Lösa hästar i trafik

Jag körde på en människa på en 50 sträcka.
Blev frikänd från anklagelsen om grov vårdslöshet i trafik därför att jag inte körde för fort (ca 30 km/h) och personen i fråga sprang fram ur mörket i 90 graders vinkel mot färdriktningen.
Blev helt frikänd och hade bilen erhållit skador så hade personen i fråga fått betala dem.
Samma sak på en landsväg.

Jag tvivlar på att jag som bilist blir vållande. Däremot så hålls hästägaren skadelös, han blir inte tvungen att ersätta bilens skador.tvivlar dock på att bilistens försäkring ersätter hästen.
Jodå, bilförsäkringen går in när det gäller påkörda djur, oavsett om det är häst, hund eller ko.
 
Det står någon stans att man inte får köra fortare än man kan stanna.

Vad jag fick lära mig när jag tog körkort (2011) är att man inte får köra fortare än att man kan stanna inom det område som man kan överblicka. Det är inte riktigt samma sak som att man måste kunna stanna om något plötsligt kastar sig ut precis framför bilen - då skulle ingen kunna köra fortare än möjligen 30km/h någonstans. Däremot ska hastigheten anpassas efter vägen (snäva kurvor etc) och efter väglaget (som påverkar bilens bromssträcka i högsta grad).
 
Vad jag fick lära mig när jag tog körkort (2011) är att man inte får köra fortare än att man kan stanna inom det område som man kan överblicka. Det är inte riktigt samma sak som att man måste kunna stanna om något plötsligt kastar sig ut precis framför bilen - då skulle ingen kunna köra fortare än möjligen 30km/h någonstans. Däremot ska hastigheten anpassas efter vägen (snäva kurvor etc) och efter väglaget (som påverkar bilens bromssträcka i högsta grad).
Korrekt, Det kom åklagaren fram till i mitt fall med. Som tur var fanns det gott om vittnen som bekräftade min version och det enda personen i fråga fick var ett rejält blåmärke :)
 

Liknande trådar

Träning Usch, jag har ett problem som jag inte kan lösa...:( Min häst är inte trafiksäker, och situationen där jag bor gör inte saken bättre...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 271
Senast: Avel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp