Loj häst/blodprov

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare md5krist
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 2 672
M

md5krist

Är lite bekymrad för två av våra hästar. Båda två är loja och trötta. Den ena är en tjugoårig valack och man kan väl kanske tänka sig att en såpass gammal häst blir lite trött på sommaren när det är varmt och så, fast det har kommit väldigt snabbt i så fall. Den andra är en sexåring som tävlat framgångsrikt i hoppning och brukar vara ganska pigg.

Hon rör sig bra och är sig lik i hoppningen också, så jag tror inte att hon har ont i ben eller rygg. Hon brukar som sagt vara ganska pigg och arbetsvillig, men nu så finns det vissa dagar inte minsta tillstymmelse till framåtbjudning hos henne.

Jag tänkte ringa till veterinären, men vad ska jag säga... Hästen är trött... :smirk: Tänkte att ett blodprov kan vara en bra början, för där bör jag väl kunna få svar på om hon har något virus eller någon fästingburen sjukdom. All info om blodprov mottages tacksamt.

Har även tänkt ta ut en equiterapeut som sysslar med örter/chiropraktik/akupunktur. Men det borde väl vara bäst att ta blodprovet först?

Har ni några andra idéer eller kunskap om blodprovsanalyser så mottages detta tacksamt.

Det kanske har med värmen att göra...
Min häst blir jätte seg när det är varmt ute och såfort det blir lite svalare i luften så är hon pigg och normal.

Inga ideer tyvärr, bara en erfarenhet från förra sommaren. Mitt energiska fullblodssto blev förra sommaren helt seg att rida, ingen bjudning, kunde knappt få henne i galopp etc. (HELT out of character, skulle jag påstå...)
En gång när vi skulle rida ut med hennes favoritkille som sällskap, vilket normalt sett hade varit en favoritsyssla, så stannade hon och vände hemåt efter första traven när vi saktade av och hon fick långa tyglar... Tydligare än så kan man ju knappast vara när man i vanliga fall skulle gått och pussat på kompisen och tyckt det var mysigt att gå på tur ihop. Hon sket i att han fortsatte framåt, ville bara hem och vila!
Jag blev jätteorolig (haft hästen 12 år, helt nytt beteende) och tog dit vet som sa att hon var lite blek i slemhinnorna och såg något hängig ut, och på mitt insisterande tog blodprov för att kolla ALLT. Och allt var normalt! :confused: Hästen var såhär i ca 2, kanske tre veckor, och sedan blev hon som vanligt igen. Jag vet fortfarande inte vad det berodde på. Men blodproven kostade 2500 kronor...
Min teori är att hon trots allt hade någon liten infektion, och att den påverkade henne extra mycket pgav värmen, man behöver ju inte vara så himla förkyld om sommaren för att bli helt utslagen, enligt färska erfarenheter... :crazy:

Går dom ute på bete dygnet runt?

Min häst har varit otroligt trött i år på betet. Misstänker att det kan vara pga att han är ledaren i år och inte kan slappna av lika bra som förra året då han inte var ledaren.
Har kollat temp och så men det verkar inte vara något fel, utan han är bara trött. Och så fort något spännande (enligt honom) händer så blir han väldigt pigg och fräsch så i hans fall är det nog bara värmen och flugorna och att inte få sova som han brukar som är boven.

Så han kommer få gå på halvfart tills vi stallar upp dom igen. Han är en sån som gärna ligger och snarkar när man kommer på morgonen i boxen :)

Går de ute dygnet runt?

Jag tycker att min häst har blivit mycket tröttare nu när det har börjat komma så mycket insekter. Jag tror att det tar på krafterna för dom att hela tiden försöka bli av med alla mygg, flugor, bromsar knott och allt vad de heter!

Tack för era svar.

Nej, de bor inne på natten sedan någon vecka tillbaka. Hade hoppats att de skulle piggna till av det, men så var inte fallet. Den yngre hästen verkade lite piggare, men igår var hon väldigt slö igen. Har ringt vet. nu som kommer ut i eftermiddag, så får vi väl se vad de har att säga.

Hoppas dom piggnar på sig!!

Min häst har fått varit inne i natt, och idag släppte jag lös honom på ridplan. Och från att ha varit halvsovande och ovillig, till att bli galopp- och rodeohästen nr 1 :)
Så han var det absolut inga fel på, mer än lite sömnbrist.

Håller tummarna för att det går bra och att det är något enkelt veterinären hittar.

För 2 år sedan hade mitt nu 11 åriga sto en sådann period. Det var på hösten, iofs hade hon korsförlamning på sensommaren. Men sedan sattes hon igång och allt var bra.
Men ca 1½ månad efter det fick hon en period då hon var helslö. Kunde knappt rida henne, hon bara snubblade o höll på. Kollade henne på klinik, böjprov för ev hälta och tog blodprov. Men hon var frisk om en nötkärna förståss, bra iofs. Det gick över av sig själv på kanske 14 dgr...

Hoppas dina osså piggnar på sig. :)

Hoppas allt är OK med hästarna.
Våra är oxå loja och jag tror det beror på att dom går ute24/d, vi har fått en mygginvasion och innan dess var det bromsar (finns några kvar)/värmen/regnet så i natt sover dom inne :D
när man håller längst ut på grimskaften med hästarna bakom sig då är något fel ;)

Nu är de kollade. Sexåringen hade för lågt värde på lymfocyter, och gamlingen var på gränsen till för lågt. Även erlichia-prov togs, men det skickas iväg för analys, så där får jag inte svar förrän nästa vecka.

Troligen är det väl en släng av något virus. En kompis, som har travhästar, hade också tagit blodprov på några av sina hästar och fått liknande resultat.

Skönt att det upptäcktes, men jag hoppas att de kvicknar till snart. Virus går ju inte att behandla, så det är väl tyvärr bara att låta dem vila och vänta ut det. Helt ok med den gamla hästen, men den yngre hade jag ju tänkt tävla och eventuellt låta gå Breeders, så det var lite trist.

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)... 9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 229
Hästvård Jag har en 5 åring som aldrig varit en het häst men lagom framåt och arbetsvillig. Han är stor, 170+ och har vuxit länge och ganska...
Svar
2
· Visningar
1 476
Senast: niikon92
·
Hästvård Någon annan som har en seg häst nu i sommarvärmen? Tycker min har sett ovanligt trött ut nu ett par dagar. Ser väldigt trött ut i... 2
Svar
30
· Visningar
3 562
Senast: MM
·
Hästvård Nu kära bukefalister, nu vill jag att ni berättar om ni hört eller varit med om något liknande.. Jag skulle idag rida mitt 18åriga...
Svar
17
· Visningar
2 289
Senast: Kellie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka