Lön som PA?

Nixehen

Trådstartare
Jag har blivit erbjuden jobb som PA och har fått frågan om löneanspråk - jag nämnde en summa som jag tyckte kändes rimlig (några kronor mer/h än jag haft tidigare) och fick en liten flämtning och ett "oj" till svar. :crazy::o Så nu undrar jag vad ni andra som jobbar som PA har i timmen?

Bakgrund på mig och jobbet, jag är 27, detta blir mitt femte PA jobb - har också jobbar som ledsagare och inom gruppboende/äldrevård. Brukaren har mkt stort vårdbehov och kan vara våldsam (vilket i mina ögon drar upp lönen en aning mot en brukare som har litet vårdbehov och är "normalfungerande".) Fast tjänst, kommunen som arbetsgivare.

Så - vad har ni andra i timmen? :) Och vad skulle ni säga är rimligt för detta jobb?

(Vad jag uppgav för siffra kan jag avslöja senare, vill först se hur det ligger i övrigt)
 
Sv: Lön som PA?

Jobbar förvisso inte som PA utan under annan yrkestitel - men det är ingen större skillnad. Jobbar med brukare med litet omvårdnadsbehov men med stora psykiska behov, anses som högkrävande och är våldsamma med besked.

Just min lön är irrelevant då jag har anledning (hej CSN!) att hålla den nere och ligger medvetet under vad jag egentligen ska ha. Är 35, ingen utbildning i grunden men intern utb i KBT, beteendeterapi etc. 10 års erfarenhet (shit, åren går..). Privat arbetsgivare.

Men hos oss ligger en månadslön på cirka 22 000 - 24 000 kr exkl OB. 37h-vecka för de med eftergymnasial utbildning men inte så lång arbetslivserfarenhet. Sovande jour, 5 h av den räknas ej med i arbetstiden (tyvärr). OBt snittar på ungefär 3000 kr/mån innan skatt.
 
Sv: Lön som PA?

Jag har ingen direkt erfarenhet som PA och har 120 kr/tim + OB. Hos en kund med stort vårdbehov, aldrig våldsam. Du borde ju ligga en bra bit över det iaf med tanke på att du har yrkeserfarenhet och för att kunden kan vara våldsam.
 
Sv: Lön som PA?

Av de svar jag fått så kan jag iallafall andas ut och anse att jag inte ställt några orimliga krav alls med mina 125kr/h som jag lämnade som löneanspråk - och kan dessutom lugnt fortsätta anse att arbetsgivarens reaktion var hemskt obefogad. :)

Tack för svaren! :)
 
Sv: Lön som PA?

Nu är jag förvisso bara 23, och har haft en trög kamp ang. lönen i det företag jag varit anställd längst.
Bakgrund: ingen vårdutbildning, men en hel del relevanta kurser och utbildningar för de brukare jag arbetar med. 4.5 års erfarenhet.

Hos ena företaget har jag 116kr/h exkl. OB och semesterersättning (ökning kommer nästa månad men jag vet inte med hur mycket, förhandlade upp i höstas från 104). Där har jag jobbat i 4.5 år, är tillsvidareanställd med ganska stort inflytande och ansvar. Inte farlig, men kan vara krävande på andra sätt.
Hos andra har jag 118 kr/h exkl OB och sem. ers. Där har vi precis fått ökning, hade ingångslön på 115. Där är jag timvik sen 5 månader tillbaka. Utåtagerande men kräver betydligt mindre av assistenten än andra brukaren.

Min lön är alltså ganska snedvriden i första företaget. Men det blir det förhoppningsvis bättring på nu.
 
Senast ändrad:
Sv: Lön som PA?

Jag har 126 kr i timmen plus ob. Har dock fått förstått att det är ganska högt. Har 14 års erfarenhet inom vården.
Ett jobb jag sökte i vintras frågade dom aldrig ens vad jag haft tidigare utan där var det bara 115 kr rakt av. Aldrig i livet.
 
Senast ändrad:
Sv: Lön som PA?

Jag tjänade 115 kr/h fram till juni, sen höjdes min lön till 124 kr/h eftersom jag nu är utbildad uska. Plus OB osv.
Jobbar som PA åt kommunen och är 26 år. Har jobbat inom vården/LSS i snart 1 år.
 
Sv: Lön som PA?

Hur räknas lönerna som PA, går det som på vanliga jobb på 40 timmars/vecka?
 
Senast ändrad:
Sv: Lön som PA?

Oj. Jag jobbar lite ibland hos en brukare som tagit över all administration etc och kör som eget företag. Alla där har samma. 151 kr plus ob. När man sover har man betalt hela natten. Jag tycker det är strålande. De som jobbar där på riktigt har ingen utbildning förutom grundskola.
 
Sv: Lön som PA?

Oj. Jag jobbar lite ibland hos en brukare som tagit över all administration etc och kör som eget företag. Alla där har samma. 151 kr plus ob. När man sover har man betalt hela natten. Jag tycker det är strålande. De som jobbar där på riktigt har ingen utbildning förutom grundskola.

Vilken lyx :)
 
Sv: Lön som PA?

Jag har cirka 4 års erfarenhet som assistent. Är hos en tjej med stort omvårdnadsbehov och har 126 kr/h exkl semesterersättning och OB :)
 
Sv: Lön som PA?

Ja helt fantastiskt, hos världens raraste gladaste snällaste person. Sedan får man frukost lunch och fika. Hon skojar om att hon ger sina assistenter mer i lön än hennes dotter som sjukgymnast har och att det är ju inte assistenterna som har fel lön.:)
 
Sv: Lön som PA?

Utan att ha läst alla svar i tråden kstar jag mig in.
Jag har erfarenhet av lönesättning inom både kommunal och privat verksamhet.

Svaret här är att det är väldigt brett.
Vissa privata bolag kan sätta höga löner, vissa sätter lägre. Det beror på hur upplägget kunden har med företaget.
(kunder som tex sköter sin egna assistans kan komma upp i betydligt högre löner!)
Jag har hört löner allt från 100 kr/h till 150 kr /h

kommunalt finns det (iallafall där jag jobbat) vissa mallar att gå efter
-ålder
-utbildning
-erfarenhet

I dagsläget arbetar jag på privat företag där jag lönesätter personal själv. lönespann 100 kr/h - 120 kr/h

Jag har jobbat extra själv som pa för ett av de största bolagen inom LSS, där hade jag 125 kr/h UTAN semesterersättning.
 
Sv: Lön som PA?

Av de svar jag fått så kan jag iallafall andas ut och anse att jag inte ställt några orimliga krav alls med mina 125kr/h som jag lämnade som löneanspråk - och kan dessutom lugnt fortsätta anse att arbetsgivarens reaktion var hemskt obefogad. :)

Tack för svaren! :)

125 kr fick min kompis när hen började som personlig assistent för några år sedan. då hade hen INGEN erfarenhet eller utbildning. Detta är i en storstad dock, då ligger väl lönerna högre än andra.

125 är verkligen inte orimligt. Eller egentligen är det ju orimligt lite i relation till hur viktigt jobbet är, men inte orimligt mycket.

Detta var dock hos ett mindre företag som drivs av en person som själv har assistans därifrån. Alltså syftet är bra assistans och inget annat, plus att de vill förmodligen uppvärdera yrket.
 
Senast ändrad:
Sv: Lön som PA?

Jag bor själv i Uppsala igen numera och det är väl nästan också att betrakta som storstad - åtminstone stor stad. :)

Delvis KL*

Jag blev erbjuden jobbet och tog det, dock till en betydligt lägre lön vad jag haft anspråk på. Men ett jobb är ett jobb och det behöver man för att leva, och med OB så blir det riktigt schysst i slutänden.
Dessutom med ett löfte (skriftligt) om löneförhandling efter nyår. Så - nu är jag iallafall snart inte arbetslös längre! :banana:
 
Sv: Lön som PA?

Det är lättare att löneförhandla med en arbetsgivare än a-kassan, brukar jag tänka när det inte riktigt blev den lönen jag tänkt :D
 
Sv: Lön som PA?

Grattis - visar man framfötterna fram till nyår kan det säkert finnas goda chanser att få en skaplig förbättring när det utlovats på det sättet.
 
Sv: Lön som PA?

Det är lättare att löneförhandla med en arbetsgivare än a-kassan, brukar jag tänka när det inte riktigt blev den lönen jag tänkt :D

Precis så jag också tänkte! :) Plus att jag ju alltid kan fortsätta se mig omkring efter annat arbete under tiden jag jobbar där - är ju alltid lättare att få jobb när man redan har ett. :)

Grattis - visar man framfötterna fram till nyår kan det säkert finnas goda chanser att få en skaplig förbättring när det utlovats på det sättet.

Tack så mycket! Ja men precis, det är vad jag hoppas på. :)
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
Svar
8
· Visningar
844
Senast: Stekspaden
·
Skola & Jobb Eftersom buke är mitt orakel hoppas jag på bra svar från folket. Har hamnat i en lite knepig situation och jag vet inte riktigt vilken...
2 3
Svar
52
· Visningar
9 003
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp