Lönt att diskutera hästar?

Mim

Trådstartare
Är det lönt att diskutera hästar och allt det innebär med ngn som inte förstår? :confused:

Blev lite less när jag fick höra att en granne sagt att han inte tyckte vi skulle ha hästar av den enda anledningen att; "dom står ju bara i hagen". För han la till att det finns inget i stall eller annat att anmärka på.;)

Nu kan han inget om hästar, och när jag rider så kanske jag rider förbi hans hus var fjärde ridtur och då kanske han är hemma en av fem ggr. :meh:

Till saken hör att just denna vinter så har jag inte ridit så mkt som jag önskat, vi tog bort en häst och fick låna en som sällskap till min andra och denna häst har jag inte riktigt "hunnit lära känna" pga allvarliga sjukdomar i familjen och dödsfall följt av begravningar, + problem på jobbet som gett en massa övertid.:(

Men nu vänder det, både på jobbet och det är ljusare på kvällarna, man hinner ut efter jobbet på ett annat vis så jag känner att allt går framåt.

Och nu undrar jag hur skulle ni gjort, skulle ni konfronterat grannen med hans "skitsnack" eller skulle ni bara låta det vara.
 
Sv: Lönt att diskutera hästar?

Skulle nog strunta i det i detta läget.
Om det blir mer kommentarer kan man ju lugnt och sakligt säga ngt men ofta känner jag det är bäst att inte bry sig så mkt om vad folk tycker.
 
Sv: Lönt att diskutera hästar?

Nä, det är inte lönt att diskutera sånt med folk som ändå inte kommer bry sej. De har redan sina förutfattade meningar.
 
Sv: Lönt att diskutera hästar?

Ni tänker som jag då. Frågade mest för jag undrade hur andra skulle gjort.
Och som ni skrivit, det är inget han har med att göra och inget jag kan ändra hos honom. ;)
Tack för svar. :)
 
Sv: Lönt att diskutera hästar?

Nej vad skulle du tjäna på och få ut av det, mer än att grannen tycker att du bekräftat att hans åsikter stämmer. Det är så som dessa människor fungerar.
 
Sv: Lönt att diskutera hästar?

Min häst har haft diffusa symptom på att någonting är fel sedan i augusti 2013. Flera klinikbesök, specialhovslagare/skor/ massage, osteopat, equiterapeuter osv osv...

Mina kollegor på jobbet har ju fattat att något är tok eftersom jag titt som tätt har vart tvungen att ta ledigt eller gå tidigare pga hästen ska kollas på nåt sätt.

Dom ser ju på facebook att jag är ute och rider på hästen samtidigt som dom på jobbet "irl" får höra att det är nåt fel på hästen men ingen vet egentligen vad.

Nu har det dykt upp nya symptom, så som att hästen börjat skaka på huvudet i ridningen, något han aldrig gjort i hela sitt liv (jag har ägt hästen i 13 år så nej, det är inget normalt för honom) och när då en kille på jobbet frågade hur hästen mådde och jag berättade så skrattade han och sa "ja alltså han vill ju inte att du rider".

Då brann jag av och sa att han var en idiot och det är lönlöst att diskutera hästar med någon som inte kan. Det är inget normalt beteende och det är absolut inget roligt eller något att skratta åt och från och med nu ska jag aldrig diskutera hästen på jobbet. Om någon frågar kommer jag bara säga "nej han är inte frisk än".

Killen bad om ursäkt och blev väl lite chockad men när man kämpar och alla gör allt man kan för att hästen ska bli frisk och må bra, så mycket tid och pengar utan att egentligen "få något tillbaka" så är det inte så jäkla roligt att vara hästägare sånna här gånger.


Så nej. Det är inte lönt att diskutera hästar med någon som inte fattar, enligt mig!
 
Sv: Lönt att diskutera hästar?

Jag hade inte heller brytt mig om att prata om det.

Brukar inte direkt prata om hästarna/hundarna eller djuren i övrigt med folk som inte fattar. Samma som jag diskuterar inte min barn med andra människor. Visst om någon frågar så svarar jag men brukar vara ganska neutral och kortfattad. Känner inte för att gå in i djupare diskussioner.
 
Sv: Lönt att diskutera hästar?

Jag tror att du helt enkelt blev lite stött när grannen påpekade att hästarna bara gick där i hagen just på grund av att du haft det jobbigt och haft dåligt med tid=dåligt samvete för att du inte hunnit med hästarna. Det är svårt att få en person utan hästintresse att förstå tjusningen med hästar oavsett om de bara går i hagen eller om man rider aktivt.

Personligen bryr jag mig inte särskilt mycket om vad folk tycker. Går mina hästar och skrotar i ett år så är det ju fortfarande jag som betalar alla dessa pengar i månaden för till synes ingenting. Tycker andra att jag är helknäpp som betalar för ingenting så får de väl tycka det då ;)
 
Sv: Lönt att diskutera hästar?

Nej, det är inte lönt. Jag har försökt i många år att förklara men jag har rationaliserat ner det till: -Skit du i det så lever du längre.

Till Pappsen har jag gått ner till jakande eller nekande svar:
Du är så fjompig med din häst! Ja (om jag lägger ner en massa tid och pengar på något så bör vederbörade må bra)
Det är ju bara att hitta nån unge som kan rida om du inte hinner! Nej (det går inte att slänga upp en random unge, denne skulle ha ihjäl sig)

Mitt råd: Skit i grannen! Påpekar han igen att hästarna är hagprydnader så säg att du har det så för att du har så mycket pengar och vet inte vart du skall göra av dem så du köper hästar för dem. Det brukar reta upp folk utav bara den;)
 
Sv: Lönt att diskutera hästar?

Mitt råd: Skit i grannen! Påpekar han igen att hästarna är hagprydnader så säg att du har det så för att du har så mycket pengar och vet inte vart du skall göra av dem så du köper hästar för dem. Det brukar reta upp folk utav bara den;)

:bow::rofl:
 
Sv: Lönt att diskutera hästar?

Tack!!! Faktiskt precis vad jag behövde höra, jag och Geysir har kämpat med hans spatt och lite andra grejer ett halvår nu, och jag ska aldrig mer diskutera det på jobbet. Men just att folk tycker det är fullständigt okej att skratta åt att man har en krasslig häst, ibland undrar min allra mörkaste sida vad chefen skulle säga om jag "skojade" om hans dotters hälsa...
 
Sv: Lönt att diskutera hästar?

Tack!!! Faktiskt precis vad jag behövde höra, jag och Geysir har kämpat med hans spatt och lite andra grejer ett halvår nu, och jag ska aldrig mer diskutera det på jobbet. Men just att folk tycker det är fullständigt okej att skratta åt att man har en krasslig häst, ibland undrar min allra mörkaste sida vad chefen skulle säga om jag "skojade" om hans dotters hälsa...

Säg det!

Ärligt talat, vad är det för idioter till arbetskamrater? Att skämta om sjuka djur är definitivt inte ok. Det skulle aldrig förekomma på mitt jobb. När en valp jag hade bröt benet fick han följa med till kontoret trots hundförbud, så att jag skulle kunna ha honom under uppsikt. Detsamma gällde när hans mamma långt senare drabbades av nackdiskbråck. Flera arbetskamrater samt chefen var under denna jobbiga tid (hunden hade stundtals väldigt ont) engagerad i hur det gick med henne och kom in på rummet bara för att fråga hur det var med Dharma och klappa lite extra på henne.

En kollega har flera gånger flaggat för "VAH" - vård av häst. Visst får hon jobba igen tiden, men INGEN skulle ifrågasätta att hon måste till veterinären och definitivt inte skämta om det. Detsamma gäller som sagt om någon av personalens hundar eller katter är sjuka. Det finns inte på världskartan hos oss (och trots det är långt ifrån alla djurägare, tror vi är sex st av 14 personer).

I min värld är det bara totalt icke-empatiskt och verkligen inte ok att skämta om sjuka djur.

TS - som andra sagt, strunta i grannen!
 
Sv: Lönt att diskutera hästar?

Hade nog inte konfronterat grannen. Du ska inte behöva redogöra vad du gör med dina djur!
Får hästarna foder, vatten, vet vård vid behov, hovvård mm mm så kan de gå i hagen hela dagarna om du vill. Det har inte han med att göra.

Tycker jag iaf. De flesta av mina hästar hade älskat en sådan tillvaro medans några skulle må dåligt av att gå och slappa. De är individer de också!

Strunt i grannen......
 
Sv: Lönt att diskutera hästar?

Kan det vara en gammal gubbes kärva sätt att försöka skoja med mig? En del gubbar uttrycker sig så får att få igång lite käfteri på skoj.

Min höbonde brukar skämta brutalt med mig men ser gravallvarlig ut.
 
Sv: Lönt att diskutera hästar?

Jag håller med föregående skribenter. Inte lönt att prata med nån som inte vill förstå. Vad rör det din granne vad du gör och inte gör? En sak är om hästarna vanvårdas men för att de går i en hage och han inte ser att du rider?

Folk har lite av en tendens att lägga sig i när de inte förstår något. En sak är att fråga och en annan sak är att påstå.

Tex: "står dina hästar alltid i hagen?"
Och "dina hästar står alltid i hagen"

Och mer nedlåtande: "dina höstar står bara i hagen.

Så visst är det en himla skillnad
 
Sv: Lönt att diskutera hästar?

Det är bara att strunta i,
Min granne undrade för ett tag sen varför våra hästar var ute så länge, så att om det var pga att jag jobbade och att hon kunde hjälpa till osv.

Hästarna går ute 12-14h i medelstora hagar, vilket jag tycker är en nomal tid. Är de inne längre så sparkas det i boxen, grimmor kastas och de stressar upp sig.

Grannens hästar är ute mellan kl 9 och 12-14 i små 4kanter. Om det är bra väder dvs, vid minsta lilla regn tas de in i panik.
Jag har aldrig kommenterat deras hästhållning trots att jag jobbat där, så att ha grannen kommenterande om att mina hästar får gå ute hela dagen, tillsammans, i stor hage, får gå på gräs och vara hästar. det. är irriterande.

Men jag väljer att strunta i det, de får sköta sitt och jag mitt så blir alla glada.
 
Sv: Lönt att diskutera hästar?

Samtidigt måste man också själv förstå att andra inte kan förstå vad de inte har kunskap om. Det var nog inget illa menat från din arbetskamrat.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 331
Senast: Solstig
·
Kropp & Själ Jag fick reda på att jag har en liten hörselnedsättning på ena örat redan för 25-30 år sedan, beskedet kom då som en överraskning. Jag...
2
Svar
27
· Visningar
1 919
Senast: hastflicka
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 588
Senast: Lhas
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 546
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp