Mim

Trådstartare
Man ringer på en annons som verkar mkt intressant men kan inte komma och titta förrän fyra dagar senare men får då löfte om att hästen hålls kvar till oss tills vi tittat och bestämt oss eftersom man var först som ringde och "ni låter som rätt för hästen"!

Dagen efter ringer hon och säger att imorgon kommer fyra spekulanter, synd för ni verkar trevliga men jag ville bara tala om det!

??? Är det bara att gilla läget? Först ska hästen hållas, sen inte?
Är inte det typ tt muntligt avtal?:confused:

Sv: Löften!?

Jag tycker inte det var snällt, gillar de er tycker man ju att det ska hålla hästen och se om ni passar med hästen:)

Ja tycker en del gör man ju. :( Men har man någon chans att pressa dom till att hålla det dom först lovat, för vi har ingen möjlighet alls att åka tidigare och det sa jag när vi ringde och då var det inga problem, dom skulle hålla på pållen.

Men det är Murphy som styr mitt liv just nu så jag har inget hopp om tur, än!:crazy:

det ar val ett muntligt avtal, men inget hindrar ju saljaren fran att ha folk och titta pa hasten. det sa hon val inget om? hon lovade val att halla hasten?
jag tycker peronligen det ar dalig stil av saljaren, men jag kan ocksa forsta tanket

Pssssst..vilka folk..

Påminner mej om en häst jag hade bestämt mig för, vi hade kommit överens att jag skulle ha honom på prov några veckor..Jag ringde och sa att jag var intresserad av honom,för att bekräfta att jag ville ha honom, att jag kunde hämta honom dagen efter, men var tvungen att fixa stallplast bara..Visst sa ägarna...Vi håller honom till dej..

Sen sliter jag och fixar stallplats..Får ett MAIL nästa morgon att där varit någon och tagit honom, direkt för dom blev så förtjusta..

Ett MAIL, dom hade inte ens hyfs att ringa..o vi hade ett muntligt avtal..gissa om jag blev lessen

Så man ska aldrig lite på någons ord..för det betyder tydligen inte lika mkt längre..

men om ni inte hade passat ihop då? om det var min häst så skulle jag inte neka andra att komma och kolla på hästen bara för att nån på telefon lät trevlig och rätt för hästen, för tänk om du inte vill ha hästen ändå då? åsså har jag nekat massa andra trevliga människor.. skulle inte kännas så kul som säljare.
däremot skulle jag ju inte SÄLJA hästen innan du fått chansen att prova. men det har det väl inte varit tal om eller?

det som Juzzen var med om däremot, DET tycker jag var taskigt, så gör man inte om man är seriös

Jo men jag tycker man får se det lite såhär..: Så länge de inte säljer hästen innan ni kommit och kollat så tycker jag egentligen inte att de gjort något fel. De lovade väl att hålla hästen tills ni kommit o kikat? Att de håller möjligheten öppen med andra spekulanter ifall ni inte skulle vilja ha hästen förstår jag, annars kanske de mister alla som ringt.
Tycker självklart att det vore dålig stil av dem om de sålde hästen innan ni hunnit komma! Däremot känns det som att de var schysst av dem att ringa och berätta hur läget ligger till, att de kör med öppna kort på det viset.

Jag förstår också säljaren! Och tackade för att dom ringde.

När jag sa att du kan ta mitt nummer och ringa om någon hinner köpa innan vi hinner titta så blev svaret att du var ju först att ringa så jag håller hästen tills ni tittat. Sen idag så är det spekulanter och kanske är den borta på lördag!

Jag bad aldrig dom att hålla den utan det gjorde de själva!

Hur som helst, så är den kvar på lördag så åker vi, annars letar vi vidare!

Känner mej ny på detta, trots att jag haft 6 hästar. Alla de kom från vänners vänner och inte från annons och göra affärer är inte helt enkelt!!

TJa, vi var och tittade på en ponny, en bråkig och svårriden sak. Hade stått ett tag pga brist på ryttare. Vi var till 90% säkra på att vi ville ha ponnyn, men ville kolla upp lite fakta. Passet fanns enligt ägaren hos "någons svärmor" och gick itne att få tag på, som ägare stod fortfarande förr-förra ägaren osv. Ville alltså kolla att det var grönt att fixa nytt pass och att det var rätt person som skulle sälja hästen.
Jodå, vi skulle få tänka i två dagar, det lovade han. Hemmet var de noga med och dottern klarade av ponnyn bra.

En halvtimme innan jag skulle ringa och säga att vi tar ponnyn ringer pappan i familjen och säger att någon ringt och erbjudit honom lite mer för ponnyn per tele (utan att ha sett och provat ponnyn) och ville köpa den åt en flicka som "det var synd om".
Plötsligt var de där tvåtusen viktigare än "rätt hem" och en överenskommelse.

Om man blir luttrad som hästköpare? Jodå...

Nä, dom tyckte det var viktigare att få pengarna i handen direkt(handlade om under 10 000 kr till o med) än att dom var säkra på att han fick ett bra hem..Men jaja, jag hittade en annan underbar pålle..men just då kändes det enormt trist

Till TS: förlåt för trådkapet, och jag hoppas allt går vägen, att ni får komma o prova pållen iaf!

jag gjorde i prinicp samma sak mot en tjej som skulle komma och kolla på min häst i helgen, hon skulle kommit förra söndagen, en tjej var där på lördagen, vi bestämmt runt 15 på söndagen och hon ringer kl 14 och säger att hon inte kan komma pga div omständigheter. Lovar att inga fler ska komma och kolla innan nu i morgon då!

Men så ringde tjejen som var här i lördags och berättar att hon fått stallplats tidigare än hon räknat med ( jag ville bli av med honom omgående) och kommer nu få ta honom! Tjejen som skulle komma i morgon är säkert jätte besviken och jag har grymt dålig samvete men samtidigt var de första tjejen som var mest engagerad och visade att hon ville.

Det är nog först till kvarn som gäller, när vi skulle åka och titta på vår häst för x antal år sedan 60mil enkel resaklev upp tidigt gjorde oss i ordning , då ringer telefonen det var häst ägaren. hästen var såld ändå hade jag pratat med henne påem dagen innan.

väntade någon timme och ringde sedan upp en annan häst ägare och åkte och tittade på den hästen, blev störtförälskad bestämde oss för att köpa den, då säger säljaren -då måte jag komma ihåg att ringa spekulanterna som ska komma i morgon, jag fick dåligt samvete och frågade då hur det lågtill med den saken eftersom vi blivit "brända" på morgonen. Säljaren svara förs till kvarn gäller, så kör jag det.

Så jag tror att de flesta kör på det sättet

Lycka till med häst köpet det finns flera!

Var förra vintern med min syster o tittade på en häst till henne. Säljaren hade redan i telefon berättat att hon var angelägen om att få hästen såld och att det var den första som var beredd att köpa hästen och verkligen köpte den som skulle få den. Mycket bra säljare, helt öppen med sina avsikter! Vi körde dit upp några dagar senare, hade avtalat tid, och när vi kör in på gården ser vi att hästen i fråga som bäst provrids. Rätt komiskt, på nåt vis hade vi nog föreställt oss i och med överenskommen tid att det bara skulle vara vi :) Syster satt sen upp och provred, de som kommit dit strax innan oss gick och funderade och innan vi fått in hästen och tagit av den hade dom bestämt sig för att de ville köpa hästen (en liten trevlig sak, priset var också satt med förutsättningar till snabb affär). De ville dock ta hästen till klinik och besikta den innan köpet inkommande vecka när kliniken igen öppnat (detta var en lördag) men se, det ville säljaren inte alls vänta på utan det var verkligen först till kvarn som gällde. Så de köpte hästen obesiktad och allt - och vi stod där helt häpna och hängde inte alls med :)) MEN säljaren hade faktiskt redan i tfn varit helt ärlig med detta - första som köper hästen får den. Fast vi fattade inte riktigt att vi borde haft transporten med och pengarna i plånboken när vi for för att ha en chans :))

Hur som; att sälja häst är inte lätt så jag förstår din säljare i det här fallet! Hon hade ju inga som helst garantier för att DU skulle gilla hästen även om hon tyckte att du lät rätt för hästen. Och då hade säljaren stått där med hästen och kanske missat en spekulant som faktiskt skulle köpt hästen under tiden. Om säljaren däremot inte har så bråttomt att bli av med hästen, då är läget att hålla på hästen till någon som låter rätt ett helt annat, då finns både tid och möjlighet till det och det är inte hela världen om man missat några bra spekulanter. Men skall hästen bort helst samma dag - då är det nog inte så lätt att hålla på en häst.

Den hästen såldes till annan innan vi hann titta! Men no hard feelings, förstår och skulle nog själv köra med först till kvarn. Men då ska man inte heller säga att man ska hålla på den! ;-)

Var förra vintern med min syster o tittade på en häst till henne. Säljaren hade redan i telefon berättat att hon var angelägen om att få hästen såld och att det var den första som var beredd att köpa hästen och verkligen köpte den som skulle få den. Mycket bra säljare, helt öppen med sina avsikter! ..

Jag gjorde på samma sätt, berättade för alla att det var just "först till kvarn som gällde". Det är så många som säger att de ska komma och titta som inte dyker upp och lika många som tittar/provar och sen vill att man ska hålla hästen av div anledningar (stallplats, pengar kommer in vilken dag som helst, trasnport osv) och sen inte hör av sig igen.

Jag kände att det var bättre att göra klart från början och rättvist (?) inte hålla hästen för någon.

Tycker inte att det på något sätt står för att "pengar är viktigare än hemmet". Bara ett sätt för att hantera sälj-situationen och presumtiva köpare på ett någorlunda vettigt sätt. Det är ju inte helt lätt att sälja en häst (mkt pengar) och det är lätt att tappa viktiga spekulanter.

/Lewina

Jag måste säga att jag ger inget för muntliga avtal längre. Det här är helt OT men jag har sökt ny medryttare, det kommer en jättetrevlig och bra människa, tycke uppstår och jag tar bort annonsen eftersom vi bestämt att hon ska börja. Människan kommer på att den först ska ha jullov och sen komma. Efter jul har människan ångrat sig.

På våren tar jag ork till mig att annonsera igen, trots att hoppet om bra pålitliga människor har fått sig en törn. Bra trevlig människa kommer och provrider. Tycke och glädje uppstår, vi bestämmer att hon ska komma och rida första passet en helgdag och rida ut tillsammans. Jag tvingar familjen ifrån badhuset och stressar hem, vi struntar i att handla för att hinna. Ingen människa kommer, svarar inte heller i telefon. Den här gången tog jag dock inte bort annonsen för att hon påstod sig vara intresserad. Man blir tyvärr så att man lär sig att hålla många dörrar öppna eftersom det aldrig går att lita på någons intresse ens efter provridning. Tyvärr. Så jag förstår verkligen att säljaren låter flera provrida.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 404
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 047
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 539
Senast: mars
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 321

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka