Lokal tävling

• Tävling
  • Trådstartare Trådstartare Petra_S
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 918
P

Petra_S

Har inte riktigt fattat varför det heter lokal tävling, för det låter ju som att det är så att man bara får tävla inom det länet man tillhör.
Tex. om min klubb tillhör stockholms län, får jag då tävla på tävlingar i södermanlands län?
Eller hur är det, heter det bara lokal fast det inte har någon mening med det, eller är det så att man bara får tävla inom länet? :confused: varför heter det igentligen lokal och regional? Och vad får man tävla? Känner mig helt förvirrad :crazy: haha, kanske en lite töntig fråga, men när jag började tänka på det blev jag osäker, ( som ni säkert har fattat brukar jag inte tävla) :D
Hoppas någon kan göra så att alla bitar faller på plats ;)

Sv: Lokal tävling

Du får tävla var du vill i hela landet. Bor du i skåne kan du tävla på lokaltävling i norra norrland om du vill.
Förut hette det A-tävling, B-tävling. C-tävling och utbildningstävling, där utbildningstävling motsvarade dagens lokaltävling och C-tävling motsvarade regional osv.
De benämningar vi har idag tror jag tillkommit för att indikera hur långt man normalt behöver åka för att komma till tävlingen. Tanken är att eftersom det är lägre krav på arrangören för lokaltävling (underlag på framridningen t.ex.) så är det fler klubbar som kan anordna sådana och då finns det fler i närheten så man inte behöver åka så långt. I och kring storstäderna så blir det ingen praktisk skillnad på lokal- och regional, men i glesbygden där det är glest mellan de stora ridklubbarna så blir det längre mellan de regionala än mellan de lokala tävlingarna.
Sedan är det nog också en liten tanke i att de som tävlar så låga klasser som det är på lokaltävling inte är så rutinerade, oftast varken häst eller ryttare, så då blir det lättare för dem att ta steget till att tävla om det är lokalt.
Sedan kan distrikten ha specialregler som i stockholm där bortlottningskort bara ska skickas till ekipage som har licens för en stockholmsklubb. Det är tillåtet för ekipage från andra distrikt att anmäla sig, de får bara inget bortlottningskort om de blir bortlottade.

Senast ändrad av en moderator:

De benämningar vi har idag är främst till för att det ska bli lättare för medierna och allmänheten att förstå vilken status det är på en tävling, och hålla i sär begreppen. Då hörs det mer på namnet att man kanske kan förvänta sig de grönaste ekipagen på lokaltävlingen, och landslaget på elittävlingen.

Av samma anledning döptes klasserna om i hoppningen, från lätt D et c till Lätt 0,90m-hoppning et c.

Okej tack så mkt :bow: va väl typ som jag trodde, men blev helt förvirrad ju mer ja tänkte på det :D

Liknande trådar

Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 720
Senast: Cambrie
·
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För... 2
Svar
21
· Visningar
2 036
Senast: tuaphua
·
Övr. Barn Nu hade jag behövt lite perspektiv. Ni som har barn som tränar och tävlar i någon lagidrott, hur fungerar det i er klubb, vilka får...
Svar
12
· Visningar
1 552
Senast: Sar
·
Dressyr Ingen kritik mot någon, bara genuint intresserad av orsakerna samt en allmän debatt om hobbysportens konstnader, med utgångspunkt i... 2 3
Svar
54
· Visningar
8 179
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Bråkande hundar
  • Tuggbensfavoriter
  • Valp 2025