Lön för timanställd ridinstruktör

Wembley

Trådstartare
Jobbar med framtidsutveckling för en ridklubb. I planen ingår att utöka lektionsverksamheten. För att kunna budgetera såväl intäkter och kostnader och analysera bruttonyttan behöver jag veta hur mycket en timanställd ridinstruktör normalt tjänar.

Tacksam för hjälp från er kloka bukefalister :bow: När du svarar ange gärna utbildningsnivån för instruktören också och om lönen skiljer sig beroende på kvälls-/helgarbete :)

Sv: Lön för timanställd ridinstruktör

Jag tror jag fick ca 140-160 kr per lektion när jag hade lektioner på ridskolan förut (ca 3 år sedan). Jag har bara gått ULK utbildningen. Själva lektionerna var ca 45-60 min ridning sen så fick vi hjälpa till före och efter i stallet. Hade man sista lektionen som även inkluderade kvällsfodringen utav lektionshästarna, så fick man typ 20 kr extra..

Tack för ditt svar! Hur många timmar jobbade du på en kväll? Kunde du ta endast enstaka lektion också? Betalt per timme eller per lektion? :)

På min klubb får outbildade instruktörer ca 90 kr/tim.
Betalt bara för lektionstiden (+30 min innan), sen förväntas det att man ska stanna och hjälpa till att fodra, tillsammans med den andra instruktören som får betalt.

Lok-stöden ska fyllas i på fritiden, även hästlistorna måste i princip göras på obetald tid eftersom de ska vara klara samma tid som man börjar. Ingen tid för lektionsplanering.

Chefen (och en annan anställd) tycker instruktörerna ska vara tacksamma som får betalt överhuvudtaget, och hävdar att de allra flesta jobbar gratis och ser det som utbildning!

Utnyttjande av unga tjejer tycker jag! Man ska ha betalt för det man arbetar, vare sig man jobbar i kiosk, städar eller håller ridlektioner!

Intressant läsning :) Det ser ut att skilja sig mycket från klubb till klubb.

Även för kundens del borde ju lektionerna vara olika med en utbildad eller en outbildad instruktör och kunden betalar oftast samma lektionspris oavsett instruktör.

Jämför om jag som privatryttare rider för en B-tränare betalar jag ett högre pris än om jag rider för en mindre utbildad tränare - bara en tanke.

Men jag håller med om att många unga utnyttjas i hästyrkena och får väldigt dåligt betalt.

kolla med kommunal, tror det är de som är fackorg. för hästnäringen. Där kan du nog få veta standards som också håller i längden. Det kan inte vara kul om man planerar för något och sen så spricker det för att man inte hållit sig till kollektivavtalen.

På ridskolan där jag jobbar extra så får jag runt 100/timmen och då räknas all arbetstid in. lektionerna, uppropet 30 min innan, tills jag låser om jag har stängning osv. Jag har ingen utbildning annat än ULK'en. Jag har för mig att min kompis som hade lektioner, administrativa uppg. och stalltjänst på heltid tjänade runt 16' i månaden. Hon hade gått naturbruk på bollerup men hade ingen ytterligare utbildning.

Bra tips! Ska göra det :) Men det är ändå intressant att höra vilka upplägg olika klubbar har, dvs hur man gör med förberedelser inför lektioner och vilka arbetsuppgifter som ingår i instruktörssysslan o s v.

Sen är nog ridinstruktörer en ganska liten lönegrupp vad jag har förstått när jag söker på nätet. Men som exempel har en utbildad hippolog enligt SLU en ingångslön från ca 20' per mån (heltid), ganska låg lön alltså.

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tovig katt
  • Rehabtid dragna tänder
  • Senast tagna bilden XVI

Hästrelaterat

Tillbaka