löneanspråk

_FiA_

Trådstartare
Jag har varit på intervju på ett företag och hon undrade vad jag hade för löneaspråk, jag blev lite ställd för jag var helt inne på att dom körde enligt kollektivavtal som i princip alla gör inom denna branch (callcenterbranchen) men hon talade om att majoriteten av deras anställda inte vill ha något kollektivavtal eftersom dom kör med högre lön än vad man vanligtvis har inom den branchen, och dom tycker avtalen är för dåliga. (dom skall däremot framöver erbjuda att man får välja om man vill ha kollektivavtal eller inte) Jag sa att jag ska fundera och återkomma. Jag har fått erbjudande om ett nästan identiskt annat jobb där jag kommer ha 19900 på heltid.

Vad är rimligt tycker ni? Jag har 3 års erfarenhet från liknande arbetsuppgifter. Jag har absolut ingen aning vad ska ska göra för löneanspråk, är ovan vid hela situationen med arbetsintervjuer.

Det beror helt på vad man har för uppgifter, callcenter är en bred bransch. Jag har haft allt/erbjudande om allt från 74kr/timme till 26000kr i månadslön (alltså den dubbla timlönen). Vad ligger det kollektivavtal som skulle vara aktuellt i så fall på? Vad har du haft tidigare?

Säg att du berär avtalsenlig lön och hänvisa till kollektivavtalet (om den rekommenderade lönen där känns ok för dig). Annars utgå från den och lägg till vad du anser är rimligt, var dock beredd på att argumentera varför du anser dig ha högre lön än rekommenderade lägstalönen.

Säg att du berär avtalsenlig lön och hänvisa till kollektivavtalet (om den rekommenderade lönen där känns ok för dig). Annars utgå från den och lägg till vad du anser är rimligt, var dock beredd på att argumentera varför du anser dig ha högre lön än rekommenderade lägstalönen.
visst skulle jag kunna utgå från vad kollektivavtalet säger som dom förmodligen hade gått efter om dom hade haft ett. Men eftersom hon uttryckligen sa att "vi har högre lön än avtal" så känns det ju dumt att lägga sig på den nivån tänker jag.. hm. så himla svårt! ;D

Det beror helt på vad man har för uppgifter, callcenter är en bred bransch. Jag har haft allt/erbjudande om allt från 74kr/timme till 26000kr i månadslön (alltså den dubbla timlönen). Vad ligger det kollektivavtal som skulle vara aktuellt i så fall på? Vad har du haft tidigare?
Jo visst är det brett.. ja 19 900 ungefär är det jag hade på mitt tidgare jobb innan, och det är liknande också det som det anndra jobbet jag blivit erbjuden har. Jag känner ju dock att det är riktigt kass lön och skulle slävklart vilja ha högre om det var möjligt.

Vad är det som säger att en seriös arbetsplats INTE kan ha kollektivavtal OCH högre lön än lägsta enl avtal?? Gå inte på såna bullshit grejer, kollektivavtal är så oändligt mycket mer än bara vilken lön man får, det reglerar ju allt på en arbetsplats så arbetsgivaren uppfyller alla skyldigheter vilket just callcenterbranschen är känd för att inte göra.

Jo visst är det brett.. ja 19 900 ungefär är det jag hade på mitt tidgare jobb innan, och det är liknande också det som det anndra jobbet jag blivit erbjuden har. Jag känner ju dock att det är riktigt kass lön och skulle slävklart vilja ha högre om det var möjligt.
Ring facket eller gå in på deras hemsida, där står garanterat riktlinjer för lönen i just ditt område i Sverige.

Vad är det som säger att en seriös arbetsplats INTE kan ha kollektivavtal OCH högre lön än lägsta enl avtal?? Gå inte på såna bullshit grejer, kollektivavtal är så oändligt mycket mer än bara vilken lön man får, det reglerar ju allt på en arbetsplats så arbetsgivaren uppfyller alla skyldigheter vilket just callcenterbranschen är känd för att inte göra.
Håller helt med dig, avtal ger dessutom en helt annan trygghet.
Det där låter som typiskt anti facket snack.

Då har du väl en fantastisk möjlighet att be om en lön du känner dig nöjd med? Jag skulle kolla lämplig lön enligt kollektivavtal (inte ingångslön då eftersom du redan har erfarenhet) och lägga på kanske 10-20% eftersom deras löneläge var över kollektivavtalet. Men oavsett vad jag eller någon annan tycker ska du ju be om en lön som du känner dig nöjd med. Håller med de andra här om att det är BS att man inte kan ge mer i lön eller bättre villkor om man har kollektivavtal. Kollektivavtal anger lägsta nivå, bättre villkor är ju bara positivt.

Nej ni har ju helt rätt i att man ju kan ge högre lön än det som anges i kollektivavtal, så det var ju faktiskt inte något argument ens... men jag var tyvärr helt opåläst ang dessa saker på intervjun så jag kände inte att jag hade några bra frågor, Jag har googlat lite nu och hittade tex detta http://www.foretagarna.se/Opinion/R...ollektivavtal-lika-seriosa-som-andra-foretag/
där låter det ju inte så illa?
Intervjuaren pratade på i 190 km i timmen så det var lite svårt att ta in allt, men hon sa också att enanledningatt dom inte hade kollektivavtal var helt enkelt att dom från början var ett väldigt litet företag och har nu expanderat snabbt. Men att man som sagt skall få välja om man vill ha kollektivavtalet eller inte. Hon sa att majoriteten av dom anställda hade tackat nej till det.. och nu så här i efterhand så funderar jag ju på varför?! om lönen ju inte "bestäms" där utan man kan ju ha högre lön ändå... hmmm...

Intervjuaren pratade på i 190 km i timmen så det var lite svårt att ta in allt, men hon sa också att enanledningatt dom inte hade kollektivavtal var helt enkelt att dom från början var ett väldigt litet företag och har nu expanderat snabbt. Men att man som sagt skall få välja om man vill ha kollektivavtalet eller inte. Hon sa att majoriteten av dom anställda hade tackat nej till det.. och nu så här i efterhand så funderar jag ju på varför?! om lönen ju inte "bestäms" där utan man kan ju ha högre lön ändå... hmmm...
Fast kollektivavtal tecknas inte av de anställda utan av företaget?
Citerar Unionen:
"Ett kollektivavtal är en överenskommelse mellan en arbetsgivare eller en arbetsgivarorganisation och ett fackförbund om arbetsgivarens och arbetstagarens rättigheter och skyldigheter på arbetsplatsen."

En anställd kan inte "välja om man vill ha" kollektivavtal.
Men man kan välja om man verkligen är villig att jobba på ett företag utan kollektivavtal....

Antingen har man kollektivavtal, eller så har man inte. Man kan inte undanta anställda från ett ingånget kollektivavtal.

Däremot kan anställda absolut rösta nej mot ett kollektivavtal, det händer inte helt sällan på små arbetsplatser. Beslutet är dock alltid företagets.

För många år sen fick jag ett tips av en artist/musiker. "Bestäm vad den minsta summan är du skulle göra jobbet för och dubbla det. Där har du en bra utgångspunkt för kommande förhandling".

Har fungerat mycket bra. Går att tänka så i de flesta sammanhang.

Liknande trådar

Skola & Jobb Hur kan man förklara en lucka i CV:et utan att behöva gå in på orsaken bakom? Vilka typer av tjänster är aktuella att söka när man...
Svar
15
· Visningar
889
Senast: Squie
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
2 047
Senast: Wingates
·
Skola & Jobb Hej, Jag har sen ett år tillbaka varit sugen på att byta jobb. Sökte därför en tjänst som jag blev intresserad av. Var på intervju och...
2
Svar
33
· Visningar
3 104
Senast: Dorinda
·
Skola & Jobb Som en del utav er vet om så tittar jag lite efter nya jobb, och hade en tråd för inte så länge sedan om löneanspråk. Efter lite...
Svar
14
· Visningar
1 729
Senast: kolblakkur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Black Friday
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Dejtingtråden del 38

Hund, Katt, Andra Djur