lok eller bröstsele

C

CrazyPiggelin

vad är bäst att köra in med?

Loksele eller bröstsele?

Sv: lok eller bröstsele

Hej hej..

Loksele skramlar mer och vänjer hästen vid ljud, den är även super att dra lösa bommar och sånt i för att vänja hästen. Själv har jag bara använt bröstselar. Det har gått bra det med. Jag tror det är lite traditionsbundet och vilken typ av häst man har. Arbetshästar tror jag alltid körs in med loksele, medans lättare raser och ponnyer oftast körs in med bröstselar.

Jag brukar ha en skitbröstsele när jag kört in, eftersom man inte vill offra en dyr sele om nåt går snett. Den har jag ända tills det är dags att sitta upp i vagnen och hästen känns trygg med alla situationer.

mvh jenny

Hej!

Man ska börja med loksele när man kör in tycker jag!
Dels tål den lite mer och hästen kan dra lite tyngre med den. Tex. släpa som man använder vid inkörning.
Om selen går sönder (skadar hästen på annat sätt mm) när man kör in kan hästen bli rädd och få ovillja till det som har med körning att göra. Till tömkörning kan man ju ha en sämre sele.
Sedan kan man vänja hästen vid den sele man tänkt ha i fortsättningen.

Mvh Lisa

Bröstselar kan oxå dra tunga saker, ex kan man plöja med bröstsele.
Sen använder man nog inte släpa längre. Har aldrig ens sett en sån. Däremot kan man ju använda ihopsatta skaklar som oxå kallas släpa, men de väger ju inget.

Jag anser inte heller att lokselar tål mer än bröstselar, de har bara helt olika användningsområde och lämpar sig inte till att trava runt med för nöjes eller tävlingskörning. Jag tycker iallafall inte det, de är alldeles för tunga o klumpiga. De får hålla sig i skogen för min del.
Försöker bara hålla debatten på lika villkor :)

/jenny

Jodå, släpor finns visst fortfarande och används också! Jag var iväg på en kördag förra veckan och tränade och där fanns släpa att välja och idag på körprovet på premiering fanns det även där släpa att välja om man ville! :)

och vilken ras gäller detta, kan det vara en arbetshäst-ras? :) Vill inte vara dum, men ni är i minoritet på 2000 -talet. Vi med de klena hästarna tar över normen.
I gamla böcker läser man ständigt o jämt om släpor (som man kan stå/sitta på) men jag tycker det känns onödigt, när man nu har rockarder. Inte för att jag underskattar släpan, men det är inte så många som kan bygga släpor nu längre, lika bra att sätta fast vagnen direkt när man ändå kommit så långt att man kan fästa något fast som hörs efter hästen.
Om det finns någon fördel med släpan så är det väl att den stannar direkt hästen stannar vilket gör att en uppspelt häst lugnar sig när ljudet avtar=beröm för att ha stannat. Negativt är att bogen låses fast mellan två pinnar, och den är nog rätt obekväm!

/j*

Jag har fjordhästar, och på körkursen och premieringen fanns även nordsvenskar och ardenner. Jag vet inte om vi är i minoritet vad det gäller körningen precis, runtikring här så vet jag faktiskt bara en som kör med halvblod, däremot känner jag väldigt många som kör kallblod. Det där beror nog helt och hållet på vilken sorts körning som avses. Ett kallblod är ju i grund och botten en häst som är framavlad för körning och lämpar sig för det. :)

Jag tror att shettisar är den ras som körs mest, förutom travare förståss, men det gälls ju knappt.

Det kanske är jag som är insnöad på skolkörning, för där är ardennern som bortblåst. Hade varit härligt med ardenner eller nordisar på dressyren. Fast med bröstsele förståss *hihi*

/j

Ja, dressyrkörtävlingar vet jag inte var det finns ens. :crazy: Iallafall inte här hos oss, aldrig sett någon i närheten tyvärr. Men det kanske kommer så småningom. :)
Jag har bara varit och sett på brukskörningstävlingar och precision.

Nog kan man dra tungt med en bröstsele, det är mycket man KAN göra. Därmed inte sagt att det är bra. Du kan allt dra tungt med en skitbröstsele också om du vill det.

Jag kommer aldrig att använda en bröstsele till tyngre arbete.
En sele för tungt arbete ska ha stor anläggningsyta och sitta tajt mot hästen för att skav inte ska uppstå.

Om man lägger ett sling runt sin brötkorg och överarmar, drar framåt så mycket det går, och försöker röra armarna framåt/bakåt, så inser man varför loksele används vid tyngre drag.

Jag håller med L o Jennys uppfattningar när det gäller selval vid inkörning.
Sen är det en sak för sig, hur man lägger upp inkörningen. Det går att komma nästan ända fram med bara en tåt runt hästens hals. Och så tar man en loksele till den sista dragövningen. ;)

LIA

Synd bara att lokselens fiffighet vid tunga drag oftast går förlorad för att man inte använder draglinor. Med draglinor/svängel kan du nog dra rätt mycket innan hästen säger ifrån, om den gör det.
Jag syftade innan på öststaterna som faktiskt fortfarande använder häst, och i vissa länder är det bröstsele som gäller. Såg två ekipage på plog-sm för några år sedan och de gick lika bra som de med loksele. De slapp iallafall bära upp något tungt på nacken.
Själv hade jag nog använt en loksele om jag skulle plöja såklart, men jag tänkte bygga mej en lätt harv till ridbanan, och då blir det bröstsele som gäller. Eller ska jag börja rusta upp de gamla lokselarna som hänger i stallets mörka vrår? Snart kommer en "rusta upp" tråd från mig.

/jenny

Hej!

Kallblod - loksele - skogskörning - promanadkörning klart slut.
Shettis - billig bsöstsele - lätt vek vagn - promanadkörning.

Halvblod den optimala körhästen! Körs i alla gångarter!

Tycker att folk ser lite hårt på tradition ibland.
Jag måste nog säga att jag är allround! Jag lärt mig skolkörning (iof tränat i 2 år för 3 år sen) och uppväxt med allt tjat om gamla goda tider med skogskörning och ardenner.
Jag kör som jag tycker, bla skolkörning med shettis med loksele+lätt tvåaxladvagn!

Detta kommer väl å bli en låång tråd då folk som kör si håller hårt på det och folk som kör så tycker det är bäst o inge annat.

Jag tror att shettisar är den ras som körs mest, förutom travare förståss, men det gälls ju knappt.
Hur menar du, att det inte räknas om man kör med shettis/travare?
Hur tror du de som kör med shettis/travare tycker om dig då? :devil:

Många lokselar är faktiskt lätta och smidiga.
Vet bröstselar som är tunga å klumpiga! (hihi så tänkte jag när jag selade halvbloden jag körde förut) :D
Jaha så det blir visst många halvinkörda hästar i framtiden. Hästarna är inte vana med att dra, släpa skrammel eller ens ha loksele på dig. Bara att springa med bröstsele.
Visst det finns människor till allt och likaså hästar!

Lite svårt att säga vad som är tungt (eller lätt) arbete för en häst. Men jag tror inte nån häst nuförtiden har arbetat riktigt tungt eller kommer att göra. Vissa finns ju och hejja dom! :D
Man behöver som sagt inte se svart eller vitt, man kan se både och! :D :D

Mvh Lisa

Nej, nej nej! Inte alls så jag menade.

Jag menade just det att den ras som nog körs mest är shettisen. Men egentligen är det väl travaren som i antal körs mest, men jag tycker inte man kan räkna dem som körhästar, eftersom de inte ens kan gå på böjt spår oftast. Det var antal jag menade alltså :) Det är lätt att missuppfattas.

Jag kör som jag tycker oxå, med maratonsele o travrockard! Med lite fix så går det.
och jag tycker nog att lokselen passar sig bäst på shettisar eller kallblod, inte klena vbl eller halvblod.

Vad var det för bröstselar som var tyngre än lokselen? Finns det lokselar i plast nu eller *crazy*

Ser grått :)

Även utan draglinor är lokselen lämpligare vid tunga drag. Men varför skulle man inte använda dom??

Menar du att lokslen skulle bäras på nacken? Då måste du ha missuppfattat.

Lätt harv= lite harv? Större harv= tung harv.

Som information kan jag avsluta med, att våra hbl är långt ifrån "klena". Den äldre kör jag med som arbetshäst på gården, och hon har bl a dragit såmaskin på åkern och timmer i skogen förutom "vanlig körning". Hon drar och ser ut närmast som en nsv. Sådeså.

LIA

Hej!

Men det finns ju väldigt lätta lokselar som även passar halvblod!
Jag har ju bara sett bilder och tror, men annars skulle jag ge exempel!
Jo när jag skulle börja med skolkörning hade jag bara använt loksele och den är ju tung men man kastade upp den i ett svep och sen var det bra liksom :D
Men den där bröstselen, en kraftig maratonsele var inte att leka med! Nä men bröstan+draglinior över huvudet på hästen var lite tungt och krångligt och sen däckeln+bakselen. Hände väl att man kånkade dit nån grej för att sedan slita sitt hår och inse att det satt bakåvänt! Det gör mycket om man är ovan! :D
Skulle vara så kul att göra om dom åren efter vad jag vet nu. Då visste jag inte ens att havblod gick körning! :crazy: :D
Nej den var nog inte så tung ändå. Fars loksele slår säkert det mesta 20 kg komplett! :D Annars använder jag den på 10 kg! :D
Shettislokselen är ju ingen match! :D

Mvh Lisa

med tömmar och huvudlag utan bett väger min 9,6 kilo. Men jag bär inte allt på en gång helst :)

och sen sitter ju inte tyngden på samma ställe.

/jenny

du säger att det är synd att lokselens fiffighet går förlorad för att man inte använder draglinor. "man", vilka är det??
Jag har inte träffat nån som kör loksele utan draglinor och gör de det så är skaklarna istället rekade.

Och varför måste halvbloden ses som klena hela tiden? och inte kunna ha arbetslokselar? Det kan de utmärkt, jag har själv kört med det. Ska de arbeta tungt så ska de också ha rätt grejer till det. Lätta lokselar är till finkörning.

Sen ska jag också passa på att ge den billiga lokselevarianten en känga.
Många är vi som sågar de billiga skitbröstselarna men de flesta verkar helt bortse från att alla billigare lokselar också är utrustade med samma typ av veka däckel.

den finns att köpa till storhäst hos ex. hööks med skitdäckel till och det är inte bra.
Bara för att det i övrigt är en loksele så verkar folk tycka att den är okej att dra tunga prylar med men jag skulle helst inte dra ens en rockard med den.
Det enda denna sele duger till är att dra saker från marken då inget hänger på ryggen och det är också det jag själv gör med min shettis eftersom jag inte tycker däckeln duger till vagnskörning och tyvärr finns det inga lokselar med bågdäckel till småhästar.

Ska ni satsa på tyngre körning av nåt slag så skaffa en loksele som är gjord för att jobba i, med hel eller ringbossa och kraftig bågdäckel som skonar hästens rygg i uppbärandet av tunga redskap.

Jag använder gärna lokselen till all inkörning. I och med det så vänjer sig hästen vid att selar kan vara tunga, de skramlar och låter.
Det är också mycket behändigt då du ska vänja hästen vid draglinorna att lätt haka i ex. en armedraglina med kätting i dragringen och sedan släpa med den efter hästen.
Man använder ju inte gärna fina läderdraglinor när man ska gå runt och låta dem släpa i backen och vänja hästen att känna dem emot sig.

Nu ska ingen säga att detta enbart är för "ardennerfolk".
Jag tycker att det tillhör allmänbildningen av hästen att vara van vid lite ljud och annat om den ska kallas inkörd. och den ska klara av att få in en draglina mellan benen utan att skena iväg. Det kan hända saker även i "klassisk körning" när man bara är ute i skogen en sväng.

Jag har hållt på och vant mina hästar vid biltutor, fladdrande presenningar, dragit soptunnor efter mig då jag gått med dom och en massa andra "tokigheter" som många säkert skulle tycka. Allt för att de ska bli säkrare då diverse "konstigheter" dyker upp vid olika tillfällen i livet. och jag gör det fortfarande.
Sån här träning kan säkert många se som bortkastad tid, de ska ju inte direkt bli polishästar.
men jag ser bara fördelar med att försiktigt vänja dem vid saker hemma så de blir trygga och kan vara ute på körningar mitt i stan när de blir äldre och redo för det.

Trodde nästan jag var ensam på Buke om att vänja hästarna vid "tokigheter". Jag brukar också framhålla värdet av att ha "allmänbildade" körhästar och förstår inte, varför ett ben utanför skakel eller draglina ska behöva betyda sken.

F ö har jag ställt samma frågor som du beträffande draglinor och halvblodens klenhet men utan att få svar.

Du är inne på vikten av kvalité när det gäller seldon, och det kan man nog inte upprepa för många gånger. Vill passa på att varna för alla dom "gamla, rejäla selar" som man kan hitta lite varstans. Dom var rejäla en gång i tiden, men idag måste man kolla, så inte lädret murknat och därmed blivit förstört. Med nytt läder är dessa selar dock ett utmärkt val.

LIA

Liknande trådar

Körning Hej, har en undran hur ni gör när ni tömkör eller kör häst o vagn när ett fordon närmar sig, antingen framifrån eller bakifrån. Stannar...
Svar
11
· Visningar
620
Träning Jo jag har en IC som jag är lite intresserad av att köra in. Men tyvärr har jag inte så bra körvägar där vi bor (egen gård), utan för...
Svar
9
· Visningar
482
Senast: yamyam
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
599
Senast: Mli
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
980
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka