Livmoder inflammation???

Charlottee

Trådstartare
Efter dagens ridpass upptäckte jag det, stoet (7 år och aldrig varit betäckt, går endast med ston i hagen.), kissade och kissade.. och såg besvärad ut, stod och blinka och försökte pressa.
Då ser jag att det kommer en gul brun sörja, ganska tjock och seg, och när det väl är ute slutar hästen att stå och blinka och blir tillsynes normal igen.

Det är INTE vanligt brunst sekret då hon slutade sin brunst för ganska exakt en vecka sedan.. Jag tempade och hon har ingen feber, ringde vet. iaf som rådde mig avvakta över helgen och se.

Men nu sitter man här och är orolig.. kan det vara livmoderinflammation tro? Svamp?:crazy:

Är det inte bättre imorgon kommer jag ringa veterinären igen dock.

Sv: Livmoder inflammation???

Masse och Arabia, tack för era svar.

Men brukar det komma var vid UVI? (Nu vet jag iofs inte om det var var jag såg men ändå.) Vet. trodde på slidkatarr..:confused:

Om en häst har livmoderinflammation brukar det rinna var, inget man missar precis. Jag tycker att det låter som den normala sista kiss-skvätten, den är ofta slemmig och ogenomskinlig. Fortsätter stoet att kissa onormalt bör man förstås kolla upp henne, men händer det en gång och hon har ok allmäntillstånd, ingen feber osv, tycker jag att du kan avvakta.

Vaginit (slidkatarr) låter än mer osannolikt.
UVI, ja kanske.
Njurar? Knappast.

Om en häst har livmoderinflammation brukar det rinna var, inget man missar precis. Jag tycker att det låter som den normala sista kiss-skvätten, den är ofta slemmig och ogenomskinlig. Fortsätter stoet att kissa onormalt bör man förstås kolla upp henne, men händer det en gång och hon har ok allmäntillstånd, ingen feber osv, tycker jag att du kan avvakta.

Vaginit (slidkatarr) låter än mer osannolikt.
UVI, ja kanske.
Njurar? Knappast.

Tack för ditt svar.:)

Det är svårt för den som aldrig har sett hur symtomen på hur en livmodersinfl. yttrar sig.. att veta.
Detta var ingen "sista kiss-skvätt" direkt.. väldigt tjockt, kunde mocka upp den med en grep.

Självklart kollas det upp med vet. om det inte blir bra. Som sagt, jag har redan varit i kontakt med min veterinär som bad mig avvakta lite..

Varför tycker du vaginit låter osannolikt? Hur yttrar sig det?

Idag såg jag inga flytningar (alternativt var) och hästen har fortfarande normal temp.

Avvaktar vidare..

Liknande trådar

Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort. Har en 9 årig okastrerad Chihuahua tik. Hon har varit frisk förutom några småsaker under årens lopp. I...
Svar
0
· Visningar
494
Senast: cassina
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 141
Senast: Habina
·
Hundhälsa Så kortfattat som det är möjligt: Tiken fick livmodersinflammation. Livmodern hade varit sluten men började till sist blöda. Den vägde...
2
Svar
23
· Visningar
5 813
Senast: Viva
·
Hundhälsa Hunden är sex år gammal och har aldrig haft minsta magproblem förutom att han är opererad för magomvridning i feb-13, och att han (redan...
2
Svar
24
· Visningar
11 844

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka