Loksele eller Bröstsele?

D

Darmita

Jag är nybörjare på det här med körning och hade tänkt att köpa en sele för att tömköra mitt halvblod lite grann.
Men jag undrar om jag ska köpa en bröstsele eller en loksele?
Kan någon förklara skillnaden på dem?

Tacksam för svar! :bow:

Sv: Loksele eller Bröstsele?

Ska du bara tömköra så köp en tömkörningsgjord. Ska du köra med vagn så är ju selen beroende av hur och vad du tänker köra.

roslagen skrev:
Ska du bara tömköra så köp en tömkörningsgjord. Ska du köra med vagn så är ju selen beroende av hur och vad du tänker köra.

Men jag vill ju så småningom kunna köra henne också, förmodligen med rockard. Och det blir mest hemma på små grusvägar och i skogen.

Då blir det ju lite beroende vad du har för rockard :) En travrockard är ju bland det vanligaste och då blir en travsele utmärkt. Dessa är även mycket enkla och bra att tömköra med.
Har du en tyngre rockard skulle jag rekommendera en loksele med tillhörande draglinor och baksele eller kanske en bröstsele modell standard från Equilex eller liknande.
shoppen_fil.php

Okej, tack så mycket för svaren. ;)

Liknande trådar

Kropp & Själ Visst finns här en del menskoppsanvändare? Har ni några värdefulla tips för en "nybörjare"? Jag undrar främst kring hur man väljer...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 999
Senast: Bufera
·
Trav Hej Trav-Buke! Verkar lite dött på travsidan men hoppas det hänger några här fortfarande. Vad ska man tänka på när man köper hjul till...
Svar
3
· Visningar
437
Senast: Pegasus63
·
Katthälsa Hej. Jag undrar hur säkra alla hem-test för Gardia är? Jag har 7 katter, testade en på måfå som inte har symtom. Enligt testet är han...
2
Svar
28
· Visningar
1 299
Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
661
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka