Lokselefrågor, snälla hjälp mej att bli lite klokare

Nikki o Fabian

Trådstartare
Hoppas någon här kan svara lite på mina frågor ang lokselar.
Jag har ju kommit fram till att Fabian måste ha en loksele för att få jobba lite mer med tyngder bakom sej, ev sladda banan och bara dra stockar eller liknande i skogen.

Min tanke var att köpa en ny sele men som inte får kosta allt för mycket(ca 4000 kr) och jag hittar selar i den prisklassen men bara med läderdäckel.
Jag fick ett erbjudande från en bekant som jobbar med läder att han kan ta en gammal rutten sele och sen renovera upp den i toppskick för 8000 kr(lite mer än jag hade tänkt mej), tycker ni att det är ett rimligt pris?
Så jag har funderat lite, kan man köpa en ny sele med läderdäckel och sen köpa en gammal väldigt billig sele för att ta bågdäckeln och använda sej av?
När jag tittar på annonserna så ser det ut som om att bågdäcklarna dock saknar en rem, däckelgjorden, men det borde ju inte vara möjligt, eller?
Är min tanke helt kass och omöjlig att genomföra?

Sen en till fundering: Är inte alla lokselar ställbara? Tänker även på dom nya för 4000 kr.

Sv: Lokselefrågor, snälla hjälp mej att bli lite klokare

Jag tycker man ser lokselar lite här o där på annons för runt 2-3000 som ändå är i ok skick. Om du inte absolut vill ha nytt tycker jag du kan köpa en begagnad, och om det behövs renovera den. De allra flesta selar har däckelgjord, på en med bågdäckel sitter gjorden fast under bågen.
Hur menar du med ställbar? Alla har väl flera hål att spänna remmarna i iaf =) men alla har inte ställbara dragläder om det är det du menar.

Ok selar finns det för 2-3000 kr .Läderdäckeln är inte topp men om inte hästen skall bära tunga skaklar eller tunga tvåhjulskärror bör den vara tillfyllest.Om jag inte tar fel hade arteleriet sådana på sina spannselar.

Tanken är att vi ska dra runt på lite saker i skogen, typ någon stock osv med draglinor.
Det jag har hört är att när draglinjen bryts om man tex går upp för någon så blir det ett visst tryck i däckeln trots att man bara jobbar med linor.
Men det kanske inte är ett skadligt och så jätte obehagligt tryck?

Vi ska alltså träna upp bakkärran genom att börja ta i lite mer, men vi ska inte vara i skogen o dra varje dag utan han ska även köras och ridas oxå men man vill ju vara så schyst som möjligt men samtidigt när det inte är vår enda inriktning så känns det lite surt att lägga en massa pengar på en sele som inte används flitigt hela tiden.

Jag vill ha en ny sele helst pga min okunskap att avgöra läderkvalitén i en gammal sele.

Med ställbar menar jag att den ska gå att justera så mycket som möjligt tex vart draglädret gör sej bäst samt att man kan korta/länga draglädret beroende på.
Eller brukar selarna passa dom flesta hästar? Om man har tagit rätt strl i grunden förståss.

Läderkvaliten i en riktigt billig ny sele kan vara minst lika dålig som i en gammal sele som är gjord av kvalitetsläder. Jag tror absolut du kan hitta en bra begagnad i 2-3000 kr klassen, är du väldigt osäker på remmarna om de verkar stela och spruckna så be en sadelmakare kolla över den. Många billiga lokselar har bossor som blir felformade efter en tids användning så jag tror du tjänar på att köpa en lite bättre.
Är selen i rätt storlek så bör den passa :) Det går ställa i princip alla remmar men är du osäker på hur långa dragläder du behöver är det ju klart bäst att skaffa en med ställbara dragläder. Det är ju det allra bästa i vilket fall, om man t ex vill ha den på en annan häst nån gång. Hittar du en vettig sele så går det göra om draglädren till ställbara också.

Runt 3000 finns många selar med bågdäckel i helt användbart skick, men skulle då någon rem behöva bytas ut så har du ju en tusenlapp tillgodo! Det är för det mesta ingen baksele med om vi rör oss i den prisklassen.Annars är det ett bra alternativ att göra som din vän erbjöd, men det kostar ju lite mera förstås, men klart bättre än att köpa en billig ny.

Jag skulle absolut köpa en äldre istället för en billig nytillverkad.

Ställbara dragläder finns på arméselarna, och kanske även på andra? Draglädret är en av de dyrare delarna att få nytillverkad, men det går ju att skarva på en bit av en gammal sele o göra förlängningen ganska enkelt!

Lycka till med selköpet!
En kompis hade selar till salu för nån tid sen, kan kolla om hon har någon kvar om du tycker det är inom räckhåll. Dom är nyrenoverade! X län bor hon i.

Lotta

Liknande trådar

Trädgård & Växter Jag flyttade in i mitt hus för 7-8 år sedan, mitt första egna hem. Det följde med en gammal gräsklippare och en gammal bensintrimmer...
2
Svar
22
· Visningar
905
Senast: Angel
·
K
Körning Hej! Jag har en nordis som blir två i april som jag håller på och kör in. Har kommit så långt som att vi kör med timmerkälke. Har en...
Svar
10
· Visningar
1 306
Senast: EmblaAsk
·
Körning Beskrivning av allt samt lite bilder högst upp och sen kommer frågorna. Har äntligen hittat en vagn som kan lämpa sej till...
Svar
4
· Visningar
1 192
Körning Kan börja med att säga att jag vet att det inte är någon lek att dra timmer och att man måste vara försiktigt osv. Sen kan jag säga att...
2
Svar
25
· Visningar
9 718
Senast: Fia-Lina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka