Lösdrift möjlig?

Nemo

Trådstartare
Kära buke.

Jag har funderingar på att ha en mindre lösdrift i en del av stallet som nu står "tom" (hela stallet är eg tomt, men det kanske inte är det så länge till... ;) )
Det är sedan tidigare två boxar, men funderar kring om det skulle gå att dela av till lösdrift enligt bilden. Dörren ut är en dubbeldörr, finns en till mitt emot på andra sidan av stallet som nu används som in/ut. Någon sadelkammare finns inte i nuläget, men funderar på att placera den som på bilden, för att få in ljus både där och i övriga stallet (blir ett fönster i sadelkammaren). Byggnaden är från allra första början en ladugård, och har därför en del nivåskillnader, som krånglar till det lite, men om ni har andra förslag på planlösning är jag tacksam! Hoppas bilden fungerar och att måtten syns... Det är ingen proffsritning och det finns ju en del stolpar som inte är med.. men på ett ungefär.

test2.jpg


Det jag är osäker på är om lösdriften blir för liten för två d-ponnier? (Det är ju godkänt, men det är ju en helt annan sak hur det är i verkligheten). Vad tror ni? Om det är så så får jag nog helt enkelt tänka om och i så fall bygga en ny ligghall på ett annat ställe. Men vore tacksam för lite tankar!
 
Sv: Lösdrift möjlig?

Personligen har jag inte en öppning om jag har mer än en häst. Då har jag hellre två öppningar. Ifall det blir bråk, osams eller får bråttom finns en skaderisk om båda ska i samma öppning.
 
Sv: Lösdrift möjlig?

Klart att det ska gå att få in en lösdrift i ditt stall!
Vad är det ljusblå på din ritning?
Var finns nivåskillnaderna?
Kan du tänka dig att flytta de befintliga boxarna för att öppna upp för andra idéer?

Två öppningar är det optimala, men det fungerar ju med en öppning också, men då bör den ju vara rätt bred..
 
Sv: Lösdrift möjlig?

Boxarna vill jag helst inte flytta, då det är lite krångligt, plus att de är ca 5 cm högre än övrig inredning. Men det gråa området innehåller en gammal spilta, som skulle gå att ta bort, och i så fall skulle det nog kunna bli ca 2,5 m bredare "lösdrift" åt det hållet.

Där den eventuella sadelkammaren står, i den "rutan" är det en nivåskillnad ner till lösdriften på ca 10-15 cm. Lösdriften som den är sluttar lite ned från dörren mot lösdriftens kortsida (förstår ni vad jag menar? =) ) Dock inte så mkt att det gör ngt, men det blir därför svårt att ta med rutan där sadelkammaren är (eller kommer bli), plus de två stolparna som är där kanske är lite i vägen.

Dörrarna (öppningen) är nog tyvärr i smalaste laget, runt 1,75... Men det kan ju gå att ordna.
 
Sv: Lösdrift möjlig?

Boxarna vill jag helst inte flytta, då det är lite krångligt, plus att de är ca 5 cm högre än övrig inredning. Men det gråa området innehåller en gammal spilta, som skulle gå att ta bort, och i så fall skulle det nog kunna bli ca 2,5 m bredare "lösdrift" åt det hållet.

Där den eventuella sadelkammaren står, i den "rutan" är det en nivåskillnad ner till lösdriften på ca 10-15 cm. Lösdriften som den är sluttar lite ned från dörren mot lösdriftens kortsida (förstår ni vad jag menar? =) ) Dock inte så mkt att det gör ngt, men det blir därför svårt att ta med rutan där sadelkammaren är (eller kommer bli), plus de två stolparna som är där kanske är lite i vägen.

Dörrarna (öppningen) är nog tyvärr i smalaste laget, runt 1,75... Men det kan ju gå att ordna.

Ja jösses, väck med spiltan och du har ju genast en mkt större lösdrift!
Prova med den befintliga öppningen tycker jag. Inte optimalt, men jag har sett lösdrifter och vindskydd med smalare öppning än så fungera utmärkt. Och gör det inte det så får du vara beredd att ta upp en öppning till.

Mycket mysigare med lösdrift i stallet, än en fristående ligghall! Och smidigare och billigare...
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 831
Senast: Cambrie
·
Foder & Strö Funderar över om det finns nån forskning kring hur länge en häst behöver tugga för att känna sig nöjd/mätt? Jag vet att hästar inte ska...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 233
Senast: TinyWiny
·
Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
13 490
Senast: Blyger
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 435
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp