Lögner om djurfoder

mandalaki

Trådstartare
Jordbruksverket är förbannade på bl a Royal Canin, Eukanuba och Hills. De anser att marknadsföringen kring deras hund- och kattfoder ljuger om vilka medicinska effekter fodret kan ha.

Länk till Expressen

Jag har letat på jordbruksverkets hemsida för att hitta bättre info än Expressens men inte lyckats. Däremot är jag inte förvånad:smirk:

Sv: Lögner om djurfoder

Jo. Jag prenumererar på Kattliv så jag ser rätt många annonser från fodertillverkarna. Det är ingen hejd på vad de lovar att deras foder gör med katterna.

Fast en del av det blir man full i skratt av. De verkar tillsätta en massa saker som ska motverka negativa effekter som katten inte skulle drabbas av om den inte åt torrfoder över huvud taget.;)

Tror man att fodret ersätter ett veterinärbesök och botar sjukdomar så är man fel ute, men min uppfattning är inte att tillverkarna lovar detta. De säger däremot att de förebygger olika tillstånd. Oberoende studier har t.ex. jämfört olika njurfoder och konstaterat att ett visst märke gav längre överlevnadstid än andra. Detta är ju knappast en slump.
Det är väl inte konstigare än att vår hälsa styrs av vilken kost vi äter.

Visst påverkar kosten individens hälsa MEN när torrfodertillverkare skriver att just deras mat "förebygger urinvägsproblem" så säger de inte sanningen. De "glömmer bort" den där delen om att det faktiskt inte bara är magnesiumhalt och pH som spelar roll.

Specialfoder som man ger tex. njursjuka katter gör man sällan reklam för, med all rätt för jag är helt övertygad om att det skulle finnas människor som skulle tro att deras katt skulle slippa njurproblem om de började ge katten specialkost för njursjuka katter INNAN katten ens visat tecken på njursjukdom.

Njurfoder förebygger ju inte heller sjukdom, det stärker inte immunförsvaret utan vad det gör är att förhoppningsvis få sjukdomen att utvecklas i långsammare takt.

Speciella "magfoder" är sådant som jag är övertygad om att många katter öht aldrig skulle behöva om deras ägare gett dem något annat än bara torrfoder...

Jag tycker definitivt att fodertillverkarna ljuger när de säger att "torrfodret bäst i världen" stärker kattens immunförsvar och förhindrar åldrande för det är inte sant. Bra mat gör det, men är ris, majs, vete och soja bra kattmat?

Enligt artikeln så har RC tagit bort en del reklam från sin hemsida och medger att "vi kan inte förlänga liv".

Och jordbruksverket, som jag litar mer på än foderindustrin, har ju en hel rad fabrikanter som de kritiserar, listan finns intill artikeln.

Men jag önskar alltså att jag hade förstahandsuppgifter på detaljerna i kritiken så att man slapp förlita sig på en expressen-artikel. Förhoppningsvis dyker det där upp på jordbruksverkets hemsida så småningom. Artikeln kan ju vara hårdvinklad.

Sol skrev:
Speciella "magfoder" är sådant som jag är övertygad om att många katter öht aldrig skulle behöva om deras ägare gett dem något annat än bara torrfoder...

Det är precis sånt jag tänkte på. Jag köpte ju olika magfoder hos veterinären för att min ena katt skulle sluta kräkas. Men kräkningarna minskade inte förrän jag slopade torrfodret och gick över till mjau från ica.:smirk:

Lite off topic, men jag blir så himla rädd av all anti-torrfoder-propaganda, men min katt vägrar äta annat än torrfoder. Torrfodret kan stå i skåpet i dagar, och färsk portion blötmat hela tiden framme, men hon äter det inte. Jag har matat henne, kletat på runt hennes mun, allt för att hon ska vänja sig vid smaken. Jag har strött torrfoder över blötfodret, blött ner torrfoder för att få henne att vänja sig vid konsistensen, men ingenting kan få henne att äta något annat än torrfoder. Som godis får hon ibland ost, äggula, pannkaksbitar eller lite rå lax, men inte ens det slukar hon med aptit, utan äter litegrann och skiter i resten. Jag har förutom typ alla sorters burkmat försökt ge henne kött, kyckling och annat barf:igt, men det vill hon inte heller äta.
Är det farligt att bara låta henne få torrfoder eller ska jag fortsätta plåga henne? Hon äter ju faktiskt ingenting de dagar jag haft undan torrfodret (inte för länge i sträck, men över en eller två mattider för att få henne att förstå att hon ska äta det som står framme). Jag vill ju inte låta henne gå utan mat heller! :(
Nån som har ett bra svar?

Har du provat att helt enkelt bara ge katten halv dagsranson torrfoder och låta henne vara hungrig? Min äldsta hona var precis som din katt förut. Hon åt ingenting annat än torrfoder. Hon svalt hellre, men inte ens hon klarade av halv dagsranson torrfoder i en månad utan att slutligen ge upp och prova annan mat. Det låter fruktansvärt grymt, men det är en effektiv metod och den är inte farlig... "bara" hjärtskärande.

Underbara Sol, misstänkte väl att du skulle komma med ett svar :) :bow:

Men hon är inte vuxen riktigt än, är metoden ofarlig ändå?

Vänta tills hon har växt färdigt. Det är onödigt att riskera rubbingar i tillväxten bara pga. foderbyte.

Ungefär som jag trodde, då får hon glufsa torrisar ett tag till då, tack för hjälpen :)

*kl*
För det första så tycker jag att man som djurägare får vara lite skeptisk till allt som utlovas av djurfoderproducenterna och det spelar ingen roll vilken producent och vilken typ av djur. Titta barapå allt som hästfoderindustrin utlovar - det är precis samma rappakalja där.
Jag tror inte ett dugg på alla dessa specialblandningar för mage, snabbare återhämtnign osv

Kisen hemma får Royal Canin och mellan varven lite fisk och skaldjur som hon gillar. Burkmaten har vi däremot plockat bort. Många sorter åt kisen inte med reultatet att hela köket luktade kattmat och dessutom var kisen ganska ofta lös i magen och det spelade ingen roll vilken typ av "åldersinriktad" blötmat hon fick.
Nu får hon RCs ungkattsmatoch är hur fin som helst. Förstår inte varför man ska tvinga i katterna något de inte vil ha:confused:

Apo

ger också mina katter Royal Canin, och jag har nog aldrig haft så fina katter. Min systers pojkväns katt var tunn och rastlös, men sen de bytt foder till RC så har hon blivit rund och nöjd.

*knappen*

Mina äter vanligt torrfoder, försökte göra egen mat men jag har ärligt talat ingen tid att stå och göra det, jobbar man 7-17:00 så prioriterar jag att gosa och leka med dem motför att stå vid spisen.
Varannan dag får de blötfoder, men jag har samma problem som apocalypsen, det blir lösa magar av vissa sorter *suck*.

Foderreklam ser jag på samma sätt som antirynkräm, läs på förpackningen, kolla vem som tillverkat det (inte bara märket utan VART och av VILKEN producent). Oftast så är det lite :smirk: med sanningen om man jämför med reklamen.

apocalypsen skrev:
Nu får hon RCs ungkattsmatoch är hur fin som helst. Förstår inte varför man ska tvinga i katterna något de inte vil ha:confused:

Kanske för att man vill att kissen ska äta något som är bättre än det den äter idag. ;) Hade jag fortsatt ge mina katter RC hade jag haft ett fetto på 15 kg idag. Jag tvingade igenom ett foderbyte för hennes hälsas skull.

vacasso skrev:
Foderreklam ser jag på samma sätt som antirynkräm, läs på förpackningen, kolla vem som tillverkat det (inte bara märket utan VART och av VILKEN producent). Oftast så är det lite :smirk: med sanningen om man jämför med reklamen.

Jag struntar i vem som har gjort maten, det är vad maten innehåller som räknas. Råvaror av dålig kvalité är av dålig kvalité oavsett vem som gjort maten eller vart den tillverkats.

Ett gott skäl, men när det gäller anti-torrfodervågen så håller jag mig rätt lugn den har kommit och gått för både hund och katt i många år:cool:
Ena stunden är allt torrfoder toppen och det bästa för djuren och nästa omgång är det bara blötfoder som gäller ofta med inslag av rått kött.
Jag kör på det som kisen tycker om.
Min förra katt avskydde torrfoder och blötfoder för den delen med.:smirk:
Men hon var tokig i havregrynsgröt med äggula i samt fisk och fågel som blev över i köket.
Nuvarande kisen älskar sitt torrfoder och man kan fjäska in sig för henne med tonfisk, räkor och crabsticks men då måste man ta bort torrfodret först - så länge hon är lycklig och mår bra - vilket hon gör:D

apocalypsen skrev:
Jag kör på det som kisen tycker om.

Det gör inte jag. Lika lite som hästen får bestämma själv vad hon ska äta. Hade jag haft hund hade den inte heller fått bestämma. Jag vet helt enkelt bättre än djuren vad som är bra för dem.

Mina katter gillade verkligen torrfoder och var svåra att vänja av. Men eftersom deras hälsa blev så mycket bättre av våtfodret så är det jag som bestämmer.

Alltså: jag har naturligtvis ingen garanti för att de kommer att hålla sig friska hela livet. Men som kastrerade innekatter känns det som om de är bättre rustade när de inte blir så feta som de blev av torrfodret. Hade de varit jagande utekatter hade jag kanske gett dem torrfoder, då hade jag ju vetat att en del av deras kost var det som de är gjorda för: rått kött.

Senast ändrad:

Ni som är emot torrfoder kan väl svara på det här. Varför varje veterinär som jag har kommit i kontakt med sagt att katter inte behöver blötmat, men man kan ge dom det ibland om man så vill. Veterinärer med sina 5 år på högskolan och flera års jobb borde kunna sina saker eller vad?

Liknande trådar

C
Övr. Katt Ibland blir man lite orolig över den kunskap som finns gällande foder till sin katt.. Jag har skrivit en liten artikel som jag tänker...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
11 002
Senast: Araminta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar