Livsviktig fråga angående Bregott och frysning

• Kropp & Själ
  • Trådstartare Trådstartare Raderad medlem 6459
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 123
  • Visningar Visningar 18 404
R

Raderad medlem 6459

Jag är i desperat behov av bukes hjälp! Lever i bregottfritt land och lider varje frukost då jag förväntas peta i mig mjölk och flingor eller muffins eller en donut :crazy:. Har gjort ett seriöst försök att äta gott bröd men eftersom smöret här smakar RÖV så går det inte så bra.

Jag är alltså tjejen i bussen i Stig Helmer-filmen som frågar om det finns svenskt kaffe på hotellet?. Jag vill helt enkelt inte leva utan mitt Bregott! Ska hem en sväng till Sverige nästa vecka och funderar då på att köpa på mig fantastiska mängder Bregott och ta med mig tillbaka, för jag tänkte att det kanske går att frysa in?

Har någon testat att frysa in bregott? Blir det lika gott efteråt när man tinar det? Arla säger att man inte ska ha det fruset i mer än två månader - varför? Bör jag lyssna på det eller är det bara trams?

hjälp mig bukefalister!

Har ingen aning men smör går ju bra att frysa och Bregott (till skillnad från dessa eländiga salvemargariner a la Lättochlagom :yuck:) innehåller ju smör också. Köp några och testa. Annars kan du köpa med dig riktigt smör och göra eget smörgåsmargarin, det finns recept på nätet hur man gör.

Kan för övrigt rekommendera Bregott Havssalt. Svindyrt och svingott! :D

Trams! Min spanska släkt har med sig stora kylväskor när de kommer hit, då bunkrar de smör och bregott för hela året.

Dessutom, *tips* nu hädar jag kanske men numera har de flesta affärskedjor eget 'bregott', tex har coop en egen variant, garant har en egen - som är BILLIGARE än bregott. Och som smakar lika bra. Så det så. :)

@athena_arabians

Annars kan du köpa med dig smör och göra eget smörgåsmargarin, det finns recept på nätet hur man gör.
Har vid två tillfällen sagt att jag funderat på just detta och möttes då av totalt asgarv. Både min sambo och min syster tyckte att blotta tanken var hysteriskt rolig - enkom för att jag är fullkomligt värdelös i köket. Så jag tror jag skippar det :D

*viskar* Såg du mitt tillägg om alternativa bregott?
Nej, tack för att du sa till! Ska kika på det, kanske vara lite wild and crazy och köpa lite olika :D

Åh herregud i himmelen så jag längtar efter min vanliga svenska frukost. Jättetramsigt men jag kan inte rå för det.

@athena_arabians

Har vid två tillfällen sagt att jag funderat på just detta och möttes då av totalt asgarv. Både min sambo och min syster tyckte att blotta tanken var hysteriskt rolig - enkom för att jag är fullkomligt värdelös i köket. Så jag tror jag skippar det :D

Tja, det kräver ju en viss insats :D fast mitt förslag var mest för att rädda dig med tanke på att jag inte visste om Bregott går att frysa. Det eminenta Buke-oraklet har ju kommit med svaret dock! :up:

Tja, det kräver ju en viss insats :D fast mitt förslag var mest för att rädda dig med tanke på att jag inte visste om Bregott går att frysa. Det eminenta Buke-oraklet har ju kommit med svaret dock! :up:
Åh du är så rar, hade lätt testat om alla sagt att frysning var omöjligt. SÅ desperat är jag liksom.

OT har du smakat smör med havssalt? En riktig höjdare!
Åh men sluta, jag blir helt till mig! Har inte provat än men ska lätt göra det. Tack för tipset! Åh så jag ska äta knäcke med herrgårdsost på :love: :love:

Spanska släkten bunkrar även Lambi toapapper! :rofl:
Hahaha! :D Min sambo önskar sig Estrellas Popcorn så lite sånt blir det också.

Hörrni, allvetare; kan man frysa in ost? Typ vanlig herrgårdsost? (Ja, Ikea har det men inte mild och det är den enda jag äter)

Åh men sluta, jag blir helt till mig! Har inte provat än men ska lätt göra det. Tack för tipset! Åh så jag ska äta knäcke med herrgårdsost på :love: :love:

Hahaha! :D Min sambo önskar sig Estrellas Popcorn så lite sånt blir det också.

Hörrni, allvetare; kan man frysa in ost? Typ vanlig herrgårdsost? (Ja, Ikea har det men inte mild och det är den enda jag äter)

Nej tyvärr, ost blir inte bra fryst. Det som fungerar är att riva den och använda till gratänger. Ost som är fryst blir för gryning (och enl mig äcklig) i konsistensen.

Men? Var det inte i Spanien du var? Finns utmärkta sorter av flera inhemska fabrikat, "Mantequilla", som är smör. Att de inte förstått sig på att det helst ska gå att bre med (rapsolja) är en annan sak som man får lösa med gott om tid framme i rummet. Smaken går att ordna....

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka