Lokal licens

• Fälttävlan
  • Trådstartare Trådstartare Balkasch
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 19
  • Visningar Visningar 1 353
B

Balkasch

Visst kan man väl starta debutantklass med lokal licens fastän det står regional på proppen :confused:

Sv: Lokal licens

Då måste det vara en lätt klass med oxå eller?? För jag tror att debutant alltid är lokal tävling även om den så rids på en nationell tävling.

En inte helt ovanlig fråga och som arrangör undrar man då om folk har grönt kort. Vid tävlingar för några veckor sedan så fick vi (arrangörsklubben) samma fråga närmare 10 gånger så därför börjar man undra.
Men om man har grönt kort så vet man vart man ska söka svaret på sin fråga?: TR

Och i TR1 mom 150 som behandlar licenser står följande att läsa:

"Fälttävlan (häst): Om 90/klass arrangeras i samband med regionaltävling eller högre krävs för ryttaren lokaltävlingslicens och licens för hästen/ponnyn."

Det betyder att om 90-klass arrangeras på regional, nationell eller elit nivå så behöver du som ryttare en lokallicens och hästen behöver licens.
Skillnaden mellan lokaltävling och övriga tävlingar i detta fall är alltså att hästen behöver licens vilket den alltså inte behöver på en lokal fälttävlan.

Det ovannämnda är alltså vad som står i TR och det är det som ska gälla på samtliga tävlingsplatser i landet.

Men, jag har fått lära mig att Propp gäller före TR. Så om det står enbart regional på proppen så borde det gälla före TR.

Åtminstonde så förstår jag varför folk ringer och frågar, tänk att stå utan ponny/hästlicens och inte få starta.

Det bästa är väl om arrangören skriver regional/lokal i huvudet på proppen och sedan lokal eller regional under respektive klass.

se ex:
http://www.mantorpsryttarna.com/tavlingar/falttavlan/05/051001_02_propp.doc

Då är ju alla tvivel undanröjda.

Det att propp ska gälla före TR låter konstigt tycker jag, TR är som sagt ridsportens "lagbok" och det är ju den som man ska utgå ifrån under tävlingarna om det uppstår problem. Men visst står det att tävlingen är regional i proppen så är den ju det. Men i TR så tycker jag att det står väldigt klart att när det är regional tävling eller högre så måste ryttaren och hästen ha licens. Så följer man TR i detta moment så ska det inte vara några problem.
Och som du själv skriver "tänk att stå utan ponny/hästlicens och inte få starta." så är ju en licens för hästen att rekommendera.

Jag vet också att andra klubbar gör "úndantag" från den regeln (enligt ryttare / målsman mfl) vilket ger oss klubbar som följer TR problem då samma personer vill att även "vi" ska göra undantag från den regeln. Men gör man det för en så tycker "alla andra" att dom också ska slippa. Detta skapar förståligt problem för andra klubbar då.

Men när en fråga angående licens kommer upp på ett sådant här forum så anser jag att det enda korrekta svaret som kan ges är det som står i TR.

Jag mailade SB på ridsportförbundet om detta tidigare då jag hade samma problem. Det är det som står i TR som gäller, alltså att du får rida med lokalryttarlicens på deb nivå oavsett tävlingens status, men hästen måste också ha licens för regional och uppåt.
Så då kan man ju säga att proppen oxå gäller eftersom det är när det står regional på proppen som hästen måste ha licens... som nån redan skrivit..

Att propp gäller före TR fick jag lära mig av en överdomare på en kurs i hemmaklubben. Det finns möjlighet att göra undantag från TR,
t. ex. antal placerade i cuper, längre tid mellan dressyr och hoppning om det är långt emellan, öppen klass för uppklassade m.m.
Proppen skall ju in till distriktet för godkännande så där stoppas väl de värsta tokigheterna.
TR är inte alltid glasklart och vad jag menade i all välmening var att om proppen är tydlig, så slipper vi TR-tolkningen och arrangören slipper de 10 "onödiga" telefonsamtalen.

Ponnypappan skrev:
Att propp gäller före TR fick jag lära mig av en överdomare på en kurs i hemmaklubben. Det finns möjlighet att göra undantag från TR,
t. ex. antal placerade i cuper, längre tid mellan dressyr och hoppning om det är långt emellan, öppen klass för uppklassade m.m.
Proppen skall ju in till distriktet för godkännande så där stoppas väl de värsta tokigheterna.
TR är inte alltid glasklart och vad jag menade i all välmening var att om proppen är tydlig, så slipper vi TR-tolkningen och arrangören slipper de 10 "onödiga" telefonsamtalen.

:bow:
Ju längre man håller på desto mer inser man hur luddigt TR är.
Inte ens ÖD och domare kan hålla reda på regler och hänvisningar. Det räcker ju inte att leta upp det på en plats i TR för på annan plats så är där ett undantag. :crazy:

Tydliga proppar underlättar! (och hjälpsam personal i sekretariatet!) :d

Men det kan ju vara så att proppen ÄR tydlig, att det står tex regional på den och att det SKA vara regional. Det betyder ju att man inte vill ha hästar utan licens på tävlingen men att ryttaren får starta på lokallicens. Som jag förstår det är det det som Balkaschs frågar efter.

Och om proppen är övertydlig och man där skriver ut vad som gäller om licenserna så slipper deltagarna tvivla och arrangörerna slipper en massa frågor.
FT skiljer sig ju mot andra grenar så det är bäddat för missförstånd.

Nej, för debutant gäller alltid lokal ryttarlicens, på både lokal & regional tävling.

Ni ser det är inte helt lätt ;-)

Men, jag gillar Mantorps (m.fl. klubbars) upplägg med lokal status på debutanten. Det kunde vara standard som i övriga grenar.

Måste man lösa en ponnylicens på 880:- för att prova en debutant, så är det en klen tröst att ryttaren klarar sig på lokallicens.

Ponnypappan skrev:
Ni ser det är inte helt lätt ;-)

Men, jag gillar Mantorps (m.fl. klubbars) upplägg med lokal status på debutanten. Det kunde vara standard som i övriga grenar.

Måste man lösa en ponnylicens på 880:- för att prova en debutant, så är det en klen tröst att ryttaren klarar sig på lokallicens.

Helt rätt.
Jag förde disk på Torn ifjol där det stod olika i prop och på tävlingsplatsen. Man hade inte klart för sej skillnaderna! Vinslöv har också lokal debutant ponny. Så vi slipper lilcenserna ;)

Tack för alla utförliga svar !! Nu förstår jag precis vad som gäller !!
Håller dock med ponnypappa att det inte skulle skada med övertydliga proppar - minskar som sagt trycket på arrangörerna !!
Tack igen alla :bow: :bow: :bow:

Liknande trådar

Tjatter Hur ser er googlehistorik ut? Är det logiska sökningar på något som ni behöver i vardagen, som lokala caféets öppettider? Eller är det...
Svar
15
· Visningar
557
Senast: Glimra
·
Hemmet Det står helt still i huvudet, men visst finns det väl ett begrepp för dörrar som har det här mönstret/strukturen? Hade dörren haft...
Svar
7
· Visningar
544
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Italienska Montelibretti står i veckan värd för EM i fälttävlan för juniorer och young riders, där Sverige har ett lag i den sistnämnda...
Svar
0
· Visningar
481
Senast: Gunnar
·
Samhälle Jag har haft mycket i huvudet på sistone, och en sak jag tänkt mycket på är normaliserandet av sociala medier. Framför allt av min... 2 3
Svar
55
· Visningar
4 328
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Kastrering av tik - erfarenheter?
  • Uppdateringstråd 31