Lös/rinng avföring, vad kan egentligen veterinär/klinik göra?

Sv: Lös/rinng avföring, vad kan egentligen veterinär/klinik göra?

Kan vara stressrelaterat
 
Sv: Lös/rinng avföring, vad kan egentligen veterinär/klinik göra?

Min conniponni blev bra i magen så fort snön kom...
 
Sv: Lös/rinng avföring, vad kan egentligen veterinär/klinik göra?

Vi hade en foderföreläsning i stallet av Cecilia Müller från SLU, efteråt har jag mailat lite med henne angående min diarréhäst.
Hon berättade bland annat att hon själv har en häst med liknande problem, allt är testat och man hittar ingen orsak egentligen. Hennes häst blir bättre när det fryser på.

Hon håller på att ansöka om pengar för att forska vidare på det här fenomenet och hon vill gärna bli kontaktad av hästägare med såna här hästar. Hon har ett formulär man får fylla i. Så gå in på SLUs hemsida och hitta hennes mailadress och dra iväg ett mail om du har en krånglig diarréhäst, så kanske det kan komma igång forskning på det här.

Jag står väl typ i begrepp att byta stall nu till ett där de kan få hö, där vi står nu är det svårt och jag kan bara testa kortare perioder vilket inte duger. Minst 3 veckor måste man hålla på med samma för att kunna avgöra om det ger effekt.

Min verkar ha blivit sämre när snön kom :((
 
Sv: Lös/rinng avföring, vad kan egentligen veterinär/klinik göra?

Vi hade en foderföreläsning i stallet av Cecilia Müller från SLU, efteråt har jag mailat lite med henne angående min diarréhäst.
Hon berättade bland annat att hon själv har en häst med liknande problem, allt är testat och man hittar ingen orsak egentligen. Hennes häst blir bättre när det fryser på.

Hon håller på att ansöka om pengar för att forska vidare på det här fenomenet och hon vill gärna bli kontaktad av hästägare med såna här hästar. Hon har ett formulär man får fylla i. Så gå in på SLUs hemsida och hitta hennes mailadress och dra iväg ett mail om du har en krånglig diarréhäst, så kanske det kan komma igång forskning på det här.

Jag står väl typ i begrepp att byta stall nu till ett där de kan få hö, där vi står nu är det svårt och jag kan bara testa kortare perioder vilket inte duger. Minst 3 veckor måste man hålla på med samma för att kunna avgöra om det ger effekt.

Min verkar ha blivit sämre när snön kom :((

Det ska jag göra, tack =)
 
Sv: Lös/rinng avföring, vad kan egentligen veterinär/klinik göra?

KL
tar man bakt prover vid gastroskopi?

Nu påstår man att gällande häst är endast stress den utlösande faktorn.

På människa har man gett PC o omeprazol o då blivit kvitt problemet för alltid.

Jag undrar då hur 90 % av alla hästar ngn gång får magsår. Även föl.

Vad gör hästar?
Rotar i marken o vad finns där?

Min häst får kolik i princip varje vår vid dagen för tjällossning. Då VET jag att den lyckats få fram årets första guck.

Kommer i år att ge underhållsdos Gastrogard (Omeprazol)dvs. 1/4 dos från 1 Mars... typ. Svindyrt att ge 4 v full dos- 15´kr
Astra Zeneca har patent på "Losec" preparatet till 201503 o då först kanske man börjar forska på den egentliga orsaken.
De tjänar multum på häst pga den stora vikten av djuren.

Var vill jag komma;) Jo jag skulle prova kanske hel o sedan halv dos i 2 v o se på en diarréhäst
 
Sv: Lös/rinng avföring, vad kan egentligen veterinär/klinik göra?

Åh, är det då patentet går ut - halleluja!

Nej man tar normalt inte bakterieprov. Av någon anledning som jag glömt så är inte bakterier (heliobacter) inblandad vid magsår hos häst, antar det är därför man inte tar prov?

I USA finns ett preparat med omeprazol och någon mer ingrediens, till ett betydligt bättre pris än omeprazol. Det är något jag skulle kunna tänka mig ge förebyggande faktiskt.

Tror gastro gått ner lite i pris? 1 v beh för knappt 600 kg häst kostar 2240 kr. Dvs 1 mån blir strax under 9000 kr. Det är mindre än jag gav när fbl behandlades, då gick det ju på 12 000 kr (+3 k för det jag fick hämta på klinik)

Efter resultatet på min herre, så jag skulle lätt prova lite gastrogard på en annan med samma problem - bara för att se. Ska bli intressant att se vad som händer när gastrog sätts ut. SÅHÄR bra i magen har han nog aldrig varit, även om snön och kylan nog bidrar
 
Sv: Lös/rinng avföring, vad kan egentligen veterinär/klinik göra?

Min gamla häst har varit rejält lös i magen en längre tid nu :( och jag har försökt det mesta. Hon äter redan torrhö, inget silage och 5 dl lucern + betfor + mineraler + lite havre. Träckprov visar noll. Provade att ta bort allt med melass i och gav lucern strå utan melass men det hjälpte inte och tyvärr äter hon strå dåligt. Hon är inte mager än men behöver nog sin lucern

Är gastrogard receptfritt?
 
Sv: Lös/rinng avföring, vad kan egentligen veterinär/klinik göra?

Är gastrogard receptfritt?

Nej, receptbelagt. Så en veterinär måste kolla på hästen innan de skriver ut det (om de inte undersökt hästen förr då).

Däremot är det helt ofarligt att ge även om hästen inte har magsår, så det borde inte vara omöjligt få ett recept om du förklarar bakgrunden och varför du vill prova.

Har du provat olika tillskott med? Quick fix och gut balancer gav faktiskt viss skillnad här, dock inte fullt ut - men det kan ju berott på magsåret.
 
Sv: Lös/rinng avföring, vad kan egentligen veterinär/klinik göra?

Gut balancer gav ingen som helst effekt, loppfrön, ingen som helst effekt, bakjäst ingen som helst effekt :( Linfrökaka fick hon också en period men det tog jag bort för det verkade inte spela någon roll heller
 
Senast ändrad:
Sv: Lös/rinng avföring, vad kan egentligen veterinär/klinik göra?

Gut balancer gav ingen som helst effekt, loppfrön, ingen som helst effekt, bakjäst ingen som helst effekt :(

Trist =/ Och jag vet ju hur det är.

Men vill du prova gastrogard trots priset, så jag tror inte det bör vara några problem om du pratar med veterinär att få ett recept.
 
Sv: Lös/rinng avföring, vad kan egentligen veterinär/klinik göra?

Jo det är trist men nu verkar äntligen vintern vara på väg även till mig dock så är det fortfarande lite för lite snö och lite för många plusgrader på dagarna så de gräver fortfarande i leran. Höet serveras på hårdgjord yta så de får inget hö ute i leran men rötter är ju gott som mellan mål tydligen :crazy: godare än gran vissa dagar :meh: Till helgen ska det bli mer snö och kallare så då kanske det blir bättre.
 
Sv: Lös/rinng avföring, vad kan egentligen veterinär/klinik göra?

Jag har märkt stor skillnad mot förra vintern då dom fick hösilage och bara ett av5 mål i hönät.

Nu får dom hö och 3 eller 4 av 5 mål i hönät.

Ännu ingen diarré :bow: :bow: :bow:
 
Sv: Lös/rinng avföring, vad kan egentligen veterinär/klinik göra?

Min gamla häst har varit rejält lös i magen en längre tid nu :( och jag har försökt det mesta. Hon äter redan torrhö, inget silage och 5 dl lucern + betfor + mineraler + lite havre. Träckprov visar noll. Provade att ta bort allt med melass i och gav lucern strå utan melass men det hjälpte inte och tyvärr äter hon strå dåligt. Hon är inte mager än men behöver nog sin lucern

Är gastrogard receptfritt?

Prova att ta bort lucernet. Min häst får diarre av lucern och av andra baljväxter som t. ex klöver. Hon tål inte heller potatisprotein men däremot tål hon soja.
 
Sv: Lös/rinng avföring, vad kan egentligen veterinär/klinik göra?

Delvis KL
OM... det nu är silaget som vissa reagerar på kan man då inte plasta hö?

Det är ju både arbetskrävande o svårt att lagra småbal med vanligt hö.

Jag tror att Müller kommer att erfara samma sak som Wattle sa om fånghästar om hö/ hösilage.

att dessa verkar må mkt bättre av hö trots högre sockerhalt.
 
Sv: Lös/rinng avföring, vad kan egentligen veterinär/klinik göra?

Min åt hö sitt första dålig i magen år.

Plasta hö kräver att det är absolut snustorrt innan och är svårt att få till. Vår halmbonde plastar hö men det är i princip alltid mögligt. Halmen är som tur är jättefin.
 
Sv: Lös/rinng avföring, vad kan egentligen veterinär/klinik göra?

Duktiga höbönder kan.
Det gäller att ha en bra plastare som pressar ihop balen så att där inte blir några luftfickor och så plasta noga.
Sedan så skall man antingen flytta balen omedelbart eller inte röra den alls på några veckor så att plasten får klibba ihop till lufttätt.
Varje kläm med balgrip är en risk för balen.
 
Sv: Lös/rinng avföring, vad kan egentligen veterinär/klinik göra?

Det behöver inte vara snustorrt.
Det som är viktigt är att det är absolut lufttätt.
Inget syre helt enkelt.
Mitt "silage" har ts 76% och är jättefint.
 
Sv: Lös/rinng avföring, vad kan egentligen veterinär/klinik göra?

Jag köper ju av den som samarbetar med M o som gör studierna.

De balarna är crossplastade o vartefter man tar av balen så sluter den om.

jobbigt att ta av, men bättre hållbarhet o definitivt hårt o tjockt plastat.
 
Sv: Lös/rinng avföring, vad kan egentligen veterinär/klinik göra?

Prova att ta bort lucernet. Min häst får diarre av lucern och av andra baljväxter som t. ex klöver. Hon tål inte heller potatisprotein men däremot tål hon soja.

Jag ska direkt testa att ta bort lucern, tack för tips!
Kanske ska testa att avvakta med potatisprotein också 3 veckor...

Igår kom jag på att vi nyligt slutat med Kvarbyfoders balansmineral, det innehåller lite allt möjligt som ska hjälpa magen. Eftersom magen gått upp och ner hittills så tänkte jag att de inte gör skillnad, men när han nu blev sämre så kanske det hjälpt något ändå...
 
Sv: Lös/rinng avföring, vad kan egentligen veterinär/klinik göra?

KL
Övervikt kan också ge metabolismproblematik.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Är så orolig. Har kontaktat veterinär men ingen har tid att ta in min hund. Kontaktade även djursjukhus och de kunde inte heller!! Min...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 769
Senast: Roheryn
·
Hästvård ***DISCLAIMER: Veterinär är inkopplad och har varit från början. Denna tråd är skapad för att få mer input plus att jag själv tycker det...
Svar
11
· Visningar
2 371
Katthälsa Jag har kommit över lite läsning på nätet gällande IBD hos katt och börjar fundera på om det är vad vår en katt kan ha. Katten är en...
Svar
5
· Visningar
7 204
Hundhälsa Jag blir så jävla less ang min sjuka hund. Det började här i vår att min hund (efter långvarig trötthet som inte visade sig bero på alla...
Svar
19
· Visningar
4 872
Senast: Nominous
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp