Löksoppa.

H

Han_naH

Vad heter löksoppa egentligen?

Löksoppa känns inte som det riktiga namnet, likadant känns det som om att DMSO4 inte är riktigt rätt heller, för på vilka läkemedel använder man det kemiska namnet?

Sv: Löksoppa.

Det riktiga namnet är Dimethylsulfoxide och brukar förkortas DMSO..

Det är inget läkemedel utan en ren kemikalie så jag tror inte att det kallas något annat..

Det heter alltså DMSO. Fast det får ju en förklaring då du säger att det är en ren kemikalie :idea:

För nån som ALDRIG har hört talas om nåt sådant preparat; vad är löksoppa?!? Är det nåt läkemedel för hästar, eller vad..?

S

Det gör det på min också, fast handskrivet (har alltså inte originalflaskan). Så det var därför jag undrade om det fanns ett riktigt läkemedelsnamn eller inte.

Tja, därom tvista de lärda tänkte jag säga :p

Vissa säger att det hjälper, vissa säger att det inte hjälper alls. Det ska väl ha en allmänläkande effekt. Sprutas i blodet eller smörjes på utvärtes. Jag har alltid fått höra att det tsm. med cortison ska vara bra för överben.

För nån som ALDRIG har hört talas om nåt sådant preparat; vad är löksoppa?!? Är det nåt läkemedel för hästar, eller vad..?

S

Det är ett medel som man sprutar leder med. Effekten av det är omtvistat och alla försäkringsbolag täcker inte behandling av DMSO.

Det har en väldigt genomträngade effekt och kan därför vara cancerframkallande. Den stora genomträngade effekten är också varför man gärna använder det även på utsidan av leden tillsammans med tex kortison då DMSO:et "drar" med sig kortisonet in i leden.

Anledningen till att det kallas Löksoppa är för att det luktar precis så.

Mvh

Tora

När min vet började prata om löksoppa så frågade jag varför det kallades så, så sa han att det var pga att medlet är så starkt att om man har för tunna handskar på sig så dras det rätt in i kroppen, och när det har trängt in så smakar det löksoppa i munnen.. enligt min 20år verksamma vet. =)

Ja, det har jag också hört att det ska göra. Har dock inte testat själv :p

Kan mycket väl vara så att det också smakar som löksoppa. Är det bara jag som också tycker att det luktar så? Eller kan det vara så att man tycker det luktar så för att det smakar så?

Mvh

Tora

Liknande trådar

Tjatter Kvinnans list övergår som bekant inte sällan mannens förstånd. När en av mina vänner trodde, att jag inte skulle våga registrera...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 481
Senast: BornAgain
·
Hästvård Min häst fick idag ett broddtramp när vi var ute och red vilket jag märkte efter jag kommit tillbaka från ridturen. Han blödde lite...
Svar
3
· Visningar
271
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
683
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
362
Senast: Malva1978
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka