Loftsäng?

Alexandra_W

Trådstartare
För- och nackdelar med loftsäng på litet utrymme?

Det frigör ju utrymme under tex, men hur mycket "rymd" stjäl den rent visuellt/hur man uppfattat det?
 
För- och nackdelar med loftsäng på litet utrymme?

Det frigör ju utrymme under tex, men hur mycket "rymd" stjäl den rent visuellt/hur man uppfattat det?

Utseendemässigt vet jag inte, men jag skulle bara HATA att klättra upp och ner på en stege för att komma i/ur sängen. Speciellt som jag oftast är uppe på toa (eller uppe och äter :o) flera gånger/natt. Det hade blivit jobbigt i längden.... :down:
 
Utseendemässigt vet jag inte, men jag skulle bara HATA att klättra upp och ner på en stege för att komma i/ur sängen. Speciellt som jag oftast är uppe på toa (eller uppe och äter :o) flera gånger/natt. Det hade blivit jobbigt i längden.... :down:

Jag är i princip aldrig upp när jag somnat. Däremot ser jag en rad andra nackdelar med loftsäng.

Men i slutänden blir det ju en fråga vad man prioriterar mest - utrymme eller bekväm sovhöjd antar jag.

Fet fördel med loftsäng är inga djur i sängen ;) Det och få utrymmet under är dock de enda fördelar jag kan komma på överhuvudtaget. Resten känns som nackdelar :S
 
Haft loftsäng i två år, rejäl stege/trapp upp.
Mysigt! Hade inga problem att klättra upp/ner, bara lite jobbigt att byta underlakan :D sambon var upp en gång per natt kanske, så han fick ligga ytterst.

Dock var den inte en möbel, utan inbyggd. Hade vi inte haft loftsäng så hade vi inte rymt en soffa.
 
Jag hade loftsäng ett tag. Det funkade skapligt, men att byta lakan var rätt knepigt. Dessutom hade jag ofta glömt något, så fick klättra upp och ner en del.
Hur mycket rymd den stjäl tror jag beror på hur lägenheten ser ur/var sängen står.
 
fördelen är att man kan ha saker under, tex skrivbord eller extra bädddoffa. Nackdelen är att det är bökigare att bädda sängen. Min morbror hade en loftsäng och jag tyckte det var helt underbart att sova i den. Det var som ett eget krypin dit ingen annan kom och störde. Det var en stor loftsäng. Dubbelsäng och det var högt i tak så kändes aldrig instängt.
 
Beroende på takhöjd så kan du slå huvudet i taket om du vaknar med ett ryck. :arghh: :meh:
Inga djur i sängen är enligt mig ett stort minus .... :(
Knöligt och jobbig att bädda. :banghead:
Ranglig. :meh:
Glömde ofta nåt och fick klättra ner igen. :devil:
Livsfarligt i fyllan :eek: :o
Svårt utrymma att utnyttja under, kanske funkar bättre med skrivbord än soffa.... japp jag avskydde verkligen min och bytte snabbt till annan säng! :D
 
För- och nackdelar med loftsäng på litet utrymme?

Det frigör ju utrymme under tex, men hur mycket "rymd" stjäl den rent visuellt/hur man uppfattat det?
Jag hade loftsäng i min etta men där var det sovalkov så den stal ju inget utrymme men jag upplevde att jag fick mycket större iom att den frigjorde golvyta.
Dessutom gav den mer känsla av sovrum eller iaf eget krypin så jag tyckte det var ett lyft. (sic!)
Jag valde att ha stort skrivbord under med plats för dator, skrivare och musikanläggning och jag hade krokar på väggarna att ha kläder på.
Jag hade draperi men enbart så kort att det täckte sängdelen så att inte ytan i rummet blev mindre när det var fördraget.

Glömde - drapålakan är nästan en förutsättning för att bäddning ska ske relativt smärtfritt. Plus dock för att stoppa i täcket i påslakanet, det är väldigt smidigt när man sitter högt! :D
 
Jag tror det beror mycket på hur den är placerad i rummet.
I din planlösning i den andra tråden så tror jag att väggen mot badrum/hall är en typisk sådan placering där loftsäng funkar utan att göra resten av rummet konstigt.
Blir en sammanhängande och ljus yta i resten av rummet och en lite mer kompakt hörna i bakändan som inte hamnar i blickfånget.
 
Jag tror det beror mycket på hur den är placerad i rummet.
I din planlösning i den andra tråden så tror jag att väggen mot badrum/hall är en typisk sådan placering där loftsäng funkar utan att göra resten av rummet konstigt.
Blir en sammanhängande och ljus yta i resten av rummet och en lite mer kompakt hörna i bakändan som inte hamnar i blickfånget.

Ja det är ju oavsett lösning den hörnan som sängen blir. Dock rädd den ända ska dominera rummet sett från fönstret/motsatt hörna. Måste försöka kolla på en i verkligheten. Just nu känns det som nej på loftsäng, men jag har aldrig haft en..
 
Ha, jag hittade en superfiffig och inte så dyr grej man monterat på sängen så man kan fälla upp den mot tex väggen och den kvar upprätt. Det öppnar ju massa möjligheter
 
Det har ju visat sig att jag har det rätt jobbigt när jag upplever att jag har begränsat luftrum runtom mig ( första nätterna i nederbädd ( våningsäng) husvagn är en ren utmaning innan mitt inre förstår att man kan fly vid fara...).
Har du inga sådana problem verkar loftsäng vara toppen. Jag hade dock köpt en skön bäddsoffa istället!
 
Jag har för mig att @AraSlei hade loftsäng i sin första lägenhet i Stockholm?

Annars är nog ett sängskåp en bra lösning, men jag hade nog aldrig fällt upp sängen pga latmask :angel:
 
Jag har för mig att @AraSlei hade loftsäng i sin första lägenhet i Stockholm?

Annars är nog ett sängskåp en bra lösning, men jag hade nog aldrig fällt upp sängen pga latmask :angel:

Om måtten på ritningen stämmer så blir det uppfällbar säng. Två enkla handgrepp är det värt för att få den ur vägen. Går ju snabbare än bädda med överkast och kuddar och grejer
 

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
0
· Visningar
317
Senast: cassiopeja
·
Övr. Barn Min son är bjuden på Halloweenfest nästa vecka hos en av sina bästa vänner, som är en klasskompis. Det är ett litet gäng barn som är...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 150
Hästvård Jag har ett litet dilemma. Jag har en unghäst på 5 år. Han har gått på lösdrift sedan jag köpte honom för 3 år sedan. Innan dess stod...
2
Svar
29
· Visningar
3 336
Övr. Barn Hur funkar det? Olika från kommun till kommun? Jag och exet har delad vårdnad, byter på måndagar och kör alltså varannan vecka. Nu...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
8 099
Senast: Sar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Huslån vilken bank?
  • Dejtingtråden del 38
  • Tvättstugedrama

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Avels fråga
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp