Lösdrift och kraftfoder

Har två st D-ponnysar.

Min tävlingsponny rids 6 dagar i veckan, 3 dagar på bana och 3 i skogen, tävlas 2 ggr i månaden, normalfödd, 9 år.
Går på lösdrift med fri tillgång på hö i dubbla slowfeeding-nät under vinterhalvåret, äter ca 9 kg per dygn, bete på sommaren.
Får även 2 dl havre, 1 dl krafft miner blå, 5 dl betfiber-pellets från granngården (blötlagt i 1,5 liter vatten) och 0,25 dl salt.

Andra ponnyn hobbyrids 4-6 dagar i veckan, normalfödd, 9 år.
Går på samma lösdrift och äter även hon ca 9 kg.
Får även 1 dl havre, 1 dl krafft miner blå, 3 dl betfiber-pellets från granngården (blötlagt i 1 liter vatten) och 0,25 dl salt.

Har alltid haft de på lösdrift och kommer alltid ha så har inget att jämföra med.;)
 
förlåt TS lite trådkap.
MEN en undran, hur klarade sig hästarna tillbaka i tiden som aldrig fick analyserat foder?
Ni som analyserar, hur kan ni stirra er blinda på ett papper med värden. Dessa värden är ju exakta för just det ni skickat in. När man tar foder på ett stort område, möjligt är att bonden tagit hö på flera olika ställen. Då tro att det ni får på papper är exakt lika i alla balar ni får?
Bra med analysen är ju att få en fingervisning, men vad hände med begreppet "fodra med sunt förnuft".
Vet att jag kommer bli påhoppad nu, men jag anser att man i det stora hela kan kolla lukta å känna på grovfoder om det är fodringsbart.
Sen fodrar jag med enbart grovfoder till mina som går på lösdrift, lite pelletsskrammel i krubban när de får extra vitaminer och mineraler vid behov. Har friska å sunda hästar utan varken invärtes eller utvärtes problem och jag fodrar endast med ögat.
Jag väger inte ens hästarnas grovfoder :devil:O_o:D
 
förlåt TS lite trådkap.
MEN en undran, hur klarade sig hästarna tillbaka i tiden som aldrig fick analyserat foder?
Ni som analyserar, hur kan ni stirra er blinda på ett papper med värden. Dessa värden är ju exakta för just det ni skickat in. När man tar foder på ett stort område, möjligt är att bonden tagit hö på flera olika ställen. Då tro att det ni får på papper är exakt lika i alla balar ni får?
Bra med analysen är ju att få en fingervisning, men vad hände med begreppet "fodra med sunt förnuft".
Vet att jag kommer bli påhoppad nu, men jag anser att man i det stora hela kan kolla lukta å känna på grovfoder om det är fodringsbart.
Sen fodrar jag med enbart grovfoder till mina som går på lösdrift, lite pelletsskrammel i krubban när de får extra vitaminer och mineraler vid behov. Har friska å sunda hästar utan varken invärtes eller utvärtes problem och jag fodrar endast med ögat.
Jag väger inte ens hästarnas grovfoder :devil:O_o:D
Jag tar analys på höt men stirrar mej blind nä inte det minsta men en fingervisning.
Provet tar jag från åken innan vi börjar bala.

Varför tror så många att analys är = stirra sig blind?

Själv väger jag inte häller höt.
 
Jag tar analys på höt men stirrar mej blind nä inte det minsta men en fingervisning.
Provet tar jag från åken innan vi börjar bala.

Varför tror så många att analys är = stirra sig blind?

Själv väger jag inte häller höt.

Låter sunt ditt tänk :up:

Det jag försökte få fram å menar är att många verkar tro att bara för det står på pappret så måste man blint räkna på grammet med alla tillskott, kraft- och grovfoder mineraler etc.
Folk verkar helt å hållet blunda för vilken årstid det är och vad hästen i hagen stoppar i sig, den tillgodogör sig det med.
Som med människor så är ju risken med att stoppa i sig för mkt av tex ett ämne att det hämmar upptaget av andra ämnen. Alt förgiftning.
Överlag är det helt hysterisk vad alla handlar diverse tillskott mm hit å dit kostar pengar gör de, men frågan är om hästen tillgod görsig det eller bara skiter ut det. Överkonsumtion är i mångas fall ett faktum.
 
Det jag försökte få fram å menar är att många verkar tro att bara för det står på pappret så måste man blint räkna på grammet med alla tillskott, kraft- och grovfoder mineraler etc.

Min personliga åsikt: De som bara stirrar på papper och program har missat poängen. Det är en riktlinje, precis som det finns riktlinjer med vad vi människor ska äta. Sedan får man ut och kika på sin häst och vara realistisk i sin bedömning. Mineraler mm ser man inte utanpå hästen, så där får man räkna. Och genom att balansera mineralerna (vilket kräver analys och kunskap) undviker man brister eller överskott. Hur vet du när hästarna har behov av extra mineraler och vitaminer?
Årstid? Hästens behov är det samma oavsett. Däremot ändras näringssammansättningen i hästen primära foder och foderstaten justeras utefter det och träningsintensitet (en faktor som många överskattar alldeles enormt).
Hur klarade sig hästarna innan analyser? På samma sätt som människan klarade sig innan Livsmedelsverket, miljöbalken och allmänna rekommendationer. Det gick alldeles utmärkt för vissa, sämre för vissa. Precis som med hästarna. Det handlar inte om att klara sig, utan om att må så bra som möjligt.

Jag ser mer tillskott i stall med icke-analyserat foder och utan genomtänkta foderstater än hos de som faktiskt kan foder. Kika in i skåpen hos en vissa typ av människa och du kommer hitta myriader av burkar med piller. Helt till ingen nytta, det enda som behövs är ju en balanserad kosthållning. Eller foderstat ;)

Sen blir man lite naiv och blåögd ibland, speciellt om man har hästar med problem. Jag menar nu mig själv och mina eksemhästar och de tillskott jag ger i hopp om lindring :angel:
 
Sthu:
Båda folk och fä fyllda på sina mineral/vitamin behov under summer halv året, på vintern kunde dom fylla på med fräsk malad säd och vinter frukt och rotfrukt.
 
Sthu:
Båda folk och fä fyllda på sina mineral/vitamin behov under summer halv året, på vintern kunde dom fylla på med fräsk malad säd och vinter frukt och rotfrukt.

Undra hur några överlevde utan säd med tanke på att menisken inte varit odlare så länge.

diagram2.jpg
 
Vilt säd har sitt ursprung från främre Asien och syd Europa och har lite gemensamt med det vi odlar i dag.
havren blev först under 1700 talet anmält utbredd i sverige.
 
Kola upp ditt uppgifterna, havre har funnits sen lång tid tillbaka i Sverige.

Under 1700 talet så började man odla havre i Sverige i större utsträckning, möjligen kan det ha funnits någon odling i mindre skala lite innan men det finns inget dokumenterat. I slutet av 1800-talet bestod 50 % av alla spannmålsproduktion av havre.
 
Läs ditt Svenska militär history, havre nämns som foder under Gustaf II Adolfs tid.
I Karl XI foderstat uti sitt arm´i "hästen ska hafva 2 kanna hafvre".

Vad är det att du och andra är så motstridig till ett naturlig hästhållning?
 
Läs ditt Svenska militär history, havre nämns som foder under Gustaf II Adolfs tid.
I Karl XI foderstat uti sitt arm´i "hästen ska hafva 2 kanna hafvre".

Vad är det att du och andra är så motstridig till ett naturlig hästhållning?

Varför tror du att 8kg hö och 1kg havre till alla hästar kan kallas "naturligt"?
 
Läs ditt Svenska militär history, havre nämns som foder under Gustaf II Adolfs tid.
I Karl XI foderstat uti sitt arm´i "hästen ska hafva 2 kanna hafvre".

Vad är det att du och andra är så motstridig till ett naturlig hästhållning?

Vilket inte alls är omöjligt, betänk att dessa kungar var ute på fält i andra länder och krigade och i andra länder odlades havre tidigare. På så sätt kom ju även havren till Sverige.
 
Är fasinerad av svensk histori, specialt Karolina Tiden där Karl XI foderstat uti sitt armí 1680 var:
Hö 6.8kg.
Havre 5.2lt.
Hackelse 10.4lt.
Så havre fanns, just när havre gjort sitt inträd här i Norden är svor att säjer som ingenting är sakt, det kunde har funnits redan som vild växt efter den sista is tid innan landet bliv befolket. Få du non info hör av dig, vill gärna vet.
 
Lite google och fann av Anders Skarlind och Paul Teepen att odling av havre fanns redan på Bronsåldern 1800 - 1100 BC föra Kristus.
Intressant läsning om Sädes Odling.
 
Jo, och här i Norden. Olika sädeslag vete, korn, havre sprid sig vilt från Ryssland redan 4500-4000 föra Kristus.

Men varför är det så svårt för dig att läsa det du googlar fram? Läser du det du googlar så framgår det tydligt när havren började dyka upp i NORDEN, och när man enligt DOKUMENTATION började odla det och när den hade sin tydliga topp i Sverige.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 737
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
914
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
487
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Dotterns D-ponny, arabiskt fullblod, går på lösdrift. Får analyserat hösilage 3 ggr/dag. Fri tillgång på halm halva dygnet ungefär...
Svar
4
· Visningar
916
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp