hovtassfot

Trådstartare
Gubben vi brukar köpa grovfoder av ska tyvärr sluta sälja. Hans son ska ta över och kommer då inte göra "kuber" som vi köpt förut, utan han kommer göra löshö.
Är torrt hösilage i ca 4 kilos rektangulära kuber vi köpt förut. Vet inte riktigt vad det kallas men ni fattar vad jag menar :)
Frågan är nu hur vi ska förflytta höet från hans gård till våran på smidigaste sätt. Förut var det ju bara att lasta in så många kuber det fick plats i transporten. Antar att det nu är till att skyffla in så mycket hö det bara får plats i transporten? Hur gör ni som köper löshö?

Sista frågan..inte kommer det bli någon förändring innehållsmässigt? Har gjort analys och höet som det är nu är toppen. Skulle ni tagit en ny analys på löshöet?
 
Gubben vi brukar köpa grovfoder av ska tyvärr sluta sälja. Hans son ska ta över och kommer då inte göra "kuber" som vi köpt förut, utan han kommer göra löshö.
Är torrt hösilage i ca 4 kilos rektangulära kuber vi köpt förut. Vet inte riktigt vad det kallas men ni fattar vad jag menar :)
Frågan är nu hur vi ska förflytta höet från hans gård till våran på smidigaste sätt. Förut var det ju bara att lasta in så många kuber det fick plats i transporten. Antar att det nu är till att skyffla in så mycket hö det bara får plats i transporten? Hur gör ni som köper löshö?

Sista frågan..inte kommer det bli någon förändring innehållsmässigt? Har gjort analys och höet som det är nu är toppen. Skulle ni tagit en ny analys på löshöet?
Jag hade inte köpt löshö. Det är svårt att förvara och alltså lätt att det blir fuktigt och då är det ju förstört.
 
Gubben vi brukar köpa grovfoder av ska tyvärr sluta sälja. Hans son ska ta över och kommer då inte göra "kuber" som vi köpt förut, utan han kommer göra löshö.
Är torrt hösilage i ca 4 kilos rektangulära kuber vi köpt förut. Vet inte riktigt vad det kallas men ni fattar vad jag menar :)
Frågan är nu hur vi ska förflytta höet från hans gård till våran på smidigaste sätt. Förut var det ju bara att lasta in så många kuber det fick plats i transporten. Antar att det nu är till att skyffla in så mycket hö det bara får plats i transporten? Hur gör ni som köper löshö?

Sista frågan..inte kommer det bli någon förändring innehållsmässigt? Har gjort analys och höet som det är nu är toppen. Skulle ni tagit en ny analys på löshöet?
Låter konstig! ingen göra lös hö nu for tiden? du har inte missforståt bunden?
 
Gubben vi brukar köpa grovfoder av ska tyvärr sluta sälja. Hans son ska ta över och kommer då inte göra "kuber" som vi köpt förut, utan han kommer göra löshö.
Är torrt hösilage i ca 4 kilos rektangulära kuber vi köpt förut. Vet inte riktigt vad det kallas men ni fattar vad jag menar :)
Frågan är nu hur vi ska förflytta höet från hans gård till våran på smidigaste sätt. Förut var det ju bara att lasta in så många kuber det fick plats i transporten. Antar att det nu är till att skyffla in så mycket hö det bara får plats i transporten? Hur gör ni som köper löshö?

Sista frågan..inte kommer det bli någon förändring innehållsmässigt? Har gjort analys och höet som det är nu är toppen. Skulle ni tagit en ny analys på löshöet?

4 kilos hösilagebalar?????

Jag tror du fått något om bakfoten.
 
4 kilos hösilagebalar?????

Jag tror du fått något om bakfoten.
Inga balar. http://az61094.vo.msecnd.net/img/04/b7a10d19-34b4-4fd5-9630-915bc1a1e6b8/800 Sånna jag menar.
Låter konstig! ingen göra lös hö nu for tiden? du har inte missforståt bunden?
Han sa klart och tydligt att sonen kommer göra löshö..Kan han ha menat något annat då tror du? :confused:
Jag hade inte köpt löshö. Det är svårt att förvara och alltså lätt att det blir fuktigt och då är det ju förstört.
Tack för åsikten! Jag har själv ingen som helst erfarenhet av löshö. Höet förvaras i en hölada..samma temp och fuktighet därinne som ute.
Det är svårt att förvara löshö om man inte har skulle med tork.
Det blir nog till att leta någon annan som säljer hö/hösilage då. Tack för svar!
 
Inga balar. http://az61094.vo.msecnd.net/img/04/b7a10d19-34b4-4fd5-9630-915bc1a1e6b8/800 Sånna jag menar.

Han sa klart och tydligt att sonen kommer göra löshö..Kan han ha menat något annat då tror du? :confused:

Tack för åsikten! Jag har själv ingen som helst erfarenhet av löshö. Höet förvaras i en hölada..samma temp och fuktighet därinne som ute.

Det blir nog till att leta någon annan som säljer hö/hösilage då. Tack för svar!

1.
Det är höbalar du visar på bild.
Så små balar som 4kg/st? Ovanligt! Min pappa preoducerade hö för några år sedan, i början löspressat (balarna blev då "fluffigare" och vägde lite mindre) och sedan hårdpressat så som på bilden du visar. Pappas balar vägde i snitt 10-11kg, vissa upp till 15 kg.
2.
Det är INTE hösilage. Det är hårdpressat hö.

Hösilage är inplastat.
Det du fått om bakfoten är dels att begreppet faktiskt är "höbal" dels att du kallar det du visar på bild för hösilage, när det är hö det handlar om.

Nej, jag hade personligen inte heller köpt löshö. Alldeles för krångligt att hantera och förvara.
Att söka upp en annan producent verkar vara en god plan.
 
OM man ska hämta löshö i släp är det smart att klä in släpet med presenning innan man fyller det - en lång presenning läggs på golvet, upp mot framkanten och dras sedan utmed taket alltefter man packar. När man kommer hem och öppnar bak ska man ha alla fyra hörn tillgängliga. Då kan man dra ut allt genom att dra i dem.
Men jag håller med om att både hantering och förvaring blir alldeles för jobbig med löshö, jag skulle aldrig köpa det.
 
Tro

Tro hon mena 40kg. inte lätt att komma ihåg alla vikter.

Nej, knappast, utifrån den länk hon visade. 40kg höbalar är inte vanliga.
40kg hösilagebalar har jag sett - men det var inte det hon länkade till (finns en länk från TS som visar en helt vanlig höbal).
 
Inga balar. http://az61094.vo.msecnd.net/img/04/b7a10d19-34b4-4fd5-9630-915bc1a1e6b8/800 Sånna jag menar.

Han sa klart och tydligt att sonen kommer göra löshö..Kan han ha menat något annat då tror du? :confused:

Tack för åsikten! Jag har själv ingen som helst erfarenhet av löshö. Höet förvaras i en hölada..samma temp och fuktighet därinne som ute.

Det blir nog till att leta någon annan som säljer hö/hösilage då. Tack för svar!
För mig är det dära vanligt balat hö,

(hö)Silage är väl alltid plastat?

Kanske kommer dom inte ha någon balpress och därför sälja löst fortsättningsvis? Finns även löspressat hö som inte är så packat som på bilden, men det kräver ändå en balpress.

Har ni möjlighet att förvara på ett bra sätt (löshö är dessutom skrymmande eftersom det inte är pressat i balar) är väl det lättaste att frakta i vanlig balvagn om någon lånar ut såna (och en traktor då:p) i er närhet.


-----
Hade kommit massa svar medan jag skrev :)
Instämmer också i att löshö är alldeles för jobbigt att hantera att jag inte hade velat köpa själv om jag inte kunde pressa själv då.
 
Inga balar. http://az61094.vo.msecnd.net/img/04/b7a10d19-34b4-4fd5-9630-915bc1a1e6b8/800 Sånna jag menar.

Han sa klart och tydligt att sonen kommer göra löshö..Kan han ha menat något annat då tror du? :confused:

Tack för åsikten! Jag har själv ingen som helst erfarenhet av löshö. Höet förvaras i en hölada..samma temp och fuktighet därinne som ute.

Det blir nog till att leta någon annan som säljer hö/hösilage då. Tack för svar!

Du måsta vara en stark kvinna, dom socker bitar ligga på 8-16kg berörenda på hur hård presset dom är, löss bal kan vara 6-12kg.
Det är RIKTIG KANNON HÄST HÖ!!! sånt ska man vara rädd om.
Jag förmoda bonden kö in hö med självupptagar och mena du få hämta den lös. Konstig att han kan inte pressa som före om pressen har inte gått sonder. Knappig, du för kör med hästtransport.
 
Nej, knappast, utifrån den länk hon visade. 40kg höbalar är inte vanliga.
40kg hösilagebalar har jag sett - men det var inte det hon länkade till (finns en länk från TS som visar en helt vanlig höbal).
Tänkt det var ensilage baler vi prata om innan jag såg bilden.
Finn häst hö!!!
 
Jag förmoda bonden kö in hö med självupptagar och mena du få hämta den lös. Konstig att han kan inte pressa som före om pressen har inte gått sonder. .

Det är nog inte lätt att köpa nya balpressar numera. Så går pressen sönder (vilket ju är en trolig förklaring) så är det inte säkert att man klarar ersätta den.
 
Gubben vi brukar köpa grovfoder av ska tyvärr sluta sälja. Hans son ska ta över och kommer då inte göra "kuber" som vi köpt förut, utan han kommer göra löshö.
Är torrt hösilage i ca 4 kilos rektangulära kuber vi köpt förut. Vet inte riktigt vad det kallas men ni fattar vad jag menar :)
Frågan är nu hur vi ska förflytta höet från hans gård till våran på smidigaste sätt. Förut var det ju bara att lasta in så många kuber det fick plats i transporten. Antar att det nu är till att skyffla in så mycket hö det bara får plats i transporten? Hur gör ni som köper löshö?

Sista frågan..inte kommer det bli någon förändring innehållsmässigt? Har gjort analys och höet som det är nu är toppen. Skulle ni tagit en ny analys på löshöet?
Jag köper inte hö men vi tar det från åkern i självlastarvagn. Från vagnen så skottar vi in det för hand i hötorken där det får eftertorka 4-10 dygn. Sen skottar jag det ur torken packar det i ikea påsar, väger det och fodrar med det sen. Skulle vi sälja det så skulle vi skotta in det i torken, skotta ut det, bala det och stapla upp det inomhus och sen sälja det för 3-4 kr/kg. :rofl:

Det finns inget smidigt sätt att hantera hö på, det är bara att skotta och se glad ut. Du hade tur tidigare som hade nån annan som gjorde jobbet åt dig.Det finns inget smidigt sätt att hantera hö på överhuvudtaget det är därför det snart inte finns att få tag på. Det är inte för hästarnas bästa vi ger storbalat grovfoder. Den generationen som står och jobbar gratis är på utdöende.

Om du inte har förvaring hemma så kan du prova att leja någon annan bonde att pressa det när ni hämtar höet. Eller kanske bonden kan köra det hem till er direkt vid slåttern om ni har möjlighet att eftertorka det hemma.

Du behöver ingen ny analys på höet om det är samma hö.
 
Det är nog inte lätt att köpa nya balpressar numera. Så går pressen sönder (vilket ju är en trolig förklaring) så är det inte säkert att man klarar ersätta den.
Det är nog inga större problem att ersätta trasiga balpressar med nya, men vem ska betala kalaset. De gamla redskapen (och bönderna) från nedlagda jordbruk som har producerat våra hästars grovfoder är definitivt på utdöende. Klarar hästägarna av och vill dom betala vad det kostar att framställa hö eller blir det storbalar för hela slanten framöver.
 
Det är nog inga större problem att ersätta trasiga balpressar med nya, men vem ska betala kalaset. De gamla redskapen (och bönderna) från nedlagda jordbruk som har producerat våra hästars grovfoder är definitivt på utdöende. Klarar hästägarna av och vill dom betala vad det kostar att framställa hö eller blir det storbalar för hela slanten framöver.
Funderar också på det där.
Jag har bl.a. storbal plastat hö, jättesvårt att få till det bra men just denna bonde verkar veta vad han gör. Glad så länge det fungerar. Troligen avvecklar han i snar framtid höet pga nedstående orsaker. Det blir lite dyrt att skörda för några fås skull...

Några bönder har småbal hö men någon enbart för att en i familjen har häst och vill fodra med hö. Resten säljs. Höet är alltid kanonfint med bra värden. Guld alltså.
En annan har hö enbart för efterfrågan från hästfolk.
Men, De kan lika gärna sluta med hö egentligen.
Vinsten är knapp, det är besvärligare än Silage, och hästfolket som köper är inte heller särskilt roliga att ha och göra med alltid. Och inte alltid beredda att betala för vad det kostar.
Några är tom så fräcka att de inte har med sig pengar vid hämtning utan vill 'betala nästa gång?'.
En får ju skämmas å deras vägnar.

Det gör också att vi som vill köpa torrhö på småbal och sköter oss drabbas.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
485
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 736
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 439
Senast: Shaggy
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 595
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Avels fråga
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp