Livskvalité eller inte

EgoGirl

Trådstartare
Jag har en häst som går under kategorin fånghäst sen 2 år tillbaka. Han är helt återställd och det enda som har förändrats i hans liv är att han ALDRIG mer får gå på bete. Han får äta gräs under kontrollerade former för att undvika återfall.

En man i stallet jag står i anser nu att min häst inte har någon livskvalité för att han inte får gå på bete.
Han har inte sagt det rent ut till mig men jag hörde att han sa det, han såg inte att jag var där. Han sa till en tjej som har hand om en av hans hästar "Du får ta det lugnt med nya fodret för annars kommer W få fång (hästen har aldrig haft fång) och då tappar han all livskvalité när han inte kan gå på bete nå mer. Kolla bara på C han får aldrig mer gå på bete och borde ha tagits bort för länge sedan".
Behöver jag ens nämna att det brann av och jag stormade ut från min box och såg ut och lät som :devil: själv!

Fånghäst eller ej men jag tror då inte att en häst som inte får gå på bete hela sommaren lider av det.

Eller är det bara jag som anser att min häst och alla andra hästar som inte får gå på bete har ett bra liv ändå?
Bete är ju ändå något man som ägare väljer att ha hästen på eller inte. En häst behöver ju inte ha ett dåligt liv bara för att man väljer bort betet.

Sv: Livskvalité eller inte

Jag har en häst som går under kategorin fånghäst sen 2 år tillbaka. Han är helt återställd och det enda som har förändrats i hans liv är att han ALDRIG mer får gå på bete. Han får äta gräs under kontrollerade former för att undvika återfall.

Precis som du säger har inte hästen något dåligt liv om den kan äta gräs under kontrollerade former. Hade varit stor skillnad om den bara fick gå på en lite grusplätt resten av livet.

Strunta i "gubben" eller byt stall. Kanske tycker han att du är en jobbig kund som ställer extra krav, så det är därför han gnäller?

Gubben bryr jag mig inte om mer än när jag känner att nu måste jag sätta ner foten. Han är så mot alla som inte tycker som honom.
Vi står på en stor ridanläggning så han själv är också inhyrd. Tror han lider mer av att ha mig i sin närhet eftersom han inte kan styra mig som han kan med en del andra.

Jag tror inte din häst är olycklig för att den inte får gå på bete. Hade den blivit tvingad att gå i en liten frimärkshage resten av livet - så hade jag tyckt synd om den. Nu låter det mest som om gubben är lite tjurig.

Min kommer inte heller att få gå på sommarbete. Detta inte pga att han har/har haft fång, dock skulle han se ut som en tunna och få riktigt dåliga hovar. Han går i sin hage med sina kompisar och ser inte alls ut att lida. Måste ändå kämpa med vikten. Det är många hästar som inte går på sommarbete av den ena el andra anledningen.

Generellt sett så tycker jag man ska ta bort en fånghäst.

Men det finns alltid undantagen, dock har jag aldrig stött på ett undantag även om ägarna många ggr försöker påskina att de skulle vara det för att slippa sitt dåliga samvete.

Får nog säga som de andra äta lite gräs och i övrigt gå i en bra hage så är det antagligen inte ett dugg synd om din häst.

Då är det värre med alla dessa hästar i pyttesmå frimärkshagar av bara grus oavsett om det är pga sjukdom eller om ägarna bara vill ha det så.

Men allt bete är ju inte bra för alla hästar, tex min islänning kan inte gå på samma bete som fullblodet och vice versa då blir det antingen alldeles för mkt och kraftigt bete för den ena eller så får den andra förlite i sig...

Det som är ett bra bete för islänningen ser de flesta som skogshage med en gräsplätt liksom...

Jag tror livskvalité för en häst är att kunna röra sig på stora kuperade ytor i en väl fungerande flock, få sitt tugg och näringsbehov tillgodosett och ha tillgång till bra vatten och välskötta hovar om det fungerar har man en fungerande frisk häst.. I stora drag såklart...

Jag som hade en fånghäst i fem års tid och aldrig i livet hade tagit bort honom om han för övrigt var frisk, hade också reagerat som du. Min häst klarade till och med av att gå på det "vanliga" betet med stödfodring med hö och med betesreducerare. Han fick vara med de andra och jag tror inte att hans livskvalitet sänktes.

Strunta i gubben om du tror att det går, annars hade jag nog övervägt att flytta till ett annat stall faktiskt. Det verkar ju som om fler än du har reagerat på honom. Kan ni inte prata med den som är ansvarig för stallet om att han är ett problem? För din häst lider säkerligen inte, han verkar ha det bra trots att han inte kan äta obegränsat med gräs längre.

Att hästen inte skulle ha någon livskvalitet för att den inte får gå på bete är ju löjligt. Hur många tävlingshästar går på bete? Våra går aldrig på bete om man menar särskilda hagar som enbart används på sommaren just till bete. Där emot kan de gå ute dygnet runt i hagar vi har med de behöver då stödfoder i form av ensilage.

Däremot anser jag att man ska ta bort en fånghäst som går med smärta men det är ju inte det frågan gäller.

Bry dig inte om vad andra säger, rådgör med veterinär om din häst och få utlåtande av någon som har kunskap och inte bara tycker.

Svar till alla!

I dags läget finns det inget som tyder på att min häst har haft fång och han är frisk förklarad av 2 oberoende av varandra veterinärer. Blev även röntgad för ett år sedan (fast av annan anledning än fång).

Alla i stallet vet hur denna gubbe är och de flesta slår dövörat till. Sen att han är sur på mig och min lillebror är hans problem. Min bror red en av hans hästar i 1,5 år och när hästen varit halt i ett par månader så sa brorsan ifrån att nu får det vara nog. Nu rider brorsan min häst eftersom jag själv inte kan rida och det svider för gubben och han visar det väldigt väl vissa dagar men som sagt dövörat funkar bra hos mig.

Gubben själv tror att hans hästar går och längtar efter betet hela vinter halvåret och är deppiga pga att det inte finns något gräs.
Jag tycker att så länge en häst iaf få äta lite gräs på sommaren är det ok. Jag tvivlar på att varken min häst eller de andra hästarna som inte får gå på bete i stallet mår spec dåligt av det. Även om jag hade en frisk häst så tvivlar jag på att jag skulle skicka iväg på bete om det inte var i närheten och jag kunde rida som vanligt.

Bete eller ej. Jag tycker det är fruktansvärt okänsligt att prata som han gör för det finns folk som tar åt sig. Hade han sagt orden han sa om min häst till någon annan så kanske den personen tagit åt sig och mått dåligt. I hans ögon är man i stort sett djurplågare för att hästen inte får gå på bete i minst 3 månader varje sommar.

Men om gubben tror att hans hästar mår så dåligt hela vintern borde han väl göra allt för att fixa detta och t ex försöka köra ner dem till Italien/Spanien etc över vintern? Eller är det OK med ett värdigt liv några månader om året?

Självklart tappar en häst som inte kan gå på bete en hel del livskvalitet men det är knappast det enda som avgör slutsumman. En ensam, smållfet, bromstuggad häst upp till öronen med gräs i en platt hage utan "kli-träd" och skugga behöver kanske inte heller ha någon superhög livskvalitet...

tjaa... jag var väl av samma åsikt förr, men det var innan jag själv fick en fånghäst.

Men just nu resonerar jag som så, att hästen går ju hela vintern i en gräslös hage och äter hö. Inte verkar han tappa livskvaliteten då , så varför skulle han tappa livskvaliteten av att gå i en skogshage under sommaren och äta hö?

Livsglädjen är det då inget fel på i dagsläget :love:

Då har inte min shettis någon livskvalitet heller.
Han får inte gå på grönt och han äter hö året runt.
Han har aldrig haft fång och jag tänker se till att han inte får det heller.

Jag tycker det är så himla olika. Jag skulle säga att min häst också får kontrollerat bete, även om han inte har fång, däremot blir han lätt fet. Jag fick byta stall för att han ska kunna gå ute dygnet runt. Jag tycker det känns jättebra eftersom han är lite äldre och blir så himla stel av att stå på box.

Det spelar ju jättestor roll hur hagarna ser ut, hur stora de är, att de har sällskap osv. Och om de inte kan gå ute dygnet runt så spelar det ju roll var de går när de inte går på bete, går de i en annan hage? Eller står de på box och i så fall hur mycket? Jag tycker personligen inte att det är försvarbart att ha en häst på box mer än halva dygnet längre perioder. Självklart om de skadar sig eller blir sjuka och det är tillfälligt, men aldrig att jag skulle ha det så alltid eller utan orsak.

Det finns ju många helt friska hästar som står på box mellan 16 och 10, och då få timmar de är ute är det i små rutor. Helt galet tycker jag.

Men sålänge man kan efterlika hästens naturliga beteende så långt som möjligt, ge den grenar, sprida ut magen på stora ytor om den står på grus osv. så är det ju ett ok alternativ för de hästar som inte kan gå på gräs tycker jag. Framförallt om de kan få gå ihop med någon annan häst. Sålänge de kan äta ohindrat (många gillar ju tex. inte munkorg), pilla och tugga och har en kompis så tror jag många hästar är helt ok med det även om de inte står på gräs.

Jag anser att min numer "återställda" fånghäst har livskvalitet fast det inte är regelrätt bete som gäller för honom. Min häst behöver inte gå på någon liten jordplätt och han har knappt någon rotation eller sänkning alls i sina fötter. Han får nu om somrarna gå på skogsbete, vi har två hagar att byta med och han verkar nöjd med livet. Lånade in en islänning med fång så kompis har han också. Hade han däremot haft rejäla sänkningar eller rotationer och rehabiliteringen blivit mer utdragen, då hade jag tagit bort och kommer göra det om han blir sjuk igen. Jag tycker inte att det finns ett lika-med-tecken mellan livskvalitet och bete. Skit i gubben!

Självklart är det individuellt från häst till häst. Jag hade tagit bort min om det hade behövts.

Bara för att göra en jämföring mellan min häst och två av gubbens hästar.

Min häst:
*Går ut 8 och står ute i sin hage till någon gång mellan 19-21. Ibland tidigare om vädret är extremt eller att jag inte kan ta in honom senare.
*"Stor" hage med en gräsdel i som kommer vara tillgänglig i stort sett hela sommaren. Förövrigt en tråkig sandhage men det är vad som finns att tillgå men jag har piffat upp den med grenar samt fri tillgång på halm. Tråkigt nog så står han själv i hagen sen en vecka tillbaka eftersom hagkompisen blev utdömd =(
* Motion/aktivering ligger inte på topp eftersom jag själv inte kan rida men har som mål att han ska aktiveras/ridas minst 5 dagar/vecka fram tills jag kan börja rida igen. Förhoppningsvis i slutet av augusti.
*Inget bete..

De andra hästarna:
*Går ut i stor hage med 20 andra hästar vid 8 och in någon gång mellan 13-14. Hagen är stor men finns inget för hästarna att pilla med.
*Rids max 2-3 ggr/vecka
*Ena hästen har varit halt till och från sen i december utan att någon kollat på den =(
*Går på bete mellan midsommar och början av september.

Jag tycker själv att min häst har det väldigt bra jämfört med många andra trots att han har sin sjukdomshistoria.
Kan man inte erbjuda sin häst det ena så tycker jag man måste kolla på VAD kan jag erbjuda istället för att den ska få ett bra liv.

Sen ska man inte slänga ur sig vad som helst heller. Man måste vara lite finkänslig.

Tycker det låter som att gubbens hästar har det betydligt sämre.

Max 6 timmar ute i hage, är det ens förenligt med djurskyddlagen? :crazy:

min shettis har gått ensam i en mindre hage med mycket nerbetat gräs i ca 10 år nu, hon har häst kompisar precis bredvid sig och på sommaren så går hon på "bete" dvs hon sover ute i sin året runt hage samma för mina stora som går i sin vanliga stora hage. + att hon på mycket snö rika vintrar får gå ute med de stora hästarna,(dvs tills hon kryper under tråden och plumsar runt ute på åkern och följer efter grannar som promenerar :p)
shettisen har haft fång och tränas inte alls, men hon är pigg och glad ändå :D och går i större hage och ute längre än många elit tävlings hästar.

Jag tycker inte att alla häster behöver en hagkompis om de har hästar precis bredvid sig, och kan nosa/klia på varandra över staketet samt leka med varandra.

En del hästar funkar det ju bäst för att stå ensam i en hage.

Som det ser ut nu kommer inte min häst få någon ny hagkompis. Måste vara ett sto för att det ska fungera och just ston är en bristvara i stallet. De få som finns vill ägarna ha gå själv så det är inte så mycket att göra åt saken.

Låter ju inte som att din häst har spec dålig livskvalité heller.

Tror så, annars ligger strömsholm risigt till då en kompis till mig sa att hennes häst får gå ute max 2 timmar/dag eftersom dem inte har mark till alla hästar! :o

Tror så, annars ligger strömsholm risigt till då en kompis till mig sa att hennes häst får gå ute max 2 timmar/dag eftersom dem inte har mark till alla hästar! :o

Jag kollade faktiskt upp det, och det enda som står är att de ska kunna röra sig fritt i sina naturliga gångarter dagligen. Så om rutan är tillräckligt stor för att galoppera i spelar det tydligen ingen roll. Det står inte heller hur länge de ska vara ute.

Lite konstigt tycker jag, det finns ju regler för hur länge de måste stå inne vintertid. Varför inte i alla fall en rekommendation om hur länge de bör få vara ute.

Jag tror att de flesta hästar mår bättre av att vara ute vintertid (vid bra väder och med rätt skydd för väder och vind) än av att stå inne hela dagarna. Visst är det bra att reglerna finns, men ibland tycker jag att de missar många viktiga bitar faktiskt.

Nu antar jag att hon pluggar där? Men jag förstår faktiskt inte hur man kan gå med på att ha sin häst inne så mycket.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 607
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 910
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 405
Senast: Stergo
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 590
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka