lok eller bröstsele

Sv: lok eller bröstsele

LIA skrev:
Trodde nästan jag var ensam på Buke om att vänja hästarna vid "tokigheter". Jag brukar också framhålla värdet av att ha "allmänbildade" körhästar och förstår inte, varför ett ben utanför skakel eller draglina ska behöva betyda sken.LIA
Jag tror dom flesta kör in sina hästar på detta sätt.
Så du är inte så ensam om det.

Mvh Bonnlurpen

LIA[/QUOTE]

Hej!

Jag har ockå vant hästen vid "läskiga" saker vid inkörningen! :D
Har bla skrammlat med kattmat burkar i metall! Kälke på barmark, pressening+höpåse (kan vara vääldigt läskigt om man inte sett en sån förut :D ), soptunnor, kvistar och mindre träd, bilar, traktorer och dess oljud/skrammlande tillbehör.
Det har gått så bra med allt efter man vant hästen.
Lite tokigt är att en ponny jag kört in tycker det är mycket mysigt i skogen så vi gick in på många rådjursstigar när vi tömkörde. Tyvärr förstår hon inte varför hon inte kan gå in "på dom ställena" när vi kör med vagn efter! :eek: Så hädanefter tömkör jag på större skogsvarag o stigar :crazy:!
Lite kul med den ponnyn också är att hon är så misstänksam mot folk som kommer och går! Hon stannar, tittar och om hon får så nosar hon på dom. Sen går hon. Man vill ju ogärna smacka på hejvillt om en granne kommer gående :crazy:. Ska sätta upp en "scen" där någon/några går och ponnyn körs+leds så att hon lär sig att hon kan gå och titta! Samma med cyklister! Dom tycker hon är lite läskiga! Men lastbil, traktorer och bilar går hur bra som helst!
Vi har alltid kört in med traktorer i hagen (eller genom) (till dynghögen, flytta timmer eller kört in hö/halm/ensilage bal) (dom flesta jag vet tar in hästarna) Men mina hästar går undan då det är så stort men dom kommer tillbaka och tittar nyfiket. :D

Mvh Lisa

Det är också bra om vi lär dom lite mer påtagliga/fysiska tokerier, som att gå med en skakel lös, ett ben utanför skakel eller mellan draglina och skakel osv. Dvs sånt som kan hända irl. Jag hänger också på div prylar här och var på hästen för att skruva ner känsligheten.

Frågan är vilket som är ägget? ;) Jag började med att stanna och släppa fram bilar första tiden, jag var ute och körde, gröna som vi var min häst och jag. Naturligtvis fortsatte hon att stanna, när bilar närmade sig, även när jag inte kände behovet längre. Jag märkte inte ens, när initiativet gled över från mig till henne. :o
Kanske likadant med dig och grannarna? :idea: Driv på och ropa till grannen att du kommer tillbaka!

LIA

Hej!

Aha jo men vad svårt med pratglada människor! :rofl: :D
Nä men första gången; jo det är bra att vi stannar. Okej vi stannar 2:a, 3:e, 4:e, gången osv :o !
Ja jag har tänkt och man kanske kan använda ett spö lite för ponnyn bryr sig verkligen inte om mig "där bak" ibland :crazy: ! Får ta om det från början och lära henne att gå när hon nu vill stanna! Tar vägarna där det är ont om grannar fört då hehe :o
Hon är ju 4 år så det är väl dags att ställa högre krav, hitills har jag typ inte haft så stora krav bara att hon inte ska göra nått utöver det vanliga lixsom :o

Mvh Lisa

arghh känner mig smått missförstådd.

halvblod är klena i jämförelse med ett kallblod, men inte i jämförelse med ett fullblod ok? Jag har lätt för att överdriva :)

Tore (gammal man som kört häst med hans far som var byns hästkarl). Han visste inte vad draglinor var ens. de körde bara med skaklar. Visserligen hade de väl draglinor till plog o dylikt, men det hette väl nåt annat (norrländska är inte mitt modersmål) Och kollar man på gamla filmer är det bara ibland man ser draglinor, och då körs de oftast med de finare selarna. alltså inte loksele.
De flesta mackapärerna som Tores far använde i lantbruket står kvar i stallet och jag ser då inga rekade skaklar. Det kanske skiljer sig i landet, bruket av draglinor? Vad säger de gamla böckerna?

/jenny

Snigelfarmor...nu kommer jag med kvasten i högsta hugg igen.. ;)

"Men egentligen är det väl travaren som i antal körs mest, men jag tycker inte man kan räkna dem som körhästar, eftersom de inte ens kan gå på böjt spår oftast." Så skrev du..

Vad räknas travaren in som då..om de inte är körhästar? :idea:
Ang. böjt spår...då har du aldrig sett en travare starta i voltstart från spår 4!!! :D

Min ardenner däremot..han har problem med det än så länge..

Men det är klart..alla har ju sina indelningar o fack..men att en häst skulle vara en körhäst bedömt efter ovanstående... :crazy:

Tja, du skulle sett våran gamla travare starta voltstart.
Böjt spår? Knappast! men lyckades iaf röra sig runt smidig som ett kassaskåp med huvudet ställt utåt i volten så mycket det gick.
Så fort han vänt upp och börjat ta fart så blev han ok igen.
Jag tycker att väldigt många travare går på detta sätt i voltstart.
Det är inte speciellt lätt att gå på böjt spår i den rätta bemärkelsen när man är uppkäkad, många går också i passgång i starten.
Voltstarten är rätt jobbig för många hästar.

Jenny,
igår kväll råkade jag hamna på ett engelskt djurhjälpprogram, där man bl a körde in en ponny. Utseendet på det ekipaget hade garanterat gett dig hjärnblödning. För att inte tala om hanteringsinställningen. :smirk:

????? Jenny, du såg väl inte programmet, va???? :crazy:

LIA

Nej, vad det Djurhjälpen eller? på SVT? Ibland undrar man vad Kelly Marks sysslar med även om jag oftast förstår vad hon vill åstadkomma. Berätta vad som hände!

Vill inte ha hjärnblödning, så jag var ute o svirade istället :) vilket gav huvudvärk, mycket bättre!

/jenny

Var på nån av betalkanalerna.
Jag kom in i slutet av programmet och såg när dom ledde ponnyn rakt fram i ett ridhus, förspänd en rockard. När dom kom mot kortänden gick det inte att svänga, för ponnyn kunde känna skalmarna mot benen. :o
Draglinorna var fastspända, tror mot skalmarna, vilka stack fram förbi bogen.

Hela bilden av ekipaget kändes som något lilla Mary skulle göra under lek med familjens golden, om man säger så. ;)
Jag har tyvärr inga fler detaljer i minnet, eftersom jag bara såg de sista sekunderna av uppvisningen. Men det var tydligen en riktig bedrift dom klarat av. :)

Vi får hålla koll efter repriser!

LIA

oj, måste man svänga oxå? :) :)

Har en bekant som spände för sin Get när han skulle till grannpojken o leka :)
/j

jag använder oxå allt möjligt när jag kör in mina hästar hihi, jag kör alltid min timmer-kälke på vår grusväg med alla hästar shettis som ardenner och alla hästar SKA kunna gå utan skygglappar(har sett tråkigheter på maratontävlingar där hästar som aldrig gått utan skygglappar skrapat mot träd o dyligt så skygglappen böjts ,bakåt,och dom hästarna skulle gått kapplöpning istället,dock utan vagn efter sej...
jag anser att en bra körhäst ska du kunna sätta en dynamit gubbe bakom som exploderar,naturligt vis får hästen lov att reagera men ska behålla sej sannsad,o inte gripas av panik.
jag har även kört min hingst med min maratonvagn och en nyköptsele och då blev helt plötligt skacklarna för korta i nerförs backarna så han slog i senorna på bakbenen,han tyckte ju inte om det precis och inte jag heller för den delen, men vi va ju tvungna att ta oss hem så han fick några stötar ibland och travade fram ett par steg,sen blev han lugn igen, men gick o sneglade bakåt för han trodde att det nog va jag som va elak,det ska tilläggas att han är väldigt,välldigt pigg,
jag har slutat att köra mitt sto som jag kört i par med hingsten pga at hon är GALEN när man inte har skygglappar på henne,finns inte någon som tror att hon är körd i 4 år om hon inte har skygglappar på sej, så jag kallar inte henne inkörd ens för hon är en livsfara om hon skulle vika sina skygglappar när man kör henne...

Liknande trådar

Körning Hej, har en undran hur ni gör när ni tömkör eller kör häst o vagn när ett fordon närmar sig, antingen framifrån eller bakifrån. Stannar...
Svar
11
· Visningar
620
Träning Jo jag har en IC som jag är lite intresserad av att köra in. Men tyvärr har jag inte så bra körvägar där vi bor (egen gård), utan för...
Svar
9
· Visningar
482
Senast: yamyam
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
599
Senast: Mli
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
980
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka