lös i magen...

T

TheOne

Har haft hästen (på foder) nu i ca 1,5 månad... Hon har varit lös i magen sen hon kom hela tiden, inte ren diarré, kommer några "riktiga" skitar per dag också, men rätt mycket löst och hon pruttar väldigt mycket...
Vi har gett henne en kur av proequo, då har hon varit bra..men den tog slut i fredags, på söndagen var hon lös igen... fodret hon får här är samma som hos sin ägare, förutom att hösilaget givetvis inte är slaget på samma äng = kan ju skilja... Problemet innan har varit att hon verkar ha mått väldigt dåligt av sin mage, alltså blivit sur och otrevlig att hantera, har liksom inte känt att man kunnat lita på henne.. detta har blivit sååå mycket bättre under proequo-kuren... vad jag nu är rädd för är att hon åter blir sur och otrevlig när magen är dålig igen, men vad ska jag göra??
Foderstaten är:
morgon: 3 kg hösilage, 3 dl kraft grund + vitaminer
lunch: 2 kg hösilage
eftermiddag: 1 kg hösilage, 3 dl krafft grund, 2 dl betfor (blötlagt), 3 dl vetekli + vitaminer
natt: 2 kg hösilage
Går ute ca 0600-1700

Tänkte ge henne 1-2 veckor nu och se hur hon mår, men börjar hon bli otrevlig igen så måste vi ju göra nåt, för då mår ju hela hästen dåligt!! Några tankar?
 
Sv: lös i magen...

Det låter som ganska lite mat. alltså grovfoder. Är det en ponny? hur hög är ts-halten i hösilaget? Det finns något som heter mag-tarm du kan köpa på lantmännen som är bra om hästen är dålig i magen. Vanlig bakjäst kan oxå funka.
 
Sv: lös i magen...

Det är ett halvblod på ca 160 cm, som, enligt ägaren, ska vara väldigt lättfödd, har tidigare gått på som mest 7 kg hösilage, nu får hon 8 kg...
TS är 84%...

det jag är "rädd" för är att hon inte tål vårt hösilage, eftersom det är det enda som är skillnad jämfört med fodret hon fick hemma... vill gärna ge mer, men om hon inte tål det så blir det ju inte bättre!!!
 
Sv: lös i magen...

Tål hon det ändå inte när du ger 8 kilo så kan du ju lika gärna testa att ge några fler kilon. Kan ju vara så att hon får alldeles för lite för att tarmen ska fungera normalt och hon därför både blir lös i magen och sur att ha o göra med. Normalt äter ju hästarna 14-18 h/dygn.
 
Sv: lös i magen...

okej.. vi ska testa att öka, men gör det väldigt sakta... för när hon kom så la vi på väldigt fort så det blev 10 kg eftersom vi tyckte hon behövde gå upp i vikt! men då blev allt totalt fel!! När jag pratade med ägaren så rekommenderade hon att vi började med att minska hösilaget eftersom hästen aldrig har fått så mycket mat! Så då minskade vi och liksom "började om"... men nu när hon blev lös i magen igen när proequon är slut.... då kändes det lite hopplöst.. :(
 
Sv: lös i magen...

Min unghäst var lös i magen större delen av sommaren, och jag har testat lite olika saker.

Han gick på bete, och jag tog han ifrån betet en vecka och diarren slutade. Men det är inte roligt att gå i en liten grushage när kompisarna är på andra sidan.

Jag fick tipset at ge han A-fil vilket fungerade bra, men så fort jag slutade så belv magen dålig igen.

Sen hittade jag något som heter fiberplex som man blandar ut i fodret, innehäll dött jäst och olika bakterier. Får som längst ges i 6 månader. Detta var det som fungerade bäst, och magen blev glad igen..

Lycka till..
 
Sv: lös i magen...

Jag tycker givan grovfoder är förkastligt lite. Många gånger beror lösmagar på en för liten giva. Höj givan ordentligt. Gjordes något smidigt foderbyte då hon kom till er ? Ni har ju knappast samma grovfoder som fd ägare. Fick ni med något grovfoder så ni kunde introducera långsamt ?
 
Sv: lös i magen...

nej, tyvärr fick vi inte med något grovfoder, var slarvig som inte tänkte på skillnaden i hösilage också, men hade inte heller förstått det som att hon skulle vara känslig....

Förkastligt låg tycker jag är att ta i!! Du känner ju inte till värdena, och jag har räknat på fodergivan och den är just nu i precis underkant, så + 1 kg hösilage så är den ok, men vill som sagt öka sakta.... Det är ju trotts allt en ganska liten och lättfödd häst...
 
Sv: lös i magen...

Ja, fast det är ju inte hö du fodrar med, det är ensilage med lägre ts halt. du kan föda en häst med supervärden på några kilon, men den får då ändå för lite strå. Lättfödd eller inte, är hästen kass i magen beror det snarare på för liten giva. Så himla fet kan den väl inte bli med lite högre giva ? ett halvblod på 160 anses väl inte vara en liten häst ?
 
Sv: lös i magen...

Jag tycker att 8 kg hösilage med ett hösilage som har 84 ts är torrt. Det är lika torrt som mitt hö och då är det lagom mängd hö tycker jag..
 
Sv: lös i magen...

Varför ger du bara 2 kilo silage till natten? Det är en jäkla massa timmar att stå utan att kunna få något i magen. Hästars gallblåsa är anpassad för att det ständigt finns något i magen, annars står magsyror och fräter på magsäcken, kan ge magsår och andra matsmältningesbesvär. Skulle helt klart ge minst dubbelt så mkt hösilage vid kvällsgivan, samt lägga in lite fräsch halm att plocka i när maten är slut.

För lite växtfiber i maten är en vanlig orsak till lös mage. Även nu när det finns pölar i hagen kan de bli lösa om de gillar att drick smältvatten.
 
Senast ändrad:
Sv: lös i magen...

Men då är det inte ensilage utan hö. 8 kg är i ganska underkant till 160 häst. Den bör ju åtminstone väga runt 500 kg.
 
Sv: lös i magen...

Ja lite i underkant kanske..men väger den verkligen 500 kg?? Min som var 160 vägde 450..det beror ju på hur den ser ut..hade varit bra med ett kort på hästen!! Mitt sto på 165 cm väger kanske max 600 kg och hon är ganska så grov typ..Hon kommer att få 11 kg hö när vi introducerat klart..hon får blandat nu..behöver hon mer sen så får hon ju det..Allt beror ju lite på hur mycket kraft det är i höet så att säga.. plus att hon får halm.
 
Sv: lös i magen...

Nej det vet jag inte..jag utgick från de hästar jag haft. Ett halvblod på 163 grövre modell = 525 kg och annat halvblod på 156 cm nätt modell = 450 kg ca. Ingen av dom var feta.
 
Sv: lös i magen...

Svar till flera:
har inget kort på datorn tyvärr... vet inte om jag vill lägga ut det ändå, eftersom det inte är min häst!
Hon är ca 160 cm och ganska kort o kompakt och lättare modell.

Hösilaget har ju en TS på 84% så det kan jämföras med hö!

2 kg på natten har varit för att det är svårt att dela upp när man ger så många gånger per dygn... 3 kg på morgonen är pga att de kommer ut kl 0600 senast o då är det kallt o ruggigt ute....

halm får jag inte tag i... :(

vid en foderberäkning så får jag som resultat att hästen får en rimlig grovfodergiva, så känner mig inte särskilt orolig för att det skulle vara för lite!!!
 
Sv: lös i magen...

Fast rimlig behöver ju inte betyda bra. Det betyder ju endast att du inte ger i underkant. Man får ju inte neka hästen tuggtid bara för något är rimligt i ett program. Hästen har ju problem uppenbarligen med magen, varför då inte öka grovfodret och se vad som händer. Att stå så lång tid som din häst gör utan någonting är inte bra. Man måste ha i baktanke TROTS alla beräkningar att hästar bör äta/tugga större delen av dygnet. Även om hästen är ett tamdjur nuförtiden så har deras ätbeteende och matsmältning inte ändrats alls. hästen är en grovfoderomvandlare och man bör ju sträva efter att den ska få fortsätta att vara det.
 
Sv: lös i magen...

hon har fått 10 kg av oss från början, men mådde inte bra då heller, så därför har vi provat att "börja om", på ägarens inrådan... planen är att öka, men lite saktare o försiktigare än vi gjorde från början, och att börja i samband med att hon var bra efter kuren av proequo.. tyvärr verkar det inte ha hjälpt... :(

Men jag vill ha tips och förklaringar till varför hon är lös i magen?!? Att hon får för lite grovfoder behöver ni inte ge som förklaring, den har jag redan hört och jag lovar, jag lyssnar, men jag tror inte mängden grovfoder hon får nu är grundorsaken till hennes problem, isåfall är det att hon inte tål grovfodret vi har alls!! Men kan det vara gräset ute? som ibland är fruset, ibland jätteblött... kan det vara att hon får i sig jord ute? kan hennes mage redan vara förstörd eftersom hon aldrig fått mer än max 6 kg grovfoder tidigare i sitt liv vintertid?
Några andra tips?
tycker det verkar som det är rätt många som har problem med hästar med lös mage nu om man tittar runt på lite trådar....
 
Sv: lös i magen...

Vi hade en ny häst i stallet på foder som var lös i magen. Alla knep provades men till sist visade sig att stoet reagerade på Betfor!!! Enl vet. var detta inte helt ovanligt även om stoet ätit betfor tidigare.
 
Sv: lös i magen...

Några olika orsaker:
- dricker vatten/äter rötter i hagen, får i sig lera och annat som oroar magen.
- magen är i obalans efter foderbytet. Jäst eller typ mag-tarm kan fungera.
- för lite grovfoder
- ohygiensikt grovfoder
- kraftfodret
- hästen är orolig/stressad

Några exempel:)
 
Sv: lös i magen...

det var ju intressant... men hon får typ 2 dl betfor... känns konstigt om hon skulle kunna reagera så mycket på så lite... hur fick ni reda på det?

heidi maria: hon har ju fått en kur med proequo för magen, blev bra under tiden hon fick den, tog slut en fredag, på söndagen var det kört igen...
hon har hyfsat med gräs i sin hage, har aldrig sett henne stå o gräva o äta jord eller sånt.... men kanske får i sig annat ute ändå..
Orolig o stressad är hon inte längre, var kanske det dom första dagarna, men det är coolt nu...

ska ringa veterinär o rådfråga imorgon om jag får tag i någon....
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hejsan, Min hund på 12 år har haft känslig mage i många år. Vi gav henne pro-kolin+ för hård och rumlande mage vid behov i flera...
Svar
1
· Visningar
1 093
Senast: Tjholahopp
·
Hundhälsa Vi köpte valp i somras. Hans lösa avföring nattetid är problemet. Han har tidigare bajsat mjuka korvar men för snart en månad sedan...
Svar
3
· Visningar
1 474
Senast: Ratax
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 293
Foder & Strö Vi har för ca 2 veckor sedan bytt från hö till hösilage utan invänjningsperiod. En häst blev dålig och lös i magen (svans och bakben är...
Svar
8
· Visningar
1 038
Senast: Sparksfly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp