Ainon

Trådstartare
Vad för moment ingår i lydnadsklass 1?

I vilken ordning brukar man börja att lära in de olika grejerna?
Nu när basic sitter (sitt, ligg, fot med koppel och fot lös med störning, inkallning och div "trick") måste vi ha något nytt att träna på :D

Sv: Lk 1

Vilken ordning är nog upp till var å en men det som du inte (efter vad jag kan utläsa) har tränat in är "läggande under gång", "Stående under gång", "Platsliggning", "apportering", "Hopp"..
Det som ingår är:
Platsliggning, linförighet, inkallning, Läggande/stående under gång, apportering, hopp..
Ordningen är jag lite osäker på;)
Har jag missat nåt så ber jag om ursäkt och låter någon klok bukefalist rätta mig;)

jo fan, dum jag (va ett tag sen) fritt följ är borttaget och hålla i apport ditsatt.

Hunden skall sitta vid sidan och föraren visar föremålet (framför näsan högsta retningsgrad) hunden får endast ta föremålet efter komando apport. Hunden håller utan tugg till föraren "beårdras" ta föremålet :D

*dumma dumma jag*

Okej tack alla 3.

Det där med läggande under gång är det nog vi ska försöka lära oss först.

Men det där med apport, får hunden apportera vad som helst? eller är det något speciellt den ska apportera?
Min hund väger ju inte enns 1,5kg så han orkar inte bära någon jätte grej.

Senast ändrad:

Apporter finns i anpassade storlekar och hindret är ett "rättuppstående" som är lika högt som hundens mankhöjd!
Hinder:
6634030.jpg

Apporter finns i anpassade storlekar
Ja om man har tur ja :angel: Den minsta jag hittat väger 150g och den har jag till en dvärgpinscher, på tävling är det inte alls säkert att de har en så liten och då får man köra med det som finns tillgängligt på tävligsplatsen. Jag har inte börjat tävla än själv men de som tävlar med småhundar säger att det varierar eftersom en del klubbar tycker att storlek:liten är en kelpie. Så det skadar inte att träna med "jätteapport" när hunden klarar av en liten.

Rätt ordning på LK 1 är
Platsliggande
Tandvisning
Linförighet
Läggande under gång
Inkallning
ställande under gång
Apportering
Hopp över hinder

Oftast frågar de på tävling vilken av storlekarna du vill ha på apporteringen. Den mista de har är ganska liten. I vilken ordning man tränar in momenten är olika. Jag tycker platsliggning är så mycket poäng och ett br amoment att börja med. Där ska hunden även stanna kvar vilket är ett bra kommando att vara säker på om du ska tävla.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 825
Senast: Maniac123
·
Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
1 142
Senast: Nepenthe
·
Övr. Hund Vi blir med valp om ca 6 veckor ❤️ Innan sommaren köpte jag böcker och började läsa och förbereda mig. Jag tycker dock att det är svårt...
Svar
11
· Visningar
1 194
Senast: Luff
·
Hundträning Balder är drygt 1,5 år och kom till oss i början av juni. Han har ett speciellt förflutet som innebär att han aldrig fått någon direkt...
2
Svar
29
· Visningar
3 045
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Snabbmat?
  • Mens