ljust nytt läder HJÄLP

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare pandan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 20
  • Visningar Visningar 1 998
P

pandan

med vad ska jag smöra ind et med för att dte inte ska se fläckigt eller bli förstört..??

Sv: ljust nytt läder HJÄLP

JA JAG LÄSTE DÄR MEN HITTADE INGET OM LJUST LÄDER!!!

presige säger ni hm hur ska jag hitta et å jag bor i en håla :( finns ju inte på nåt ställe man beställer från heller funakr inte vanilgt läer balsam eller olja?

Haha, ja oj.. Förlåt! Menade inte att låta som en besserwisser :o :D

Olja och vanligt läderbalsam är ingen höjdare att använda, det kan mörka lädret rätt mkt.

Jag är själv väldigt förtjust i ljust läder....

Ifall det har en "ruggad" baksida har jag doppat en tops i vanlig matolja typ kronolja, och försiktigt smörjt det på baksidan...

Mitt kandar har endast smörjts på detta vis och det har visserligen mörknat något, men det är fortfarande ljusbrunt...men det köptes 1978.....

Någon annan hade använt olivolja till ljust läder, men hur resultatet blev har jag ingen aning om...

Nyx skrev:
Prestige Leather Elisir fungerar bra.

Vart får man tag på denna produkten?

Har precis köpt mig en tabacco färgad Prestige sadel - och vill inte att den skall få fläckar etc.

mina erfarenheter är att effax läderbalsam är bättre än olivolja.
men jag har inte testat så många olika än.

Är det den som är i en låg burk med brunt omslag???

Den använde jag i så fall till den nya halsringen och det gick jättebra...den mörknade nästan inte alls.....

Effax läderbalsam är en helt brun plast moj som nog inte är så låg. Jag tror du tänker på den fron Ekol, som liksom är en en vit ganska platt plastburk med brun å gul etikett.

Du kan ju beställa från nätet!!! Equinet har bra priser...
Själv använder jag Akene från Butet. Jättebra men lite dyr... Effax har en gul burk också med ungefär samma klet- inte fett som i den bruna. Också bra och lätt att ha att göra med.

Den gula burken är rengöring (använder själv den, är mkt bra!), dne bruna fett. Finns en till, en flaska som jag tror är både rengöring och uppmjukande/smörjande som jag inte provat.

Minkolja som inte är en olja i konsistensen, den används bla på dessa ljusa naturfärgade kängor för att de inte skall bli fula i färgen. Även nubuckkängor klarar minkoljan utan att bli fläckiga, därför har jag användt den på ett ljust naturfärgat träns med utmärkt resultat och inga fläckar på lädret.

Hittade burken som jag menade, det är Skinn- och läderbalsam från Ekol...

Köpte den på rekomendation från Tärnsjö Läder.....

Den innehåller både Bivax och Minkolja....

Tyvärr innehåller den även Jordnötsolja, så jag måste ha skyddshandskar när jag använder den då jag är allergisk mot Jordnötter....

har om nån hemside adress eller nån återförs'ljares adrsss tillwebbshop?

så ljust läder blir inte mörkare med presige? eller vad ska jag ha?

Hej!

Ta kontakt med nån westernbutik, dom brukar sälja en olja som heter neatsfootoil. Det finns många sorter av den men åtminstone en av dom ska vara väldigt bra för att bevara ljust läder. Dom använder den mycket på ljusa westernsadlar. Sen så är det ju ett faktum att med åren så blir ljust läder mörkare, tyvärr.

MVH Frida

Liknande trådar

Utrustning Min häst rullar fast och nu behöver jag hjälp! Ska sätta regel på väggarna men HUR har folk gjort! Hittar ingen bild. Han är ca 170...
Svar
7
· Visningar
798
Utrustning Min ponny är en MAXAD C ponny som är väldigt pigg men extremt känslig. Jag håller på att försöka se över hans bett då han har väldigt...
Svar
6
· Visningar
354
Senast: Valle
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
643
Senast: cowgirl81
·
Hemmet Mitt växthus börjar bli hemskt slitet och jag funderar på huruvida det är vettigast att renovera det eller om jag ska avvakta ett par år... 2
Svar
39
· Visningar
1 525
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tuggbensfavoriter
  • Vad heter den här?
  • Valp 2025