Men funderar över lite saker.
När man säger att "kost. logi och fickpengar" är lönen vad menas då?
Hur mycket är egentligen "fickpengar"? en hundring i veckan eller ett par tusen i månaden?
Och om man får ta med sig hästen, borde inte alla kostnader (så som stallplats, foder och strö) vara täckta av arbetsgivaren då?

Sv: Löner och liknande för hästjobb.

Jag funderar också på samma sak! Vet du vart man kan hitta jobb och hur man ska bära sig åt..?

SessCa skrev:
När man säger att "kost. logi och fickpengar" är lönen vad menas då?
Hur mycket är egentligen "fickpengar"? en hundring i veckan eller ett par tusen i månaden?
Och om man får ta med sig hästen, borde inte alla kostnader (så som stallplats, foder och strö) vara täckta av arbetsgivaren då?

Nu ska jag leka moraltant igen :p Men när det står kost, logi och fickpengar så brukar det ofta vara svartjobb, vilket jag personligen har svårt för. Skulle det hända dig någonting på "arbetstid" så är du inte försäkrad genom din arbetsgivare, utan det kan bli en dyr historia för dig.

Jo, det är ju oftast så. :crazy:
Men jag undersöker bara och har inget klart alls.
Hellst av allt vill jag hoppa på en utbildningspraktik, att få ett riktigt jobb är otroligt svårt!
Men går man på praktik kan det ju vara bra att få någon lön iaf.
Praktiserade innan i Norrland (alltså papper på att det var en praktik) fick boende och mat men inget mer än det.

Därför vill jag veta hur människor tänker så jag inte springer i samma fälla en gång till.

Finns hur mycket hästskötar-jobb som hellst på annonssidorna. Finns en del på ams.se också. Men man får ju inte vara rädd at flytta på sig.

Många av travtränarna har ju sina anställda vitt och då får de ju lön efter avtal, inga svindlande summor men iaf en "riktig" lön. Vill du se vad den avtalsenliga lönen är för hästskötare så sök på gamla trådar eller gå in på www.kommunal.se.

tack så jätte mycket :)

Fickpengar ar normalt ett par tusen i manaden och det arbetet behover inte alls vara svart. Daremot kan du vara en slags hast-au pair.

Oavsett om du ar forsakrad hos arbetsgivaren, sa tycker jag att du ska ta ut en olycksfalls forsakring for egen del. Det ar alltid bra om det skulle handa nagonting att du far lite pengar for det hela ocksa.

Lycka till!!

Jag fick ett erbjudande som jag dock tackade nej till. Där stod det samma sak som du skrev.
Fickpengar brukar vara runt 2000-2500:- på de ställena jag kommit i kontakt med. Man brukar kunna få ta med en häst.Och iaf bet. för hovslagare och foder.

Försök hitta en praktikplats som är hyn-godkänd. Dom platserna är till för att man ska lära sig något och har blivit granskade och godkända. Då riskerar du inte att bli utnyttjad eller lurad. Dessutom håller jag med om att det inte är någon höjdare att jobba svart. Tyvärr är det nästintill omöjligt att hitta hästskötarjobb som är vita.

stället jag kom i kontakt med var 5500 i fickpengar. helt okej men jag vill ha ett jobb. :angel:

så tråkigt att bara bli erbjuden praktikplatser. man önskar man kunde bli anställd av nån sån där miljonär det finns så mycket utav. speciellt i hästbranchen :crazy: :p

Jag kan bara tänka mig VITT. det är en självklarhet. och praktik är ett lustigt ord. ska jag gå ut utan jobb skulle jag hellre se det som en lärlingspraktik för man kan väl inte göra ett JOBB (alltså bara mocka skit och måla hus) och inte få något för det. jobbar man "gratis" ska man få något i gengäld som erfarenhet och "utbildning". det ska smaka likaså som att det kostar. sen mockar jag gärna också. gillar allt med stallarbete och håller gärna fint runtomkring mig :)

oohh jag vill ha jobb.... :bump:

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 457
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 219
Senast: QueenLilith
·
Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
4 144
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
1 986
Senast: NotlikeI
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama