Sv: Livförsäkring?
Det är ju upp till en själv att göra en riskanalys, det finns ju flera olika alternativ att ta till. Lite olika scenarior, och hur jag skulle resonera där:
* Om inköpspriset för hästen inte varit så högt, man har t ex köpt den som unghäst och sedan utbildat och tävlat den, kanske man kan ta att förlora den insats man gjorde vid köpet och därmed strunta i livförsäkringen. Man kan visserligen inte köpa en ny häst som är "lika bra" som den gamla var när man fick ta bort den, men å andra sidan har man ju sparat in en del på de livförsäkringspremier man sluppit. Får man behålla hästen i många år så kan det ju bli en ansenlig summa, skulle man däremot bli tvungen att ta bort hästen efter bara ett/några år så är det ju tråkigare rent ekonomiskt.
* Föder man själv upp hästar kan det kanske vara lönt att åtminstone lägga en liten summa i livförsäkring på fölen/unghästarna om man ska sälja dem vidare sedan, om man har ett bolag som erbjuder skydd mot dolt fel om hästen försäkras in tidigt och sdan hålls obrutet försäkrad i den försäkringsformen.
* Har man en häst som börjar närma sig åldern där man inte får nyteckna/förbättra försäkringen längre, och inte bergsäkert vet att man kommer att behålla hästen för alltid, kan det vara lönt att ha kvar livförsäkringen så att en eventuell ny ägare kan välja att ha den säkerheten.
* Har man en häst som börjar närma sig åldern där man inte får nyteckna/förbättra försäkringen längre, och redan har stått och betalt för livförsäkringen i många år, kanske man har intresse i att ha kvar livdelen för att inte bli "bli av" med sina ackumulerade livpremier - man har ju redan satsat rätt mycket (å andra sidan, lever hästen kvar så länge att den helt förlorar sitt livförsäkringsbelopp innebär ju detta tankesätt att man bara kastat bort pengar ännu fler år)
* Tycker man att livpremien är för dyr, kan man ju också välja att sänka livbeloppet och/eller dela upp det i olika fösäkringsfomer, om man ändå vill ha någon typ av skydd.
Sedan kan man ju resonera lite olika beroende på vilken premiegrupp ens egna hästar ligger i, liksom Boj har jag en rätt billig ras, och i och med att jag köpte hästen i vuxen ålder och det inte är så fruktansvärt långt kvar (nåja, några år är det allt) tills att jag inte kan förändra försäkringen mer, har jag valt att ha livförsäkring - dock uppdelad på olika försäkringsformer. När jag får tid har jag tänkt mig att jag ska sätta mig ner och räkna på hur mycket jag skulle kunna höja A1:an och ligga kvar på bibehållen premie om jag tar bort A2:an, och fundra på om det vore ett alternativ. Tänk vad mycket lättare det vore om man visste vad hästen tänkte dö av, det dagen det nu är dags
.