Livförsäkring vid avlivning?

FlinkaFinkist

Trådstartare
Okej.
Min foderhäst kommer i Januari att tas bort pg. av skada.
Jag har tecknat en försäkring på honom som innebär 5000 i liv. Ägaren sade upp sin försäkring eftersom den var alldeles för dyr tyckte hon då han inte längre sprang på banan och därför inte behövde så höga summor.
Men om han nu ska tas bort.. måste han då dömas ut av veterinär för att ett försäkringsbolag ska godta det?
FÅR jag ens lösa ut en livförsäkring eftersom jag inte står på ägarbeviset?
Hur fungerar det där egentligen?
Jag låg länge och grubblade kring detta igårkväll...

Sv: Livförsäkring vid avlivning?

Ja veterinär måste döma ut och sen måste du skicka in papper till försäkringsbolaget som ska godkänna utdömningen för att du ska få ut liv.

Sen gäller det givetvis att det är någonting försäkringen täcker den ska avlivas för, vad är det för fel på den och vad har den för försäkring?

Står du på försäkringen ska du få använda den, jag har stått på försäkring på foderhäst (alltså försäkringen stod på mig) och inga problem i det bolaget i alla fall.

Felet på honom är ryggen.
Jag ringde ägaren igår och sa att jag har stått och behandlat en senskada i drygt ett halvår nu som visserligen läker, men det är ju självklart en lång tid. Däremot upplyste den nya tjejen i stallet mig om att han har väligt ont i ryggen, tydligen har hon hållit på med equiterapi och grejer förut och såg på hans sätt att stå att han försöker komma undan någonting. Vi kände på hans rygg och mycket riktigt, en kraftig svankning varje gång.
Jag har egentligen aldrig tänkt på hur han stått när han får ställa sig som han vill, inte heller har jag ridit honom i princip någonting sedan han skadade sig så att han skulle haft ont har jag egentligen aldrig lagt märke till då han i övrigt beter sig så normalt.
Jag känner att jag inte har råd att behandla en häst jag inte äger och inte kan använda hur mycket jag än tycker om honom.
Tjejen berättade för mig att rehabiliteringstiden för honom kan vara väldigt lång beroende på hur länge han haft sådär.. ägaren upplyste mig senare om att jo, han har varit småskadad från och till väldigt mycket under sin karriär.
Så.. ägaren tyckte helt enkelt att jag inte skulle lägga ut mer, men hon trodde heller inte att någon skulle kunna tänkas vilja ta sig an honom med de kostnader som är, både på benet och sedan ryggen.

Hursom, beslutet togs av henne eftersom jag inte längre ville vara fodervärd och hon är ju tränare och har fullt i sitt stall och har heller inte användning för honom.
Så medan jag igår låg och var så himla ledsen dök det bara upp.. en kompis sa att man egentligen inte fick teckna försäkring som fodervärd (låter ju konstigt javisst) men dom frågar ju aldrig, har ju tecknat på alla mina hästar. Så blev jag bara osäker.

Du har ingen nytta alls av försäkringen i ditt läge tyvärr. För att du ska få utdömt för ryggen så måste du utreda (kostar tusenlappar), om inte det finns något tydligt,a llvarlig fel i ryggen ska det göras behandlingsförsök etc.

Ryggontet kan dessutom mycket väl komma från felbelastning av senskadan. Och om du kan få utdömt för senskadan beror helt på vad som gjorts och hur den ser ut.

Så i den sits du beskriver, som jag beklagar, så det mest ekonomiska för dig är att låta ta bort hästen, utan att blanda in försäkringen. Och sen ringa bolaget och tala om att hästen är död. (Du kan få betala premie ändå för del av året, men)

Vet inte vad han har för försäkring nu, men har han tidigare skador och skavanker täcker din försäkring mest troligt inte de.

Beklagar =/

Nej, jag har väl egentligen inte hängt upp mig på det och jag ser väl hans emotionella värde som mer värdefullt än att jag ska kunna casha ut på honom..men då vet jag i alla fall, frågan är besvarad, annars går man bara och grunnar.

Jo, absolut att man ska ta reda på, det innebär ju inte att 'pengarna är allt'. Men man har ju försäkringen av en anledning. Så såg det inte alsl som något annat än en fundering hur det var.

Lycka till hur det än blir.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka