London, vad får jag inte missa?

Jag föredrar Regent's Park framför Hyde Park faktiskt. Eller Hampstead Heath :love:.

Ja, bra tips - Primrose Hill som liksom ligger norr om Regent's Park är också fantastiskt, utsikt över hela stan! Hyde Park och Kensington Gardens är nästan lite för stort tycker jag, Regent's Park (och för den delen St James's Park och Green Park) har en massa kul fåglar och pittoreska små gläntor och grejer.

Indisk och kinesisk mat, mycket bättre än i Sverige! På en tvärgata till Jermyn street, i höjd med/ i närheten av Fortnum and Mason (som du absolut inte får missa, framför allt om du gillar te, sylt och engelska inredningsdetaljer) ligger där en pub som serverar fish and chips som passar perfekt till husets bubbel.. pubmat goes fine dining.

Fantastiskt kött på Steak and Co! Och peta in en musikal också. Les Miserables eller Wicked är mina favoriter i London just nu.

Om ni flyger via Heathrow rekommenderas absolut att äta på Heston Blumenthals "The Perfectionists´ Café. Fantastisk matupplevelse för en bråkdel av kostnaden att äta på hans restaurang i London (där man dessutom måste boka bord 6 mån i förväg.)
Dessutom ÄLSKAR jag antikmarknaden "The Stables" vid Camden Market. Som namnet antyder ligger det i en gammal stallbyggnad, där stengolvet är härligt slitet av hästhovar och de vackra boxarna nu inrymmer små "antikaffärer" istället för hästar.

Natural History Museum är fantastiskt om man är intresserad av djur och natur. Dinosaurieutställningen är fantastiskt!! Såå häftigt!! Gratis inträde

The Tower of London rekommenderar jag också! The Armoury med rustningar och vapen är häftigt. Det finns hela ekipage med häst och ryttare med full utrustning med rustning och vapen. Och en massa annat som är intressant om man gillar historia! Kostar att gå in. I Towern finns också kronjuvelerna. De är häftiga men de är liksom för stora och dyra så man fattar inte att de är äkta. Men absolut sevärt! Helt absurt att det kan finnas så mycket guld, diamanter och andra juveler på samma plats!

Jag tror att Pudlan syftar på London Dungeons. Har inte varit där själv.

Skaffa ett Oyster card och åk med tunnelbanan på ett enkelt sätt.

Le Pain Quotidien är ett frukost/lunchställe som finns överallt men har riktigt god frukost/lunchmat.

Skönt att ni förstår vad jac tänkte på. O St:Pauls katedral tänkte jag oxå på. Katedralen är trevig de andra va inte särskilt trevligt men ändå intresant.

Fick en helg i London med syrran i julklapp och på fredag är det dags :) har aldrig varit där och vet inte riktigt vad jag vill se. Vi har bestämt att vi ska gå på Afternoon tea, och också äta Fish N chips :) det är typ det vi bestämt. Vad är ett måste att se/göra i London? :)

Vad ar du intresserad av?
Jag sager kom SODERUT! Sodra sidan av floden ar mycket mindre turistig, men har massor med fina smultronstallen. Allt fran valkanda Greenwich (ta baten ner, kanonbra I solskenet) till promenader och en biljett for £5 for att see en Shakespeare pjas pa the Globe.
Ar du mer aventyrlig sa kom ner till rooftop cinema och drinks I Peckham Rye, luncha/bruncha I Brixton market och simma I Brockwell Lido.

Jag skulle personligen undvika allt vad stora shoppingomraden heter - Harrods, oxford/regent street, primark etc, men ar du shoppinginstresserad ar det val klart de kan finnas ett intresse

Kan tipsa om att skaffa ett Londonpass som ger fri entré till olika ställen om ni bara vill strosa runt och turista. När jag var där sist så kostade det mesta £10-25 per person (museum, kyrkor/katedraler, diverse slott etc) och det blir ju svinmycket pengar till slut om man bara vill kika runt en snabbis på en massa olika ställen... :nailbiting:

Första gången man åker till London kan det faktiskt vara värt att ta ett varv med en sån där buss som åker runt förbi alla sevärdheter, det är kul att ha sett alla märkesbyggnader med egna ögon och det spar fötterna att åka i stället för att gå. Dessutom är det kul att åka double decker. Perfekt att göra en eftermiddag när man behöver vila tassarna lite.

I samma anda kan jag rekommendera Free Tours. "Gratis" guidade turer som brukar ge en väldigt bra och väl sammanfattad bild av staden; historia, nöjen, restaurangtips etc. "Gratis" inom citationstecken då man förväntas dricksa utifrån vad man tycker turen är värd (mellan 5-10 euro har varit standard där jag varit). Går säkert att hitta vanliga turer i ungefär samma prisklass men själva grejen att det är helt baserat på dricks gör att guiderna ofta är enormt kunniga och underhållande.

Googla London Walks för att se om det är någon som intresserar. Tvåtimmars vandring med olika teman, och man behöver inte anmäla sig i förväg.

Fick en helg i London med syrran i julklapp och på fredag är det dags :) har aldrig varit där och vet inte riktigt vad jag vill se. Vi har bestämt att vi ska gå på Afternoon tea, och också äta Fish N chips :) det är typ det vi bestämt. Vad är ett måste att se/göra i London? :)

* The British Museum. Intryckt och undangömt mellan massa stora hus.
* Åka upp i The Shard och titta.
* Båten till Greenwich håller jag med om. *vem det nu var som skrev ovan*
* I kryptan under St-Martin-in-the-fields serverar de afternoon tea, inte det lyxigaste, men prisvärt.
* Convent Garden är mysigt på kvällen.
* Buckingham Palace är värt att ha sett, och promenera genom st james´s park.
* Åk hop on an off-bussen, det är billigt och du får sevärdheter bekvämt serverade med audioguide.

Det finns inga måsten. Men jag gillar parkerna, uppskattar dem mer än att knata fram längst typ bullriga avgastunga Oxford street. :)

Tesco :heart

China town finns mysiga stånd du kan köpa sötsaker från, trevligt ställe
Camden
Primark

Tycker att parker och buckingham palace, båtar och bussar är tröööökigt.

Allt beror på vad man är intresserad av.

Själv älskar jag historia och säger Towern, Westminster Abbey och området däromkring, Greenwich, British museum och andra museum.

Själv är jag inte lagd åt musicalhållet utan skulle leta upp en rockklubb istället :)

* The British Museum. Intryckt och undangömt mellan massa stora hus.
* Åka upp i The Shard och titta.
* Båten till Greenwich håller jag med om. *vem det nu var som skrev ovan*
* I kryptan under St-Martin-in-the-fields serverar de afternoon tea, inte det lyxigaste, men prisvärt.
* Convent Garden är mysigt på kvällen.
* Buckingham Palace är värt att ha sett, och promenera genom st james´s park.
* Åk hop on an off-bussen, det är billigt och du får sevärdheter bekvämt serverade med audioguide.

Det finns inga måsten. Men jag gillar parkerna, uppskattar dem mer än att knata fram längst typ bullriga avgastunga Oxford street. :)

Äsch. Jag tycker Oxford Street/ Regent street/Piccadilly är en upplevelse med alla exklusiva butiker, extrema folkmängder och små restauranger / caféer bara en bakgata bort .

Men så bor jag isolerat på landet också.

Du har fått massa bra tips! :D

Om jag skulle planera en semestertripp till London hade jag gjort följande:

Harry Potter-studios. Pinsamt att jag aldrig varit där.
En ridtur i Hyde Park med efterföljande vin på Bathurst Deli.
Primark och en stros i Soho.
Sitta längst fram i DLR-tågen på väg mot Mudchute Park, käka på deras fik och sedan ta gångtunneln mot Greenwich och klättra upp på kullen precis bredvid museet och se bästa Londonutsikten.
Äta thaimat på den väldigt blommiga puben i Notting Hill som jag aldrig kommer ihåg namnet på eller Sticky Fingers-hamburgestället som ligger ner mot Kensington.
Promenera längs South Bank och gå på nån rolig utställning.
Äta frukost på Gallery Café i Bethnal Green
Se något väldigt dåligt band i nån illaluktande källarlokal i Stoke Newington.

Nu blev jag sugen att åka dit bara för det... :)

Liknande trådar

Fritid Hej Om en vecka ska jag och mannen flyga till Storbrittanien och ingen av oss är särskilt vana vid att resa, så jag tänkte kolla om det...
2 3
Svar
54
· Visningar
2 140
Senast: KesoNeso
·
Kropp & Själ Det är ju en jäkla djungel med smartwatches! Har läst igenom gamla trådar men inte riktigt hittat var jag vill ha. Har aldrig haft en...
2
Svar
32
· Visningar
1 130
Senast: Cattis_E
·
  • Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
826
Senast: Tuvstarr
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 681

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Para ihop katter ibland?
  • Hemlösa hundar ökar
  • Tråden för spår

Hästrelaterat