livstids karrens, står inget i passet

Olympus

Trådstartare
Mi häst behandlas för en hälta just nu. Fick en medecin igår som det är livstids karrens på. Ska inte det stå i passet då? Såg det när vi kom hem, att det stod livtids karrens, men vi hade med oss passet och gav det till veterinären, men hon sa inget om det?

Sv: livstids karrens, står inget i passet

När min häst fick narkos när han kastererades fick han nåt ämne som det är livstids karens på i sig. Jag fick då skriva på ett papper från jordbruksverket om att han inte får gå till livsmedelsproduktion, och det pappret ska sedan följa hästen under hela dess livstid. Rutan i passet har jag fyllt i själv, min vet sa att man skulle göra det..

Okej, hur får man ett sånt papper då? Kan jag få det via veterinären, eller måsta jag kontakta jordbruksverket själv?

Är det verkligen så man ska göra :confused: Verkar konstigt att man ska ha lösa papper när man har passet där allt ska skrivas i?

Jag skulle få i skrivet att min häst inte ska bli hamburgare (ej pga medicin utan av etiska skäl) men det var mycket noga med att det var en statligt anställd veterinär som gjorde det (distriktare). Min vanliga "vette" fick inte göra det. Men det är kanske inte samma sak?

Kanske "PL " vet om han ser detta?

När min ponny var på djursjukhus och behandlades för förstoppning så frågade jag om det var något som de skulle fylla i hästpasset, (eftersom det var viktigt att ha med det när man hämtade hästen) och djurskötaren gick och frågade veterinären och han fyllde i att ponnyn inte skulle gå till livsmedelproduktion och jag fick skriva i passet oxå. Men min ponny fick liknande behandling hemma i stallet dagen innan jag åkte till djrusjukhuset och den veterinären sa inget :confused: Ingen verkade ha kommit på det heller om jag inte hade frågat, det var nog ren tur från min sida att jag frågade.....

Men kan du inte få tag på den veterinären så hon fyller i?

Man får nog säga till det själv att veterinären ska skriva in det i passet...en i stallet gjorde det efter att hästen fått medicin med livstidskarens, veterinären själv sa inget om det, men han skrev in det efter att hon hade bett om det...även min kille har fått sådan medicin, men veterinären har inte frågat om passet, dock har han fått det inskrivet sedan innan...så be veterinären göra det..

Det är upp till dig som hästägare att se till att sånt kommer med i passet.

det var 2002, så jag vet ju inte helt säkert om det funkar likadant nu.. Men så var det då..

Tack för svaren, ska tillbaka till veterinären om tre veckor och då kan jag ju be henne skriva in det.

Men du kan väl själv skriva under att hästen inte skall användas till livsmedel? Måste veterinär verkligen skriva på? i mitt halvblodspass har jag som ägare skrivit under att hon inte får gå till livsmedel, men iof står det att myndighet eller vad det nu var ska skriva oxå.. hm. får nog kolla en gång till. Men undrar om det inte räcker med ägarens underskrift?

Men du kan väl själv skriva under att hästen inte skall användas till livsmedel? Måste veterinär verkligen skriva på? i mitt halvblodspass har jag som ägare skrivit under att hon inte får gå till livsmedel, men iof står det att myndighet eller vad det nu var ska skriva oxå.. hm. får nog kolla en gång till. Men undrar om det inte räcker med ägarens underskrift?

Nej, det gälls inte om du själv skriver. Jag har fått klart besked från Veterinärförbundet (eller vad det heter) att det måste vara en veterinär som skriver och dessutom måste det vara en statligt anställd veterinär (distriktsveterinär). Min vanliga veterinär fick inte göra det.

Men om hästen fått medicin med karens går det bra med den vanliga "vetten". Urlöjligt tycker jag men så är reglerna. :(

Nej, det gälls inte om du själv skriver. Jag har fått klart besked från Veterinärförbundet (eller vad det heter) att det måste vara en veterinär som skriver och dessutom måste det vara en statligt anställd veterinär (distriktsveterinär). Min vanliga veterinär fick inte göra det.

Men om hästen fått medicin med karens går det bra med den vanliga "vetten". Urlöjligt tycker jag men så är reglerna. :(

det var det jag tänkte. Om man inte behöver ngn veterinärsunderskrift kan ju vilken liten unge som helst skriva i passet om dom inte vill att deras älskade lilla ponny ska bli kött för att det låter så grymt... typ :p
Men ska försöka komma ihåg att prata med veterinären när vi är på återbesök.

Ok då fattar jag. Trodde att det räckte att ägaren skriver på, står ju i passet:" Hästar som inte skall användas för livsmedelsproduktion. Undertecknad hästägare/företrädare för ägaren ( stryck det som inte gäller), intygar att hästen inte skall användas för framtällning av livsmedel."

Sen är det ju en ruta där man som ägare ska skriva under, och en där "Företrädare för behöriga myndigheter" ska skriva under. Så alltså för att detta ska gälla måste båda rutor vara ifyllda? Där ska distriktsveterinären skriva under alltså?

Mi häst behandlas för en hälta just nu. Fick en medecin igår som det är livstids karrens på. Ska inte det stå i passet då? Såg det när vi kom hem, att det stod livtids karrens, men vi hade med oss passet och gav det till veterinären, men hon sa inget om det?

Verkar som om kravet på pass endast är till för att göra det än dyrare/krångligare att ha häst med att fixa pass osv
Hästägarna verkar ju få bestämma vad som ska vara i passet & inte, alltså kan man fiffla med vadsomhelst & då blir ju tanken med pass helt onödigt.

Ja, fick just höra att om man nu struntar i att fylla i det där med medecinen i passet så får jag en ersättning av slakteriet. Om det nur är livstids karens och det inte står i passet så har dom ju ingen aning och då kan ju få n ersättning. Men det måste ju finnas ngn anledning till att en del medeciner har livstids karens, ngt som ger en skada eller dyl på köttet eller ngt. Så kommer nog be veterinären fylla i det ändå, kostar ju ingenting :p

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 577
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 869
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 847
Senast: Lavinia
·
Utrustning Okej… Utprovad sadel. Verkar ligga balanserat och vippar inte, i stallgången. Vid rörelse (vid hand) så rör sig sadeln mycket bak, i...
Svar
11
· Visningar
1 902
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka