Lön som PA?

Nixehen

Trådstartare
Jag har blivit erbjuden jobb som PA och har fått frågan om löneanspråk - jag nämnde en summa som jag tyckte kändes rimlig (några kronor mer/h än jag haft tidigare) och fick en liten flämtning och ett "oj" till svar. :crazy::o Så nu undrar jag vad ni andra som jobbar som PA har i timmen?

Bakgrund på mig och jobbet, jag är 27, detta blir mitt femte PA jobb - har också jobbar som ledsagare och inom gruppboende/äldrevård. Brukaren har mkt stort vårdbehov och kan vara våldsam (vilket i mina ögon drar upp lönen en aning mot en brukare som har litet vårdbehov och är "normalfungerande".) Fast tjänst, kommunen som arbetsgivare.

Så - vad har ni andra i timmen? :) Och vad skulle ni säga är rimligt för detta jobb?

(Vad jag uppgav för siffra kan jag avslöja senare, vill först se hur det ligger i övrigt)
 
Sv: Lön som PA?

Jobbar förvisso inte som PA utan under annan yrkestitel - men det är ingen större skillnad. Jobbar med brukare med litet omvårdnadsbehov men med stora psykiska behov, anses som högkrävande och är våldsamma med besked.

Just min lön är irrelevant då jag har anledning (hej CSN!) att hålla den nere och ligger medvetet under vad jag egentligen ska ha. Är 35, ingen utbildning i grunden men intern utb i KBT, beteendeterapi etc. 10 års erfarenhet (shit, åren går..). Privat arbetsgivare.

Men hos oss ligger en månadslön på cirka 22 000 - 24 000 kr exkl OB. 37h-vecka för de med eftergymnasial utbildning men inte så lång arbetslivserfarenhet. Sovande jour, 5 h av den räknas ej med i arbetstiden (tyvärr). OBt snittar på ungefär 3000 kr/mån innan skatt.
 
Sv: Lön som PA?

Jag har ingen direkt erfarenhet som PA och har 120 kr/tim + OB. Hos en kund med stort vårdbehov, aldrig våldsam. Du borde ju ligga en bra bit över det iaf med tanke på att du har yrkeserfarenhet och för att kunden kan vara våldsam.
 
Sv: Lön som PA?