Lokaltrafiken i Malmö

Pancakes

Trådstartare
Jag ska till Malmö i januari och ska ta mig fram med lokaltrafiken. Lättast verkar vara att ladda ner någon av Skånetrafikens appar? Det handlar egentligen bara om resa ToR i stan men eftersom jag har noll koll därnere är jag redan lite nojjig :o Brukar det funka bra, går bussar/tåg i tid o.s.v.?

Det handlar om att ta mig från Malmö C till Malmö Arena och tillbaka dagen efter, så om jag kollat rätt är det buss 8 som är lättast att sikta på för att slippa kludda med biljett på Öresundståg eller Pågatåg?

Jag åker i princip bara tåg till, från och inom Malmö så busslinjerna vet jag inte så mycket om i praktiken. Men tåget är jättesmidigt mellan Malmö C och Malmö arena! Biljett behöver du ju fixa ändå, bara att handla i automaterna på centralstationen, hopp på pågatåget söderut och häpp, så är du framme vid Hyllie och arenan. :)

Pågatågen är sällan sena, Öresundstågen kan vara lite värre. Fixa Skånetrafikens app så har du alla tider där, stationen är inte på något sätt gigantisk utan det är lätt att hitta till rätt spår.

Ja, alltså 7-8 minuter på tåg lockar mer än busstiden på 24 minuter :angel: Det är klart, köper jag biljett för båda resorna på stationen kan det knappast vara krångligare än att ha appen.

Du ska kunna köpa biljett i appen också utan att det ska vara några problem. :) Jag tycker appen är bra och smidig.

Angående busstrafiken i Malmö så är min erfarenhet att bussarna tycker om att vara försenade när man själv är organiserad och i tid. Regeln är väl att om en behöver byta buss för att nå sin destination och buss nr 1 SKA komma fram 7 minuter innan buss nr 2 avgår, så kommer buss nr 1 vara 8-9 minuter sen medan buss nr 2 är i tid (eller eventuellt något tidig). :banghead: Det slår aldrig fel.

Så min rekommendation är att försöka hoppa på tåget istället. Mycket större chans att du kommer fram i tid, och så går det snabbare.

Jag tycker lokaltrafiken i Malmö funkar bra. Absolut enklast för din del är ju att ta tåget, precis som de andra har skrivit, köp biljett på perongen (enkelt) och bara åk.
Sen när du kommer fram till Arenan går du bara upp för trappan så har du Arenan mitt framför dig.

Appen är supersmidig. Undvik bussar om du vill ha en chans att komma i tid, jag upplever det som fullständig kaos de få gånger jag tvingas anlita lokaltrafiken. Och med tanke på att jag närmast dagligen ser havererade lokalbussar (kör mycket dagtid) undrar jag inte på att det är just kaos.

Tåget är ju dessutom smidigare när det gäller just Arenan.

Undrar om du inte måste knyta ditt betalkort till appen eller något sådant? Annars kan du köpa biljett med ditt kort i automaterna både på Malmö C och Hyllie station. Du köper enkelbiljett båda gångerna, tur&retur funkar nog inte inom stan tror jag. Ta tåget alla gånger!!

Undrar om du inte måste knyta ditt betalkort till appen eller något sådant? Annars kan du köpa biljett med ditt kort i automaterna både på Malmö C och Hyllie station. Du köper enkelbiljett båda gångerna, tur&retur funkar nog inte inom stan tror jag. Ta tåget alla gånger!!
Numera betalar man via Klarna. Jättesmart tycker jag, köpet tar bara 4 sekunder att genomföra.

Numera betalar man via Klarna. Jättesmart tycker jag, köpet tar bara 4 sekunder att genomföra.
Aha. I november försökte jag köpa via app men då var man tvungen att knappa inrubbet för att koppla det till appen, men då har det ändrats sedan dess alltså?

Jag gjorde precis denna minut ett test, och efter att ha fått verifiera mitt mobilnr så kom jag direkt vidare till Klarna. Nu har jag Klarna Onetouch (heter det så?) och det kan ju säkert spela in att det blev väldigt enkelt.

Gäller ju att man är godkänd av Klarna.

Liknande trådar

Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
12 223
Senast: Enya
·
Samhälle Jag är totalt lost när det kommer till kollektivtrafik och känner att jag skulle behöva lite vägledning. Jag har viss vana av tåg, men i...
Svar
8
· Visningar
761
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama