Lösa hästar i trafik

Malin_Roor

Trådstartare
Jag är ingen häst-människa, men tänkte att jag vänder mig hit för att få tips och råd från mer kunniga människor.
I lördagskväll under snöovädret som regerade i mellan-Sverige var jag och min familj på väg hem från kusinens kalas. Maken kör i snöyran, topp-hastighet på ca 50 km i timmen.
I höjd med Runhällen (riksväg 56) ser vi plötsligt något på vägen. Maken bromsar och väjer åt vänster, 2 HÄSTAR på vägen i snöyran. Den ena faller med sidan av baken över huven och spräcker hela vindrutan, ena glaset för lysena och backspegeln. Lyckas stanna, hästen verkar ha tagit sig därifrån men sikten är lika med noll.

Frågeställning, om 2 hästar springer lösa i en snöstorm (eller någon annan gång) och detta är upprepade gånger från samma gård som hästarna tar sig upp på en tungt trafikerad väg, är det verkligen endast bilisten som bär ansvaret?

Tacksam för hjälp :-)
 
Har hört att när det gäller hästar som blir påkörda så är det alltid bilistens fel.

Ja så har jag också fattat det genom den information jag kommit över. Men det gäller mest hästar med ryttare. Frågan är mer om det inte ses som vårdslöst att hästarna upprepade gånger rymmer upp på en högtrafikerad väg.
 
Om exempelvis hagarnas staket är undermåliga och i så dåligt skick att hästarna för jämnan tar sig ut så kan visst djurhållaren hållas ansvarig.
Staket/stängsel ska normalt hålla djuren innanför och det står i djurhållningsföreskrifterna

Det är inte alltid bilistens fel, men oftast eftersom att det är få fall där det är tvärtom..men det finns fortfarande utrymme för djurhållaren att anses vara vållande. Detsamma har jag för mig gäller med ryttare på, att ryttaren kan bli vållande om denne är grovt vårdslös och där man starkt kan bevisa att denne orsakat olyckan

Det finns i regel alltid undantag så jag som hästmänniska och fd ryttare köper inte "det är alltid bilistens fel" utan jag anser att man får utgå från varje enskilt fall
 
Senast ändrad:
Om exempelvis hagarnas staket är undermåliga och i så dåligt skick att hästarna för jämnan tar sig ut så kan visst djurhållaren hållas ansvarig.
I djurhållningsföreskrifter står det ju att normalt så ska staket
hålla djuren innanför och vara i skick

Det är inte alltid bilistens fel, men oftast eftersom att det är få fall d..men det finns fortfarande utrymme för djurhållaren att anses vara vållande. Detsamma har jag för mig gäller med ryttare på, att ryttaren kan bli vållande om denne är grovt vårdslös och där man starkt kan bevisa att denne orsakat olyckan

För enligt vårat försäkringsbolag så var vi vållande, det var inte ens aktuellt med en utredning, trots polisnärvaro etc. Någon som vet hur man går tillväga för att utreda huruvida hästägaren är vållande/oaktsam?
 
För enligt vårat försäkringsbolag så var vi vållande, det var inte ens aktuellt med en utredning, trots polisnärvaro etc. Någon som vet hur man går tillväga för att utreda huruvida hästägaren är vållande/oaktsam?

Spontant tänker jag på polisanmälan, men jag tror också att det kommer bli nedlagt relativt fort tyvärr.
Som bilist lär du få höra att det är din skyldighet att kunna stanna i tid och anpassa körhastigheten oavsett vad som inträffat typ..
Men det är också en fråga tycker jag som kan vara nog så viktig att faktiskt bolla hos polis för ev framtida händelser, lösa hästar kan faktiskt vara en samhällsfara.

Att påtala det dåliga stängslet kan du göra hos aktuell länsstyrelse säkert så åker de kanske ut och kontrollerar och därigenom kan djurhållare få föreläggande om att åtgärda stängsel om det anses vara för dåligt
 
Hur vet ni att det är upprepade gånger? =)

Relativt säker på att det är upprepade gånger, dels på grund av att människor som bor här i trakten kommenterat det hela med "ja där brukar det kunna vara hästar på vift" dels på grund av att min make vid 2 tillfällen under de 7 åren vi bott här i trakten rapporterat till polisen om lösspringande hästar i det området. Kan så klart inte garantera att det är precis samma gård, men med största sannolikhet är det så. För våran del verkar det som att situationen är körd och vi får hoppas att bilen går att laga, men för framtida bilister på vägen kanske det kan vara bra att lyfta fram detta problem...
 
Spontant tänker jag på polisanmälan, men jag tror också att det kommer bli nedlagt relativt fort tyvärr.
Som bilist lär du få höra att det är din skyldighet att kunna stanna i tid och anpassa körhastigheten oavsett vad som inträffat typ..
Men det är också en fråga tycker jag som kan vara nog så viktig att faktiskt bolla hos polis för ev framtida händelser, lösa hästar kan faktiskt vara en samhällsfara.

Att påtala det dåliga stängslet kan du göra hos aktuell länsstyrelse säkert så åker de kanske ut och kontrollerar och därigenom kan djurhållare få föreläggande om att åtgärda stängsel om det anses vara för dåligt

Osäker på om det var stängsel eller någon utbrytare vid matning, Vi pratade bara med en tonårstjej efter olyckan och hon var ganska skärrad så svårt att få fram vettig information. De vuxna som vallade in hästarna hade ingen ambition att se hur det gått för varken oss eller våra barn...
 
v
Relativt säker på att det är upprepade gånger, dels på grund av att människor som bor här i trakten kommenterat det hela med "ja där brukar det kunna vara hästar på vift" dels på grund av att min make vid 2 tillfällen under de 7 åren vi bott här i trakten rapporterat till polisen om lösspringande hästar i det området. Kan så klart inte garantera att det är precis samma gård, men med största sannolikhet är det så. För våran del verkar det som att situationen är körd och vi får hoppas att bilen går att laga, men för framtida bilister på vägen kanske det kan vara bra att lyfta fram detta problem...

Har ni pratat med hästägaren, ffa i det att ni uppmärksammat att hästarna vid tidigare tillfällen varit lösa?

Men att vända er till polis tycker jag kan vara en god idé om ni är flera som uppmärksammat problemet under vad jag utläser en relativt lång tid att man pratar om detta som något ganska känt?
Jag hade hört av mig i alla fall för jag hade faktiskt ansett att regelbundet rymmande hästar ska tas på allvar då något hos djurhållaren brister helt klart i mina ögon och för framtiden så kanske det nästa tillfälle är mer än bara materiella skador...
 
v


Har ni pratat med hästägaren, ffa i det att ni uppmärksammat att hästarna vid tidigare tillfällen varit lösa?

Men att vända er till polis tycker jag kan vara en god idé om ni är flera som uppmärksammat problemet under vad jag utläser en relativt lång tid att man pratar om detta som något ganska känt?
Jag hade hört av mig i alla fall för jag hade faktiskt ansett att regelbundet rymmande hästar ska tas på allvar då något hos djurhållaren brister helt klart i mina ögon och för framtiden så kanske det nästa tillfälle är mer än bara materiella skador...

Nej vi har inte pratat med dom ännu, kände att jag ville ha lite mer kött på benen innan man åker dit och kastar ur sig saker. Ja en bil är ju bara en bil även om det kan vara besvärligt. Nästa gång kanske hästen faktiskt tar sig genom vindrutan...
 
Nej vi har inte pratat med dom ännu, kände att jag ville ha lite mer kött på benen innan man åker dit och kastar ur sig saker. Ja en bil är ju bara en bil även om det kan vara besvärligt. Nästa gång kanske hästen faktiskt tar sig genom vindrutan...

Oavsett kött på benen eller ej, kan man påtala att det är ett problem, att situationen var obehaglig, tur att ingen skadats allvarligt (kanske fråga hur det gick m hästarna/visa att man bryr sig för deras skull också) och kanske en fråga om vad djurhållaren tänkt sig för åtgärd.
Är ni flera som påtalar kanske det blir en tankeställare.

Själv hade jag som hästägare typ skämts ihjäl och givetvis hjälpt till ekonomiskt om det varit min/mina hästar som rymt..men jag vet att många inte tänker så.
 
Oavsett kött på benen eller ej, kan man påtala att det är ett problem, att situationen var obehaglig, tur att ingen skadats allvarligt (kanske fråga hur det gick m hästarna/visa att man bryr sig för deras skull också) och kanske en fråga om vad djurhållaren tänkt sig för åtgärd.
Är ni flera som påtalar kanske det blir en tankeställare.

Själv hade jag som hästägare typ skämts ihjäl och givetvis hjälpt till ekonomiskt om det varit min/mina hästar som rymt..men jag vet att många inte tänker så.

Ja man kan ju alltid hoppas att folk tar sitt ansvar och gör vad som är rätt. Ska försöka komma i kontakt med dom och sen evt polisanmäla händelsen så att hästarna kan få en tryggare tillvaro.
 
Usch vad otäckt. Hoppas att det gick bra med er, det är tyvärr inte alltid det gör det när hästar kommer lösa på vägar.
Det tycks blivit vanligare och vanligare med dåliga staket runt hästhagar. Man förlitar sig på ektrådar som inte alltid fungerar vintertid. Eller så har man slarviga rutiner vid in-/utsläpp. Eller så är det bara det att det rapporteras mer om det numera. Oavsett så är det alldeles för många hästar ute på vägarna.

Utan att kunna reglerna exakt; Jag tror att försäkringsbolagets inställning beror på att hästarna inte har någon trafikförsäkring. Det finns helt ingenting (ekonomiskt) att hämta där. På samma sätt som om ni hade kört på vilt. Det är ju möjligt att en gårdsförsäkring med någon form av ansvarsförsäkring (jag vet inte hur de försäkringarna ser ut) skulle kunna gå in och täcka er självrisk (om det är det du tänker på). Prata med försäkringsbolaget igen - de har kanske dålig erfarenhet av att driva sådan frågor.
 
Usch vad otäckt. Hoppas att det gick bra med er, det är tyvärr inte alltid det gör det när hästar kommer lösa på vägar.
Det tycks blivit vanligare och vanligare med dåliga staket runt hästhagar. Man förlitar sig på ektrådar som inte alltid fungerar vintertid. Eller så har man slarviga rutiner vid in-/utsläpp. Eller så är det bara det att det rapporteras mer om det numera. Oavsett så är det alldeles för många hästar ute på vägarna.

Utan att kunna reglerna exakt; Jag tror att försäkringsbolagets inställning beror på att hästarna inte har någon trafikförsäkring. Det finns helt ingenting (ekonomiskt) att hämta där. På samma sätt som om ni hade kört på vilt. Det är ju möjligt att en gårdsförsäkring med någon form av ansvarsförsäkring (jag vet inte hur de försäkringarna ser ut) skulle kunna gå in och täcka er självrisk (om det är det du tänker på). Prata med försäkringsbolaget igen - de har kanske dålig erfarenhet av att driva sådan frågor.
Tack för tips det ska jag absolut göra.
Ja med oss gick det bra, inga skador alls som tur var. Grabben på 4 år var lite orolig att polisen skulle komma och ta oss och att vi kanske hade dödat hästen. Så han var otroligt glad när vi kunde berätta att hästen fångats on och var oskadd.
 
Det är två delar i detta.
1) bilisten har alltid ansvar att framföra fordon på ett sådant sätt att olyckor undviks, i det här fallet jämnställs hästen med vilt. Detta är vad som gäller försäkringsmässigt.

2) Civilrättsligt - vill du stämma hästägaren till tingsrätten för att kräva självrisk och annan ekonomisk skada? Det är vad som återstår, och det krävs rätt bra på fötterna för att kunna bevisa att hästhållningen inte fungerat vad gäller staket. Det räcker inte med att hästarna varit ute flera gånger, utan det ska kunna bevisas att det är p g a brister och en upprepad nonchalans.

Det är alltså rätt dyrt och meckigt att försöka få ut pengar för olyckan.
 
Det är två delar i detta.
1) bilisten har alltid ansvar att framföra fordon på ett sådant sätt att olyckor undviks, i det här fallet jämnställs hästen med vilt. Detta är vad som gäller försäkringsmässigt.

2) Civilrättsligt - vill du stämma hästägaren till tingsrätten för att kräva självrisk och annan ekonomisk skada? Det är vad som återstår, och det krävs rätt bra på fötterna för att kunna bevisa att hästhållningen inte fungerat vad gäller staket. Det räcker inte med att hästarna varit ute flera gånger, utan det ska kunna bevisas att det är p g a brister och en upprepad nonchalans.

Det är alltså rätt dyrt och meckigt att försöka få ut pengar för olyckan.
Tack, ja det är ungefär den informationen jag fått fram tidigare. För våran del är skadan redan gjord så att säga och jag väljer att fokusera på att vi klarade oss hellre än bilens och ekonomins skador. Men då detta inte är första ggn och säkert inte sista skulle jag vilja kunna göra något så att det inte fortsätter att hända. Nästa familj som kolliderar där kanske inte har sån tur som vi hade... Men en polisanmälan eller anmälan till länsstyrelsen ska nog göras....
 
Räknas inte lösa hästar som vilt?

I många fall i mina ögon rätt sjukt.. i alla fall om det handlar om hästar som ständigt rymmer.
Jag tycker att hästägare ska ha mer ansvar, det är stora djur som inte ska vara lösa på egen hand i samhället hur som helst, nåt slags djurägaransvar måste snart till, kanske även obligatoriskt med försäkring på alla hästar och att det därigenom kanske visst finns ett ekonomiskt ansvar. Men det är luddigt..ena sekunden är hästen ett boskap, ett vilt, nästa ett fordon men med häst i trafik har man plötsligt noll i förväntat ansvar..konstigt tycker jag. Vad är hästen egentligen?

Har själv erfarenhet fr liknande fenomen och där fick faktiskt hästägaren tillsägelse från polis att åtgärda så att hästarna inte rymmer mer eftersom att de varje gång de rymt korsat flertalet vägar och scenario m masskrock inte hade varit omöjligt, eller att någon person blivit översprungen.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Träning Usch, jag har ett problem som jag inte kan lösa...:( Min häst är inte trafiksäker, och situationen där jag bor gör inte saken bättre...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 271
Senast: Avel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp