Ljuger de om preventinmedlens säkerhet?

L

Lithonit

Jag har lite p-medels besvär, efter två tappade kopparspiraler och en medecin som gör att jag inte kan använda de flesta hormonpreparat så känns det lite svettigt.
Till saken hör att jag absolut inte kan/får bli gravid (extremt tuffa grav.- medecinering som jag inte kan sluta med mm.). Abort är helt otänkbart för mig så det här är en viktig fråga.

Nu väntar jag på att få sterilisera mig- MEN- det drar ut på tiden.
Vi använder kondom nu men det är ju inte supersäkert mot graviditet.

jag har funderat på hormonspiral "så länge"- eftersom blödningarna minskar är risken mindre att den åker ut.
Den ska ju tydligen vara lika säker som sterilisering, dvs. 99,8 %- men nu när jag googlade fick jag ganska många träffar på folk som blivit gravida med hormonspiral ...!!! en skrev att hennes BM hade haft 3 gravida på 7 år som blivit gravida med hormonspiral.

Ljuger de om säkerheten?
Jag blir så himla irriterad på sånt här.
Finns det nån metod man kan känna sig säker med??

Sv: Ljuger de om preventinmedlens säkerhet?

Jag har upplevt det som att det är väldigt ovanligt med graviditeter med hormonspiral men vet inte om det stämmer. Jag valde själv hormonspiral för att jag ville vara säker på att inte bli gravid just för att det verkade vara det säkraste sättet. Jag är inne på min andra och har haft i över 10 år nu och det har fungerat bra för mig.

finns inget helt 100 procentigt preventivmedel. Kondom + pstav/spiral/ppiller osv bör väl vara det säkraste ?

99.8 betyder att 2 på tusen blir gravida.

Att samma BM träffar tre på sju år gör verkligen inte statistiken felaktig.

Hormonspiral är ju ett vanligt p-medel vilket innebär att det är väldigt många kvinnor som använder det. Det innebär att trots att säkerheten är hög så kommer ett par kvinnor med p-medlet ändå att bli gravida, varje år.

Sedan pratas det ju högt om alla gånger p-medel misslyckas. Mycket mindre talas det om de fall när de funkar, vilket de ju faktiskt oftast gör (förutsatt att de används rätt).

Det som inte är säkert med kondomen är att den kan gå sönder, då kan man ju ta ett dagen-efter-piller, eller bara undvika de dagarna i månaden som är runt ägglossningen.

Är en sterilisering bara 99,8% säker? Hur fanken är det möjligt?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka