Lösdrift, kostnad

Nordstjernan

Trådstartare
Vad är rimligt att ta för kostnad i hyra per häst i en lösdrift? Pris utan foder, bara tillgången till lösdriften, sadelkammartillgång, och en sjukbox vb samt uppbindningsplats i varmt utrymme för hantering.
Jag har 10 boxplatser i mitt ordinarie stall, men planerar nu bygga lösdrift, för några av mina egna och ev andras hästar.
Läget betyder ju allt förstås, vårt stall står 500 m från ridklubb med 2 uppvärmda ridhus.
Tacksam för tips och förslag på vad som är rimligt att ta ut i hyra. :bow:
 
Sv: Lösdrift, kostnad

Vad kostar det att stå i stallet med boxar hos dig?

Boxhyran är 2300:- inkl moms, och då ingår spån. Hästägaren bekostar hösilage (300:-/mån/häst kostar mitt hösilage) & kraftfoder själv.
Hyresgästerna har 1 morgonjour och 1 kvällsjour var/vecka, tidsåtgång 30-40 minuter/stalljour.
 
Sv: Lösdrift, kostnad

Här i norra Stockholmstrakten är det ingen större prisskillnad om hästen står i lösdrift eller i box. 100 - 150:- lägre/månad i kallhyra för lösdriften.
 
Sv: Lösdrift, kostnad

Tillgång till box vid behov är en svår sak.
Mina hyresgäster anser att lösdrift med tillgång till box vid behov är lika med att hästarna står inne så mycket som hyresgästerna vill.
Så de har ockuperat 2 boxar på sitt lösdriftskontrakt.
Det där bör du därför reglera noga.

Vad är "Vid Behov"?
Jag borde ha skrivit sjukbox på veterinärs order och satt dygnshyra på box för det.
 
Sv: Lösdrift, kostnad

Rent spontant skulle jag säga runt 1900:- om boxhyran är 2300:-

Men sen är det väl svårare med foderkostnaden på lösdrift, brukar inte fri (alt begränsad fri) tillgång på grovfoder ingå eftersom det ju blir svårare att fodra separat?
 
Sv: Lösdrift, kostnad

Det beror helt på, jag betalade 700:- för lösdrift. Jag hade en egen box (som användes t.ex. nyårsafton), fodringar ingick, uppvärmd sadelkammare, varm och kallvatten i stallet.

I förrgår kollade jag på en stallplats, egen stor box, utsläpp på morgonen ingick. 6h kuperade hagar, sadelkammare, tvättmaskin till täcken, upplyst paddock på gården. Det kostade 600kr/mån.
 
Sv: Lösdrift, kostnad

Boxhyran är 2300:- inkl moms, och då ingår spån. Hästägaren bekostar hösilage (300:-/mån/häst kostar mitt hösilage) & kraftfoder själv.
Hyresgästerna har 1 morgonjour och 1 kvällsjour var/vecka, tidsåtgång 30-40 minuter/stalljour.
Det kommer ju att behövas strö även till lösdriften, ibland mer än till en box och troligen mer foder eftersom det blir fritillgång om man inte ska ta in dom varje gång det ska fodras. Så priset borde inte vare någon större skillnad på för lösdrift box. Vet ju inte om du kommer att lägga jour även på de som har häst på lösdriften annars är ju det en sak som egentligen borde ge högre hyra att inte ha det.
Men allt är ju avgörande av vad kunderna vill betala. Vill man verkligen ha hästen på lösdrift för att hästen mår bra av det, ja då betalar man för det. Vill man ha den där för att slippa från stalljobb då brukar man inte vara lika villig att betala.
 
Sv: Lösdrift, kostnad

En kompis har sin på lösdrift på anläggning med eget ridhus. Hon betalar 1500 kr/månaden och då ingår fri tillgång på stråfoder. En annan liknande anläggning tar 1800 för samma sak.
 
Sv: Lösdrift, kostnad

Tillgång till box vid behov är en svår sak.
Mina hyresgäster anser att lösdrift med tillgång till box vid behov är lika med att hästarna står inne så mycket som hyresgästerna vill.
Så de har ockuperat 2 boxar på sitt lösdriftskontrakt.
Det där bör du därför reglera noga.

Vad är "Vid Behov"?
Jag borde ha skrivit sjukbox på veterinärs order och satt dygnshyra på box för det.
Klok tanke att ha det reglerat i kontraktet! Det var i princip så jag tänkte, på veterinärs inrådan (eller vid självklarheter, enligt ök med mig om man inte kallar dit veterinär), och med dygnshyra för den tillfällliga tillgången.
 
Sv: Lösdrift, kostnad

Rent spontant skulle jag säga runt 1900:- om boxhyran är 2300:-

Men sen är det väl svårare med foderkostnaden på lösdrift, brukar inte fri (alt begränsad fri) tillgång på grovfoder ingå eftersom det ju blir svårare att fodra separat?
Jag tänker mig att de som har hästar i lösdriften delar på grovfoderkostnaden, vilket vi gör idag (man delar på grovfoderkostnaden med den man har hage med, de står 2 och 2 i hagarna och det funkar klockrent).
 
Sv: Lösdrift, kostnad

Det kommer ju att behövas strö även till lösdriften, ibland mer än till en box och troligen mer foder eftersom det blir fritillgång om man inte ska ta in dom varje gång det ska fodras. Så priset borde inte vare någon större skillnad på för lösdrift box. Vet ju inte om du kommer att lägga jour även på de som har häst på lösdriften annars är ju det en sak som egentligen borde ge högre hyra att inte ha det.
Men allt är ju avgörande av vad kunderna vill betala. Vill man verkligen ha hästen på lösdrift för att hästen mår bra av det, ja då betalar man för det. Vill man ha den där för att slippa från stalljobb då brukar man inte vara lika villig att betala.
Ja, det är sant det där med arbetsinsatsen, kanske förväntat att de som har häst där inte torde involveras i utsläpp/intag av de andra inackorderade, men däremot tillsynsansvar och veckovis ytmockning av lösdriften, tex.
Strötillgången: Vi har ju ruskigt dåligt med halm där jag bor, så strötillgången är inte billig. Har tex nu inför fölning köpt jättebal med halm via lastbil söderifrån, vi pratar 100 mil...
 
Sv: Lösdrift, kostnad

En kompis har sin på lösdrift på anläggning med eget ridhus. Hon betalar 1500 kr/månaden och då ingår fri tillgång på stråfoder. En annan liknande anläggning tar 1800 för samma sak.
Låter som en attraktiv prisnivå. Jag kommer nog inte står för stråfodret, men gå ner motsvarande del och så delar vi som använder lösdriften på stråfodret. Hade jag haft egentillverkat stråfoder kanske man vågat ha så, men då man köper in så varierar priserna så enormt, och det slår ut rejält på lösdriftshästar, de äter säkert nästan dubbelt så mkt kalla vintrar jämfört med uppstallade hästar...
 
Sv: Lösdrift, kostnad

Har min på lösdrift på ett ställe där det även finns stall.
Vi har samma rätt och tillgång till alla faciliteter i stallet såsom spolspilta, sadelkammare osv, som de installade. Vi har även en box till förfogande vid ev skador eller morgontidig hovis som skor själv och då inte tar inså de behöver stå inne över natten. Har aldrig varit några problem att någon utnyttjar det.
Fri tillgång på grovfoder i småmaskiga nät, visst kraftfoder ingår också. Vi har varsin dag i veckan när vi mockar lösdriften som enda åtagande. Fritt med halm i ligghall.

Hyran är densamma som för installade men de står för strö själva och har 3-4 åtagande i mån. Tycker det är bra att hyran är samma för då uppstår inte ojämnlikhetssituationen i vem som "har mest rätt" att befinna sig i stallet tex utan man har enbart valt uppstallningssätt utifrån vad man tror är bäst för sin häst, inte vad som är billigast.
Hyran är 2500kr.
 
Sv: Lösdrift, kostnad

Har min på lösdrift på ett ställe där det även finns stall.
Vi har samma rätt och tillgång till alla faciliteter i stallet såsom spolspilta, sadelkammare osv, som de installade. Vi har även en box till förfogande vid ev skador eller morgontidig hovis som skor själv och då inte tar inså de behöver stå inne över natten. Har aldrig varit några problem att någon utnyttjar det.
Fri tillgång på grovfoder i småmaskiga nät, visst kraftfoder ingår också. Vi har varsin dag i veckan när vi mockar lösdriften som enda åtagande. Fritt med halm i ligghall.

Hyran är densamma som för installade men de står för strö själva och har 3-4 åtagande i mån. Tycker det är bra att hyran är samma för då uppstår inte ojämnlikhetssituationen i vem som "har mest rätt" att befinna sig i stallet tex utan man har enbart valt uppstallningssätt utifrån vad man tror är bäst för sin häst, inte vad som är billigast.
Hyran är 2500kr.
Låter som en bra princip, ingen behöver känna sig på "undantag". Hur ser ert vindskydd ut/ligghall, storlek? Hur kallt blir det hos er som värst?
 
Sv: Lösdrift, kostnad

Vet inte exakt hur stor men gissar runt 60-80 kvm, det är just nu sju hästar. Den är öppen hela ena långsidan och den är öppen mot skyddad miljö så det snöar, blåser el regnar aldrig rakt in. De kan gå runt hela ligghallen så risken att någon blir trängd är minimal.
Då ligghallen är utformad som den är blir det ju inte varmare än utetemperaturen någonstans. Har en variant av thermobar installerad inne i ligghallen så vatten har de och maten serveras ute, de har en matplats på vardera sidan av ligghallen så alla får äta. Markytan runt ligghallen är även preparerad och blir aldrig geggig.

Måste säga att det är en väldigt genomtänkt och väl fungerande lösdrift. :)
 
Sv: Lösdrift, kostnad

Vi har även en box till förfogande ..... Har aldrig varit några problem att någon utnyttjar det.

Det kommer nog av att hyran är den samma för både lösdrift och box.
Människor kan göra oerhört mycket konstiga saker för att spara pengar.
 
Sv: Lösdrift, kostnad

Om man ändå skickar efter med lastbil så brukar man kunna hitta till ett bra pris.
Just nu finns det gratis för avhämtning på vissa ställen.
 
Sv: Lösdrift, kostnad

Ja jag såg det häromdagen och blev så sugen, det är synd att vi inte kan lagra :(
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har 2 egna hästar på en liten gård i en by i västra Götaland, har även 2 inackoderingar. Jag tycker det är så svårt det här med hur...
2
Svar
37
· Visningar
5 699
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
5 921
Anläggning Jag står idag i ett nybyggt stall fullutrustat med tillhörande bekvämligheter som varmvatten, flera spolspiltor osv. Anläggningen har...
2
Svar
25
· Visningar
5 069
Senast: Cilla
·
Anläggning Hej Jag har tänkt skaffa häst igen inom de kommande månaderna. Då jag inte har tillgång till mitt gamla privata stall så håller jag nu...
2
Svar
26
· Visningar
3 474
Senast: Angel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp