Lösdrift och kraftfoder

Piglet

Trådstartare
Hur gör ni som har hästar på lösdrift med fri tillgång till grovfoder (t.ex hösilage)? Ger ni kraftfoder också? Hur mycket i så fall - i förhållande till om samma häst hade stått i stall med "vanlig" utfodring.

Vad ger ni?
 
Sv: Lösdrift och kraftfoder

Våra ettåringar får ca 2kg Krafft Groov 125 per dag. De binds upp vid varsin krubba och får stå så tills alla ätit upp.
Om de stod på box nattetid skulle det säkert behövas både mindre silage och kraftfoder, men vi har alltid haft de ute dygnet runt så jag har inget att jämföra med.
 
Sv: Lösdrift och kraftfoder

Jag har 7 hästar (6shettisar+ 1 Arab) på lösdrift, de har fri tillgång på hösilage med mkt bra värden o får endast det. Har hingsten på stall samt ett sto som är konvalecent, bägge shettisar, dessa får lite kraftfoder, hingsten mest för att han behöver det då han är tunn o stoet lite krubbskrammel när den andra får, dessa har oxå fri tillgång på hösilage
 
Sv: Lösdrift och kraftfoder

fyra av sju hästar i min lösdrift får kraftfoder varje dag. De får var sin hink i ligghallen och så stänger vi ut de andra medan de äter.
 
Sv: Lösdrift och kraftfoder

Tar in mina hästar på box varje dag. För fölstoet och lilleman behöver mycket mer än de andra två. Så de två hungriga får en balja med lucern havre betfor och mineraler, de andra får nöja sig med en liten balja betforoch mineraler. Så får de vara inne ett par timmar så de kan äta i lugn och ro.
 
Sv: Lösdrift och kraftfoder

Jag har en äldre valack och ett yngre dräktigt sto på lösdrift. De har i princip fri tillgång på hösilage med bra värden. Lite för bra för valacken som har blivit lös i magen pga för hög protein/Mj kvot.
Så de får båda kraft på kvällen med just det som de behöver, i varsin hink.
Om jag hade haft dem på box så hade jag haft ett annat hö på kvällen/natten åt valacken och hade då inte gett honom mer än mineraler.
Stoet skulle ha ätit samma oavsett. (ger inte jättemycket kraft eftersom höet är väldigt bra)
 
Sv: Lösdrift och kraftfoder

Jag ger kraftfoder efter analysresultaten i hösilaget, precis som jag skulle gjort med vilken häst som helst, hur skulle man annars göra?
Dock går det såklart aldrig att veta exakt hur mycket hästen så någon foderstatsuträkning på decimalen blir det inte, men att hålla koll lite på kvoter och hur mineralinnehållet ser ut kan man ju göra ändå.
Rent praktiskt så ger jag kraft och mineraler när hon ändå tas in för ridning, jag rider ca 5 dagar i veckan och har ökat dygnsgivan lite för att kompensera de två övriga dagarna.
 
Sv: Lösdrift och kraftfoder

Ger fri tillgång på bra hösilage (analys) och mineraler till min 3-åring och min 21-åring. Unghästen skulle förmodligen inte ätit fullt så mycket inne, och kanske behövt lite tillskott av proteiner. Min äldre häst skulle fått lite mindre hösilage inne, då hon är lite för fet just nu. Inget tillskott till henne inne.
 
Sv: Lösdrift och kraftfoder

Jag har en äldre valack och ett yngre dräktigt sto på lösdrift. De har i princip fri tillgång på hösilage med bra värden. Lite för bra för valacken som har blivit lös i magen pga för hög protein/Mj kvot.

Hur vet du att det är just kvoten som gör att han blir lös i magen?
 
Sv: Lösdrift och kraftfoder

Det är det högst troliga då han har blivit avsevärt bättre med begränsad tillgång till hösilaget och jag har höjt Mj med betfor och olja. Han har tidigare ätit hösilage utan problem, dock aldrig med så hög kvot.
 
Väcker till liv denna tråd igen, vad ger ni era lösdriftshästar som går på fri tillgång - om ni ger extra kraftfoder?

Jag köper hö av en grannbonde - tyvärr inte analyserat, jag fick på begäran en andra skörd eftersom ponnyn behöver lite mindre protein/energi om hon ska ha fri tillgåg. Ponnyn har klarat omställningen bra och även om hon är lite rundare så är det inget alarmerande. Stora hästen har fått extra kraftfoder en gång o dagen - betfor, krossad korn och foderjäst, men jag börjar ana att hon börjar falla ur lite och vill gära mota i grinden. Stora hästen tränas för fullt (kanske inte riktigt tävlingskondition - även om hon varit på några Pay & Jump) och vi jobbar på att bygga muskler. Jag funderar på att ge henne Krafft groov 125 - 1-2kg eller ev kraft muskel - 0,5 kg (för att få mindre mängd mat. Jag har ingen bra plats för henne att stå och äta längre tid på, även om det är hon som bestämmer i hagen. Som lat hästägare vill jag helst slippa stå och passa henne om hon sa äta i mer än 15 min :p Annars gillar jag lucern och hade gärna gett henne större mängd av det (fick hon när hon stod på box) - men de blir dyrt när man foddrar i större mängder.

Vad ger ni era hästar?
 
Väcker till liv denna tråd igen, vad ger ni era lösdriftshästar som går på fri tillgång - om ni ger extra kraftfoder?

Jag köper hö av en grannbonde - tyvärr inte analyserat, jag fick på begäran en andra skörd eftersom ponnyn behöver lite mindre protein/energi om hon ska ha fri tillgåg. Ponnyn har klarat omställningen bra och även om hon är lite rundare så är det inget alarmerande. Stora hästen har fått extra kraftfoder en gång o dagen - betfor, krossad korn och foderjäst, men jag börjar ana att hon börjar falla ur lite och vill gära mota i grinden. Stora hästen tränas för fullt (kanske inte riktigt tävlingskondition - även om hon varit på några Pay & Jump) och vi jobbar på att bygga muskler. Jag funderar på att ge henne Krafft groov 125 - 1-2kg eller ev kraft muskel - 0,5 kg (för att få mindre mängd mat. Jag har ingen bra plats för henne att stå och äta längre tid på, även om det är hon som bestämmer i hagen. Som lat hästägare vill jag helst slippa stå och passa henne om hon sa äta i mer än 15 min :p Annars gillar jag lucern och hade gärna gett henne större mängd av det (fick hon när hon stod på box) - men de blir dyrt när man foddrar i större mängder.

Vad ger ni era hästar?
Men ta en analys, det kostar ett par säckar foder.

För att svara på frågan ger jag bara vad analysen saknar. Det brukar bli iaf selen, så det får de med något krubbskrammel isåfall.
Just nu ger jag lite lusern och selentillskott, tillsammans med lite müsli mest för att de ska tycka lusernen är godare.
 
Men är det så smart att göra analys? bonden kör hem ett par balar till mig när jag behöver - jag har inte utrymme att förvara stora mängder, så jag vet inte att jag får höbalar från samma fält, från samma skörd osv. Tar jag analys på de två balar jag har hemma så får jag bara ett resultat som visar på en höft vad mina hästar får i sig.
 
Smulan75: Är det så smart att inte göra en analys? Då har du ju ingen aning om vad du ger hästen. Det är ju bara att be om att få boka upp ett antal balar från bonden som är från samma fält och sen fara dit och provta med "pinne" på några stycken som du sen tejpar igen och markerar för att de ska vara näst på leverans till dig (eller provtar allt eftersom du öppnar där hemma och förvarar i frysen till du har nog), har han inte koll på vilka som är från vilket fält kanske det är läge att leta efter en seriösare höleverantör :)?

TS:
Min får "kraft" när han kommer in för skötsel/aktivering (ridning/markarbete/prommis). Han får då lusern, mineraler och ibland örter utefter behov. Det blir så gott som dagligen men ingen panik om någon dag missas, med lösdrifts-häst har man ju inte möjlighet att ha stenkoll på att dom äter grovfoder enligt vad man räknat med ändå.

Hade han stått på stall hade han fått samma men då mer exakt uträknat.
 
Känns som ni spårat ur lite från den frågan jag ställde, den var inte "varför är analys bra att ha när du beräknar foderstat", jag frågade vad ni ger era hästar som går på lösdrift (och utifrån mitt perspektiv är jag såklart mest intresserad av er som har hästar med fri tillgång till grovfoder). Om ni vill disskutera varför eller inte man ska välja analyserat grovfoder kan vi väl ta det i en annan tråd?
 
Fast....
Jag uppfattar det som att många av vi som har hästar på lösdrift även analyserar vårt foder, det är ju snarare ännu viktigare när man har dom på fri tillgång att man vet om det är en kaloribomb eller inte.
 
Känns som ni spårat ur lite från den frågan jag ställde, den var inte "varför är analys bra att ha när du beräknar foderstat", jag frågade vad ni ger era hästar som går på lösdrift (och utifrån mitt perspektiv är jag såklart mest intresserad av er som har hästar med fri tillgång till grovfoder). Om ni vill disskutera varför eller inte man ska välja analyserat grovfoder kan vi väl ta det i en annan tråd?
Men det är ju väsentligt, för utan analys vet du ju inte om det behövs kraftfoder eller mineraler.
Sen kvittar det ju om det är fri tillgång eller ej, du vet fortfarande inte vad som behövs. Man kan ju gissa och tillföra energi eller protein, men kan ju lika gärna gissa fel.
 
Nu har inte mina fri tillgång annat än när det kryper under 10/15 minusgrader ute men jag gör ingen skillnad på om dom står på box eller går på utedriften när det kommer till foder.
Har inga erfarenheter av varm stall dock.
 
Vi ha jourpass, den som har passet tar in alla hästar(1 häst per box) ger dom kraftfoder, mockar lösdriften och fyller på vatten termobaren. På så sätt får alla hästar också en snabb överblick för ev skador av någon dagligen=)
7 hästar = 1 pass per häst i veckan=)
Vi har fri tillgång på grovfoder med nät över balarna
 
Fem hästar på lösdriften, en väldig blandning i allt från ålder till arbetsintensitet. Tre av fem får kraftfoder.
Ett dräktigt islandssto, hon får ca 0,5 kg Granngårdens Protein Special och har svarat kanonbra på det.
Mina båda ponnyer. Den ena, 20 år och rids ca 10 min/dag (årsmedel) fördelat på 3-4 dagar i veckan i ganska låga tempon får 5 dl syrat vetekli, 0,75 dl linfröolja och ½ dl mineraler (för selen och jod, valde att mata upp det jag har framför att köpa nytt). Anledningen till kliet och oljan är att det ska vara bra för eksemhästar. Det verkar väl som att han mår bra, har varit symtomfri ett par år nu. Dock mycket överviktig, det har han alltid varit oavsett foderstat och träning...
Den andra, 13 årigt sto, min tävlingshäst. 25 min/dag (årsmedel) fördelat på 4-7 dagar/vecka, rätt hård intensitet med mycket galopp. Hon får 5 dl syrad vetekli, 1 dl olja och ½ dl mineraler (av samma anledning som valacken). Hon har något kilo för mycket men inget jag oroar mig över.

Övriga hästar på gården, en travare och en tinker, får ingenting annat än i undantagsfall och mår alldeles prima. Båda mina hade klarat sig utan kraftfoder om det inte vore för att jag vill ge dem olja för eksemen. Båda har blivit superfina i hud och hår så jag vågar inte riktigt sluta..
Vi plockar in dem och ger kraftfoder medan vi pysslar med dem.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 737
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
916
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
487
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Dotterns D-ponny, arabiskt fullblod, går på lösdrift. Får analyserat hösilage 3 ggr/dag. Fri tillgång på halm halva dygnet ungefär...
Svar
4
· Visningar
916
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp