Ljuddämpande

G

Gefjun

Jag har sovrummet ut mot vägen och bor på en väg som är väldigt trafikerad. Detta medför att det aldrig är riktigt tyst. Hör även när folk går utanför på trottoaren o.s.v.

Nu undrar jag om det går att åtgärda detta på något enkelt sätt. Det skulle ju vara skönt att få lite lugn i sovrummet! Har ni några tips?

Sv: Ljuddämpande

Det enklaste och billigaste du kan göra, och det som dessutom kan göra mest effekt, är att kolla och eventuellt byta tätningslisten i fönstret. Det behövs oerhört liten luftspalt för att omintetgöra väldigt mycket ljudisolering i ett väggparti eller fönster. :idea:
Du kan även kolla hur luft-/ljudtät fogen mellan fönsterparti och vägg är, där kan man vid behov täta med lämplig fogmassa. Ventilationsöppningar och luftventiler släpper förstås också igenom mycket ljud, sådana kan behöva stängas om du vill ha så tyst som möjligt. Fast frisk luft på natten är ju också trevligt...
I mer drastiska fall kan det bli aktuellt att byta hela fönsterpartiet eller tilläggsisolera väggen ut- eller invändigt, men för det mesta kommer man långt med att bara täta fönstret.

Tätningslisterna är redan åtgärdade. Det är inte mitt hus heller, så jag vill inte kosta på något större. Såg att IKEA har gardiner som ska vara ljuddämpande. Undrar om dessa kan fungera...

Tätningslisterna är redan åtgärdade. Det är inte mitt hus heller, så jag vill inte kosta på något större. Såg att IKEA har gardiner som ska vara ljuddämpande. Undrar om dessa kan fungera...
Det är rätt stor skillnad mellan hur mycket ljud olika fönsterpartier släpper igenom, om ditt fönster är av äldre eller enklare typ och väldigt genomsläppligt så kan en ljuddämpande gardin säkert göra stor nytta. Hur väl just IKEAs gardiner fungerar vet jag däremot inte.
Rent allmänt finns ofta en övertro på tygers ljudisolerande och absorberande effekt. "Vanliga" tyger har ofta ganska marginell inverkan på annat än den översta diskanten. Generellt gäller att ju mer massa (läs: ju tyngre och tjockare tyg) desto bättre ljudisolering. Tyger som specialtillverkas just för akustikreglering är oftast betydligt tyngre än vanliga gardintyger, och finns sällan i dekormönster (men däremot i exakt vilken färg som helst). En variant om man vill ha en gardin som är både snygg och dämpar bra är att sy ihop ett lager mönstrat gardintyg (eller två för mönster på båda sidor) med ett lager akustiktyg, eller hänga de båda tygerna fritt i dubbla lager. Även här gäller det jag skrev tidigare, att fria luftspalter är av ondo. Gardinerna bör alltså hänga så tight inpå väggen som möjligt, och täcka åtminstone 2 dm utanför fönsterramen på alla håll för bästa verkan.

Senast ändrad:

Mina fönster är gamla! Att byta dem skulle nog göra mycket, men hyresvärden vill nog inte göra det. Tack så mycket för all information!!

Liknande trådar

Hundträning Hunden min gnäller KONSTANT så fort vi inte är hemma. Hemma säger den nästan aldrig någonting. Men så fort vi åker i bilen, eller åker...
Svar
8
· Visningar
1 205
Senast: Nota
·
R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
2 342
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 623
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
907
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Autistisk bror
  • Träning och hälsa del 12

Hund, Katt, Andra Djur