Lös i magen

Jofta

Trådstartare
Min häst på tre år är lös i magen. Inte värsta sortens diarré, skiten har rätt färg men är sällan i bollar. Jag är väldigt dålig på foder men vi har två olika sorters grovfoder. Antingen fodras det med ett ensilage som är av andraskörden, det är väldigt grönt och blött, låg ts halt. Eller så får det hösilage som är tort och fint med hög proteinhalt.

Vissa påstår att han borde äta av ensilaget då "det är vanligt att de blir lösa i magen av för mycket protein."
Andra menar att han ska ha av hösilaget för att "det är vanligt att för låg ts halt bidrar till lös mage."

Tacksam för svar :)
 
Sv: Lös i magen

Jag skulle säga att det är för lite TS totalt som bidrar.
När vi ökat på givan har hästarna blivit mycket bättre.
 
Sv: Lös i magen

Okej. Han får just nu av ensilaget, det med lågt TS. Du tror altså att det skulle hjälpa om han åt mer av det? Han kan ju egentligen få fri tillgång men han rör runt maten så mycket och vill inte äta om de fått ligga så det är en balansgång. Men testar att öka på givorna!!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Nu behöver jag råd! Jag har en häst som är mycket känslig i magen och kan inte äta vilket hö/silage som helst utan får lätt diarré. Där...
Svar
16
· Visningar
2 550
Senast: Alexandra_W
·
Foder & Strö Vi har en treåring med mycket känslig mage. Under betessäsongen mår hon bra, har fast avföring och magen är lugn. Varje år under...
Svar
9
· Visningar
2 772
Senast: svea
·
Foder & Strö Behöver lite råd om mitt hösilage :) Förra året så lyckades min fodergubbe pricka in att slå, torka och plasta balarna mellan alla...
Svar
15
· Visningar
5 879
Senast: trollmamma
·
Foder & Strö Hej! Har ett sexårigt fullblod som jag köpte i september förra året. Han var i lite lågt hull och hade väldigt tunn överlinje när jag...
2
Svar
39
· Visningar
4 664
Senast: Dornes
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp