Ljudkommandon?

P

pavement

Vad har ni för ljudkommandon? Känner att det är hög tid att lära mina det när jag ändå bara tömkör än så länge. Har dragit på det eftersom jag inte har en aning om vilka ljud jag ska använda!

Till trav funkar väl "sss" eller "sscch", skritt bara smackning. Men galopp då? Eller har ni några helt andra kommandon?

Sv: Ljudkommandon?

skritt: klickljud
trav: ssss, schssss
galopp: gaaalopp

smackning använder jag som förstärning när hästen har somnat till och inte lyssnar.

skritt tungklickljud
trav sssss
galopp pussljud.
öka schhhhhh
halt ptroo
minska farten whooo

Dessa kommando lär man en häst på 15 minuter, bara man är konsekvent.

Jag smackar för skritt , schhhh för trav, och vissling för galopp. Om jag vill att hästen ska öka farten anv jag gångartens komando lite högte och hårdare. Vid minskning prooar jag och vid halt tar jag upp prooet till ett högre tonläge på slutet om hästen ska stanna. Har inte kommit till höger och vänster ännu men jag klurar på vad som kan vara bäst på mina.

smacka = skritt/gå framåt
sss = trav, ibland förstärkt med pisk eller smackning
whoo = halt
saaakta = sakta tempot
schschsch = öka

Använder även vänster och höger.

Pussljud för galopp är inte befäst ännu, har bara galopperat för vagn en gång och då föll han in i det själv uppför en backe.

Senast ändrad av en moderator:

stanna: ptrooo
skritt: smacka
trav: s-ljud
galopp: säger galopp
sakta ner: hoo (typ som tomten fast långsamt :p)
öka farten: klickljud
Backa: säger homa

Skritta: Smackar, klickar
Travar: Kom Ssssss,
Galopp: Vissling eller Baaaalopp (fråga mig inte varför jag satt ett B istället för G)
Byta ner i gångart: Saaaaktaaaaaa
Dra ner tempo i samma gångart, mest traven: Teeeempooooo
Backa: Back
Halt: Proooooo

Skritta: smackning
Trava: sss
Galopp: gaaaalopp
Sakta av: whooo
Öka: Smackning, s-s-s i trav
Halt: Ptroo
Backa: Kom back, back

Skritt - fram
Trav - sssss
Galopp - JA!! (glatt och kort)
Sakta ner - whooo
Halt - ptroo

Skritt: klickljud
Trav: ssss
Galopp: smackning
Backa: "Back!"
Stanna: prrrrr-hoooo
Sakta av: "Saaakta!"

Jag har även lärt in "Byt!" som betyder "byt varv" vid tömkörning på volt. Då ska hästen själv vända sig utåt, så att inte tömmarna trasslar sig. Poängen är att jag ska slippa sakta av till skritt och byta varv manuellt. Med det här kommandot så kan hästen byta oavsett gångart, eftersom den själv lägger en volt utåt.

Min förra hingst var så drillad på dessa kommandon att det en gång höll på att gå riktigt galet på grund av att jag fick hjärnsläpp. Vid tömkörning på volt så råkade jag skrika "Back!" istället för "Byt!", varpå han raskt saktade av från traven, tittade lite skumt på mig, skrittade framåt några steg och verkade sedan tänka "nej, det kommandot kommer aldrig när jag springer, bara vid halter, så hon menade nog att jag ska byta varv", varpå han bytte varv och fortsatte framåt i trav. :D

Backa: Back och förstärkning med pussljud
Skritt: Klickljud (har han helt sommnat förstärker jag med enkel smackning)
Trav:tsssst
Galopp: dubbel smackning och ev gaaaalop!
Sakta: whoa eller eeasy (han är ju irländare :grin:)
Öka: Mera av vardera kommando, eller uppmuntrande JA!
Halt: Ptroo. detta är jag väldigt noga med att det ALLTID är stopp. Bra att ha som försäkring om något går snett!
Jag använder också tuuurn när han ska svänga då han tycker så mycket om att flytta istället i tömkörningen..:angel:

:bump:

Jag använder mig av följande:

Skritt: "då går vi" eller en smackning
Trav: ssss
galopp: vissling
Öka: Schhh eller glada tillrop lite beroende på hur ökningen ska vara (kontrollerad eller full fart , missförstå mig rätt )
Sakta av: Whoo
Stanna: Ptroo
Stå stilla: "Stilla"
Backa: "kom back"

Använder även "kom på plats" vid förspänningen.

smack-skritt
scch-trav
galopp-galopp
ptrro-stanna helt
woho-gå ner från en gångart till en annan

Har faktiskt börjat använda lite klickljud i skritten ibland och peppar honom gärna när han ska gå fortare i tex traven.Beröm mkt.

Somliga gör det. De har bara inte svarat här :D

igång från stilla stående: Walk on
öka skritt: klickljud
trav: sss ;)
kort trav: korta repeterade sss
öka trav: sch
galopp: gaalopp. ibland Ja! om de inte agerar (provade vissla med upptäckte att jag kunde inte vissla på maratonbanan ;)
sakta (lugna ner): steady
sakta ner till en annan gångart: sakta ...av
stanna: oooch...whoa
rygga: back
vänster eller höger (bruks): över
stå stilla: stilla
osv...

Varför inte bara säga trav eller trava när man vill att den ska trava ? :)
Jag tycker att det är betydligt jobbigare att använda ord än "läten". Hästar har ju så bra hörsel också, så ett lågt "sss" räcker gott och väl.
:)

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 416
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 147
Kropp & Själ Jag har en crosstrainer hemma i dagsläget, en som jag köpte billigt begagnad och som troligtvis var billig redan när den var ny. Den har...
Svar
19
· Visningar
806
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 787
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka