morgaine

Trådstartare
hjälp, jag vill skaffa en loksele men vet inte vad man skall tänka på.
Jag har hört att lokorna är lika svåra att få rätt passform på som en sadel, stämmer det?
Finns det något man skall undvika i konstruktionen som kan skada hästen?
Tacksam för tips!

När man tittar på beg annonser så härör de flesta som säljs från början av 1900-talet. Är verkligen så gammalt läder funktionsdugligt och pålitligt?
De flesta annonsselarna ser ut som om de hängt i ladan och sedan läggs ut til försäljning, de ser alltså torra o dammiga ut. Kan de bli i gott skick om man smörjer dem?

Ja det vire ju bäst förstås, men det går ju inte när det är annonser lite kors och tvärs i landet. Kan inte ens se dem själv utan får isf förlita mig på foton.

På foto är det nog något av lotteri, tyvärr.

Köpa loksele är skitjobbigt, ska man ha en ny är det många pengar, ska man ha en begagnad får man jaga som en liten blå. Jag tror det tog mig fyra månader intensivt letande på blocket och hästnet innan jag fick tag i min.

Otur för mig låter det som.
Jag har läst lite gamla trådar och undrar om jag fattat rätt när jag läser att loksele inte är bra för rockard?
I nuläget vill jag dra lite små stockar ur skogen, men i framtiden vill jag ha en rockard också. Kan jag inte göra detta med samna sele?

Otur för mig låter det som.
Jag har läst lite gamla trådar och undrar om jag fattat rätt när jag läser att loksele inte är bra för rockard?
I nuläget vill jag dra lite små stockar ur skogen, men i framtiden vill jag ha en rockard också. Kan jag inte göra detta med samna sele?
Det går utmärkt att köra rockard, eller fyrhjuslvagn med loksele, men det handlar om vilken sorts anspänning man har/hur skaklarna ser ut.

Det finns snabbspännen för hög skakelinfästning att köpa från t.ex. Tärnsjö, dessa sätter man man på lokselens uppehållsrem. Då får man lokselens fördelar, samtidigt som man kan använda vagnar anpassade för bröstselar, t.ex. maratonvagn eller rockard.
Det går också att hitta rockarder, oftast hembyggen av olika slag, där draglinjen blir rätt med loksele utan särskilda tillbehör.
Kom bara ihåg att när man kör rockard eller fyrhjusvagn så är baksele ett måste.

Angående begagnade lokselar: om man får tag på en sele där allt läder är bra, så har man tur. Ofta får man räkna med att låta byta ett en hel del remmar.

När jag köpt begagnade lokselar, så har jag varit beredd på att lägga pengar på reparationer.

Glömde, jag köpte en relativt ny, nästan oanvänd sele, det blev ju dyrare än en gammal, men fortfarande knappt halva nypriset (har en Tranemo, tidigare Hööks, numer Ädelsson). Jag åkte sådär 40 mil för att köpa den, hade den varit uppenbart kass hade jag kunnat tacka nej. Att få den skickad hade inte varit ett alternativ för mig.

Det går utmärkt att köra rockard, eller fyrhjuslvagn med loksele, men det handlar om vilken sorts anspänning man har/hur skaklarna ser ut.

Det finns snabbspännen för hög skakelinfästning att köpa från t.ex. Tärnsjö, dessa sätter man man på lokselens uppehållsrem. Då får man lokselens fördelar, samtidigt som man kan använda vagnar anpassade för bröstselar, t.ex. maratonvagn eller rockard.
Det går också att hitta rockarder, oftast hembyggen av olika slag, där draglinjen blir rätt med loksele utan särskilda tillbehör.
Kom bara ihåg att när man kör rockard eller fyrhjusvagn så är baksele ett måste.

Angående begagnade lokselar: om man får tag på en sele där allt läder är bra, så har man tur. Ofta får man räkna med att låta byta ett en hel del remmar.

När jag köpt begagnade lokselar, så har jag varit beredd på att lägga pengar på reparationer.
Vad bra med snabbspännen, tack för tipset! :up:
Egentligen vill jag inte ha ett hemmabygge, jag hade tänkt mig en oxer från Ädelssons eller något liknande. Fast de har ju fasta skaklar och efter vad jag läst i trådarna så skall det vara rekade skaklar. Fast oxrar och rockarder har ju svängel. Ordnar sig det problemet med den lösa skakelinfästningen?

Stort tack för att du förklarar, alla länkar i gamla trådar är "döda" så det är svårt att hitta information om hur det funkar.

Glömde, jag köpte en relativt ny, nästan oanvänd sele, det blev ju dyrare än en gammal, men fortfarande knappt halva nypriset (har en Tranemo, tidigare Hööks, numer Ädelsson). Jag åkte sådär 40 mil för att köpa den, hade den varit uppenbart kass hade jag kunnat tacka nej. Att få den skickad hade inte varit ett alternativ för mig.
Oj 40 mil? Jag är nog inte tillräckligt avståndsskygg förstår jag! :laugh:

Oxer/annan rockard ordnar sig med den extra skakelöglan. Vad jag förstått skiljer infästningen en del mellan tärnsjös och de andra som finns, tror att båda sorterna fungerar, men vet inte vem av dem som faktiskt är bäst.

40 mil enkel väg åkte jag, du är uppenbarligen inte nog desperat än =) =) =)

Vad bra med snabbspännen, tack för tipset! :up:
Egentligen vill jag inte ha ett hemmabygge, jag hade tänkt mig en oxer från Ädelssons eller något liknande. Fast de har ju fasta skaklar och efter vad jag läst i trådarna så skall det vara rekade skaklar. Fast oxrar och rockarder har ju svängel. Ordnar sig det problemet med den lösa skakelinfästningen?

Stort tack för att du förklarar, alla länkar i gamla trådar är "döda" så det är svårt att hitta information om hur det funkar.
Alltså fasta skaklar med maraton ögla eller bara böjd är inget problem med: högt skakelfäste, draglinor, svängel och baksele.

Rekade skaklar ersätter svängel och draglinor.

Jag känner många som har just Oxer och använder loksele.

Själv kör jag med en Tidaholmsrockard och en maratonträningsvagn och lokselar.
Jag har Tärnsjös variant av högt skakelfäste, lite pilligt att sätta dit, men sedan väldigt lättanvänt. Och så har jag låtit sy fast en liten snabbkoppling i en avslutningsstropp (reglerbar) till bakselen, så att jag bara kan klicka fast bakselen i skakelns bakseleögla. Underlättar mycket vid anspänning och frånspänning.

Alltså fasta skaklar med maraton ögla eller bara böjd är inget problem med: högt skakelfäste, draglinor, svängel och baksele.

Rekade skaklar ersätter svängel och draglinor.

Jag känner många som har just Oxer och använder loksele.

Själv kör jag med en Tidaholmsrockard och en maratonträningsvagn och lokselar.
Jag har Tärnsjös variant av högt skakelfäste, lite pilligt att sätta dit, men sedan väldigt lättanvänt. Och så har jag låtit sy fast en liten snabbkoppling i en avslutningsstropp (reglerbar) till bakselen, så att jag bara kan klicka fast bakselen i skakelns bakseleögla. Underlättar mycket vid anspänning och frånspänning.
Låter smidigt! Du har ingen bild på hur det ser yt möjligen? :)

Låter smidigt! Du har ingen bild på hur det ser yt möjligen? :)
Jag har inga bilder i datorn på stroppen i sig, bara bilder på "häst som drar vagn". Jag kan ta några bilder på detaljer av selen i morgon, är för sent att rådda med det nu. Bilder både på stroppen och den fastsatta skakelöglan. Den lilla snabbkopplingen är köpt hos selar.se, såvitt jag vet finns den inte hos någon annan.

Selstropp:
OgIpPwL.jpg

Dålig bild av skakelfäste på selen:
br7oSp0.jpg

Liknande trådar

Dressyr Får jag stöta och blöta en galoppombytes fundering med er? Min valack har inte befästa byten ännu, det ena blir oftare rätt än fel men...
8 9 10
Svar
192
· Visningar
18 438
Senast: Piaff
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
577
Senast: tara
·
Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
1 487
Senast: Oknytt
·
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 713
Senast: Askur2017
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar